Бойкотът на руските метали ще оскъпи значително новите автомобили
Войната спъва целите на автомобилните производители за по-евтини коли на ток

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Войната в Украйна изправя автомобилната индустрия пред нови още по-големи проблеми. Цените на основни метали, използвани за производството на автомобили, се повишиха значително след нахлуването на Русия в Украйна. Поскъпване се наблюдава при алуминия, паладия, никела – метали от ключово значение за направата на каросерията, катализаторите и батериите за електрически превозни средства.
Въпреки че металите все още не са обект на западните санкции, някои спедитори и доставчици на авточасти вече ограничават вноса на руски стоки. Това оказва допълнителен натиск върху автомобилните производители, които вече изпитваха трудности заради недостига на чипове и по-високите цени на електроенергията.
И какво става оттук нататък?, попита Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis - четвъртият по големина автомобилен производител в света, когато говори пред репортери миналата седмица.
Първо, това, което се случва, е, че имаме ескалация на разходите, която идва от високите цени на суровини и енергия. Това ще окаже голямо въздействие върху бизнеса“, каза той.
И алуминият, и паладият достигнаха рекордни нива в понеделник, докато никелът, който също се използва за направата на неръждаема стомана, премина цена от 100 хил. долара за тон за първи път в историята във вторник.
Андреас Уелър, главен изпълнителен директор на Aludyne, която произвежда части от алуминий и магнезий, отлени под налягане за автомобилните производители, казва, че неговият европейски бизнес отчита 60% ръст на цената на алуминия през последните четири месеца, както и по-високи сметки за енергия.
С годишни продажби от 1.2 млрд. долара и скока на разходите в „стотици милиони долари“, Уелър, чиято компания е базирана в Саутфийлд, Мичиган, коментира, че е бил принуден да поиска от клиентите да плащат повече от вече договорените цени.
Някои са по-разбиращи от други, но ние не можем да оцелеем, ако не завишим цените“, казва Уелър, който има четири леярни и един завод за обработка в Европа, пред Reuters.
Главният изпълнителен директор на Stellantis Таварес смята, че автомобилните производители може да поемат глътка въздух, ако проблемите с недостига на чипове се решат. Така може да се компенсира по-високата цена на металите и електроенергията, но подобен изход от кризисната ситуация не се очаква тази година.
Цените на новите коли ще скочат още повече
Потребителите вече плащат сметката за недостига на чипове, тъй като проблемът повлия на производството, но и изстреля цените на новите коли нагоре. Според консултантските компании LMC и J.D. Power, средната цена на сделката за ново превозно средство в Съединените щати е била 44 460 долара през февруари, което е с 18.5% повече спрямо същия месец на 2021 г.
Германските концерни като Volkswagen и BMW вече са засегнати от руската инвазия в Украйна, тъй като тя принуди производителите на кабелни снопове в западната част на страната да спрат производството. Кабелният сноп е жизненоважен набор, които свързва до 5 км кабели в един автомобил - и Украйна е ключов доставчик.
А що се отнася до металите, руските компании са основни доставчици за Германия. През 2020 г. те представляват 44% от вноса на никел в Германия, 41% от титана, една трета от желязото и 18% от паладия.
С производство от 108 млн. тона миналата година, Русия е петият по големина производител на желязна руда в света, според Credit Suisse. Страната снабдява европейските производители на стомана, които сега са изправени пред по-високи цени и възможни трудности при набавянето на метала. Австрийската Voestalpine и шведската SSAB са изложени на риск от недостиг на метала, според американската инвестиционна банка JPMorgan. Voestalpine заяви, че разполага с достатъчно запаси за следващите месеци, но очаква, че след това ще трябва да набавя суровини от други доставчици. SSAB не отговори на искане за коментар относно доставките от Русия.
Изправена пред избора да купува руски стоки и косвено да финансира руската инвазия, която Москва нарича „специална военна операция“, немският доставчик на стомана и алуминий - Voss Edelstahlhandel - реши да тегли чертата.
Въпреки че алуминият не е в списъка със санкции, той се използва от Русия, за да вкарва пари в страната и затова ние се оттеглихме“, казва главният изпълнителен директор Торстен Студемунд.
Русия е голям производител на алуминий - най-енергийно интензивният метал за производство, а около 6% от световния износ на метала идва именно от Русия.
Електрическите коли и батериите
Компанията на Студемунд също се бори с високите цени на никела. Каспар Роулс, главен директор в специализираната консултантска компания Benchmark Mineral Intelligence (BMI), казва, че докато Русия представлява 5% от световното производство на обикновен никел, то тя изнася и около 20% от висококачествения никел в света.
Металът се използва за направата на батерии за електрически превозни средства, което представлява ново предизвикателство за автомобилните производители. В последните години те вече инвестираха милиарди, за да ограничат колите с двигатели с вътрешно горене, и то точно когато търсенето на модели с нулеви емисии започна да нараства.
Част от висококачествения никел на Русия вероятно ще попадне в Китай. Всичко това идва в момент, когато производителите на автомобили са изправени пред нарастващи сметки за други компоненти за батерии за EV, тъй като търсенето надвишава предлагането.
Това е основната пречка при набавянето на компоненти за батерии, тъй като имаме рекордно високи цени на литий и много, много високи цени на кобалта и никела“, казва Роулс.
Батериите са един от най-скъпите компоненти в електромобилите и автомобилните производители се надяват те да станат по-евтини, за да могат да предлагат на клиентите си по-достъпни електрически коли.
BMW заяви, че се фокусира възможно най-много върху рециклирането на никел от батериите, като до 50% скрап никел се използва във високоволтовата батерия на новия модел BMW iX.
Проблеми с катализаторите
Когато става дума за паладий, производителите на автомобили също са в затруднение. Автомобилната индустрия го използва в каталитични конвертори при бензинови модели, а при дизеловите се използва платината. И двата вида автомобили с двигатели с вътрешно горене все още съставляват огромен процент от моделите, които се купуват и се използват масово.
Цените на паладия се покачват от около шест години, а Русия представлява около 40% от световния пазар.
Няма друга опция освен използването на паладий и платина за каталитични преобразуватели, а не можете да произведете кола без катализатор“, казва Крис Блази, главен изпълнителен директор на Neptune Global.
Той е купил огромни количества паладий през декември миналата година на цена от 1940 долара за унция. В понеделник цената достигна рекордните 3 440 долара. Блази изчислява, че стойността на паладия, използван в кола, е около 200 долара, но разходът може и да е по-голям.
Или клиентите ще трябва да плащат повече, или автомобилните производители ще трябва да оптимизират разходите по някакъв начин“, казва той.