Винаги имам две наум
Като застрахователи трябва добре да управляваме несигурността, за да дадем сигурност на клиентите си
Мирослав Кочев:
Мирослав Кочев е член на УС и изпълнителен директор с функция на главен финансов директор на „Дженерали Застраховане“ АД от октомври 2023 г. Той става част от екипа на компанията през 2014 г. като началник на отдел „Отчети и инвестиции”, а четири години по-късно е избран за директор „Управление на риска” и заема тази длъжност до септември 2023 г. Като част от екипа на „Дженерали Застраховане”, г-н Кочев има ключова роля в редица стратегически финансови проекти за дружеството, включително въвеждането на рамката Платежоспособност II и новите правила за финансово отчитане на застрахователните договори (МСФО 17). Преди 2014 г. е част от екипа на KPMG България.
Застраховането днес е все по-значим фактор в ежедневието ни - за да живеем и да пътуваме спокойно, както и да съхраним здравето и активите си. Всеки си дава сметка колко бързо се променя светът, съответно ние и нашите навици. Хората сме адаптивни, развитието на технологиите също ни помага да се приспособяваме, но там, където можем, трябва да се подсигурим срещу неизвестното. И тъкмо тук идва мястото на нашите услуги.
Слабите места на застраховането в България: Все още ниските нива на използване на застрахователна защита. Но през последните години финансовата ни култура се повишава, което логично увеличава интереса и към застрахователните продукти. Радвам се да видя мои приятели и съседи сами да се интересуват от такива решения за своите семейства. Осъзнаването на нуждата да се предпазиш е стъпка в правилната посока. Все още обаче не може да се възползваме от потенциала на дигитализацията така, както ни се иска, но и това ще се промени.
Избрах тази област за реализация на своите финансови знания и умения по естествен път – още в края на 2008 г. като стажант в KPMG бях профилиран в одита на дружества от финансовия сектор. Част от клиентите ни бяха и застрахователни компании, където имах възможност да се срещам с хора от бизнеса, от които научих много за сектора и натрупах известен опит. През 2014 г. получих покана да се присъединя към екипа на Жанета Джамбазка в ЗАД „Виктория“. Като част от Група „Дженерали“ там вече беше започнал ключовият проект за въвеждането на Платежоспособност II. Това беше отличен шанс да разширя познанията си с нещо ново и актуално, приех, скоро след това осъществихме сливането и с местната компания на Дженерали. И така до днес.
Да си главен финансов директор в компания с над 190-годишна история е повече отговорност, отколкото привилегия. Историята на такава група, както и професионалистите, които работят в нея, създават очаквания, които ежедневно трябва да оправдавам. Не намирам това за недостатък, напротив – за мен то е източник на мотивация, тъй като предизвикателствата водят до опит, а в комбинация с добрия екип, с който имам щастието да работя, стимулират и намирането на нови решения. Така се гради и доверие – вече 193 години Generali означава именно това.
Оставам в тази компания, тъй като вярвам в смисъла на услугата, в качествата на колегите ми и в силата на нашия бранд.
Правила, които като финансист спазвам: Да подкрепям идеите с потенциал, дори да не са планирани – само тогава споделям максимата, че целта оправдава средствата. Да разбирам връзката между събитията и числата, съответно да не толерирам компромис с качеството на финансовата информация. Да залагам амбициозни цели, но и да стимулирам постиженията. Да поддържам буфери и да поемам само премерен риск, ако се засягат финансовите резултати на компанията.
Спецификата на финансовия мениджмънт на застрахователно дружество е да имаш винаги две наум – едно през годината и едно за края на годината. Смятам, че добре илюстрира несигурността, която ние като застрахователи трябва да управляваме, за да дадем сигурността на клиентите си.
Рисковете в застраховането са следствие от това, че Земята се върти. И около оста си, и около Слънцето. Всяко действие или бездействие ни излага на риск - дейността на природата, човека, държавата, бизнеса. На теория риск може да се избегне. На практика обаче рисковете са около нас и е трудно да ги избегнеш. Но може да ги намалиш с подходящите средства, едно от които е застрахователната защита.
Неизползваният потенциал на застраховането е винаги свързан с регулациите. С навлизането на изкуствения интелект и роботизацията се отварят много нови възможности, но те трябва да вървят ръка за ръка със създаването на правила, по които те да се използват. Което не е непременно нещо лошо. В крайна сметка трябва да се придържаме към основната цел да имаш застраховка - да си предпазен.
Като специалист в управлението на риска ще кажа, че най-ключово е да разполагаш с нужната информация, за да оцениш на какъв риск си изложен. Оттам насетне решението е лесно – избираш дали да го поемеш, дали да се предпазиш или изобщо да го избегнеш. В личен план смятам, че риск трябва да се поема, за да вървиш напред – умерено и информирано.
Доброто управление на капитала е синоним на ефективност от направената инвестиция. Ситуация, от която печелят всички – акционери, ръководство, клиенти и служители.
Намаляването на инвестициите в България е сложен въпрос, подобно на рисковете в застраховането.
Добрият финансов директор се познава по добрия баланс между очаквания и реалност.
Подводните камъни в нашата работа са наша работа.
Предизвикателствата пред актюерите на бъдещето е да станат счетоводители.
Ако зависи само от мен, бих променил темпа на покачване на средната температура на Земята.
„Застраховката“ за по-добро бъдеще на България е здравна, с включена профилактика.
Сега е моментът да се огледаме около себе си и да си кажем: „Това не ми харесва, но ще го оправя“. И да започнем да го правим.
Фирмен профил
„Дженерали Застраховане“ АД е сред водещите застрахователни компании в България и е част от Generali Group. Българското дружество оперира на нашия пазар от 2006 г. Компанията притежава „Дженерали Закрила Медико-дентален център“, специализиран в извънболничната медицинска помощ. Generali е един от най-големите доставчици на застрахователни услуги, има важна роля в управлението на активи в световен мащаб. Създадена през 1831 г., компанията присъства в над 50 страни. Стремежът на Generali е да бъде партньор за цял живот на своите клиенти като предлага иновативни и персонализирани решения.