Вносът на стари коли в България се оскъпява в кризата

Търсенето в България остава слабо, а собствениците в Италия, Германия и Австрия все по-трудно се разделят с автомобилите си

Вносът на стари коли в България се оскъпява в кризата

Снимка: Economic.bg/Архив

12360 ~ 3 мин. четене

Средно с 20% са се повишили през последните седмици цените на колите втора употреба, които се доставят по автокъщите у нас основно от Италия, Германия и Австрия. Това обясниха за Economic.bg търговци на употребявани леки автомобили от различни части на България. В същото време пазарът започва да се раздвижва, но все още е много по-слаб отпреди пандемията.

„Започна леко раздвижване на пазара, но далеч не е това, което беше“, заяви представител на автокъща „Иво ауто“ в Дупница. „Ако преди пандемията продавахме средно по десетина коли, то през последния месец успяхме да продадем едва 4, така че близо три пъти паднаха продажбите. Това е логично, защото ние продавахме много коли на клиенти от Гърция, Сърбия и Северна Македония, които все още не идват заради карантината. При това ни прави впечатление, че цените на колите втора употреба, които доставяме от Западна Европа, вече сериозно се качиха – ако преди съм купувал една кола за 2000 евро, то сега вече същият модел се предлага за 2500 евро и нагоре. Причината е, че хората на Запад също ги удари кризата и те вече не се разделят така лесно с колите си. Ако са в добро състояние, продължават да си ги карат, а ако все пак решават да ги сменят – вече ги продават доста по-скъпо“, обясни той.

„Лично при нас кризата почти не се усети – и през март, и през април си продавахме автомобили“, заяви представител на автокъща „Димар Ауто“ в Бургас. „Да, вярно - малко по-слабо, разбира се, но не чак така, както чувам да говорят колеги от други автокъщи, че два месеца нищо не били продали. След разхлабването на противоепидемичните мерки обаче цените на колите втора употреба в Италия, Австрия и Германия вече са по-високи с около 20% спрямо времето преди пандемията. Знам го, тъй като пазарувам автомобили и от трите държави. При това вече трудно се намират читави коли – предлагат се или големи боклуци, или добри автомобили, но доста скъпи, каквито малко клиенти в България могат да си позволят. Но, струва ми се, посоката на цените на колите втора ръка вече ще е нагоре, тъй като просто такива цени, на каквито ние продавахме в България – никъде в Европа ги няма!“, добави той.

„Вече има някакво раздвижване – телефоните звънят, идват хора, гледат, докато по време на двата месеца на извънредните мерки срещу пандемията нямаше дори и обаждания“ – обясни служител на автокъща „Ава ауто“ в столичния кв. Горубляне. „През последния месец обаче сме продали само 2-3 коли – при 60 изложени това е твърде малко. Преди коронавируса продавахме 7-8 до 10 коли месечно, така че търсенето все още е изключително слабо.“ От „Ава ауто“ обаче заявиха, че засега не са забелязали някаква промяна на цените на колите втора употреба, предлагани в Западна Европа.

„Само една продажба имахме за двата месеца на извънредното положение“ – обясни представител на Orenda cars, Русе. След отмяната на епидемичните мерки хората започнаха да идват на огледи, но по-скоро като на разходка в парка – идват, гледат, но не купуват. Явно нямат пари – не че по-рано много имаха, но все някакви продажби правехме, а сега само идват, гледат и си отиват.“

Подкрепи Economic.bg