Volkswagen и Audi намират път към нови клиенти
Покриваме целия спектър на автомобилната търговия
Маркус Татцер, изпълнителен директор на Porsche BG:

Маркус Татцер започва кариерата си в Porsche Holding, Залцбург, през 2013 г. Натрупва професионалния си опит в Босна, Чили, Колумбия и Австрия. От 2013 г. до 2016 г. е ръководител проекти в отдела за международна търговия на едро в Porsche Holding Austria. През 2015 г. е проектен ръководител на новосъздадената Porsche Bosna, като има сериозен принос за изграждането и утвърждаването й. От 21 март 2016 г. е изпълнителен директор на “Порше БГ” - официален вносител на Volkswagen и Audi за България.
Г-н Татцер, какви нови модели представиха Volkswagen и Audi на Автосалона в Женева? С какво се отличават те?
И двете марки представиха по няколко нови модела на изложението в Женева. Audi представи Audi Q8 sport concept, RS5 Coupe, RS3, RS5 DTM, SQ5 TFSI, A5 Sportback g-tron. Volkswagen показа концепта Sedric - първия самоуправляващ се автомобил на групата, новия Arteon - Volkswagen от най-високо качество, Tiguan allspace, Golf и електрическия Golf, напълно автоматизирания концептуален I.D. Buzz. Всички те излъчват престиж, решителен спортен дух и ясно забележими технологии във всички области.
Как се развиват продажбите на двете марки в световен мащаб? Кои са най-силните пазари, кои модели се радват на най-голям интерес сред клиентите?
Volkswagen group официално е най-големият световен автомобилен производител за 2016 г. с 10.3 млн. продадени автомобила по цял свят. Увеличените продажби, особено в Китай и Европа ни вдъхват оптимизъм, че можем да се справим с всички предизвикателства. Вярваме, че не само най-продаваните ни модели VW Golf, VW Polo, Audi A4 и Q5, но и цялата гама на електрическите ни модели ще отправи предизвикателство към клиентите ни и ще донесе допълнително доверие в нашите марки. И двата бранда се развиват в нови сегменти и намират път към нови клиенти.
Колко е важен българският пазар за Volkswagen? Кои брандове/модели представляват най-голям интерес за българските ви клиенти?
Според данните на МВР за автомобилните регистрации повече от 500 000 българи карат автомобили на Volkswagen. Фактите показват, че с модели като Golf, Polo, Passat и др., Volkswagen е най-разпространената марка коли в България. Ръстът в SUV сегмента е основна характеристика на българския автомобилен пазар. Продуктовото портфолио на Volkswagen и Audi атрактивно отговаря на потребителското търсене в сегментите SUV1 и SUV2: започвайки от новите Tiguan и Touareg на VW, а скоро очакваме и премиерата на T-Roch; при Audi - цялата SUV гама, започвайки от Q2 и Q3, изцяло новото Q5 и бестселъра Q7.
Клиентите ни предпочитат високо оборудвани автомобили, щастливи сме, че разполагаме с такива и оценяваме вкуса им за всички технологични и дизайнерски иновации в продуктовата ни гама. Предлагаме оферти според конкретните нужди на нашите корпоративни клиенти, повечето от които са водещи международни и български компании. Покриваме целия спектър на автомобилната търговия - от търговия на дребно чрез дистрибуция на резервни части, пълната гама от автомобилни финансови услуги, застраховане, употребявани автомобили и следпродажбени услуги. Ние сме надежден партньор, пренасящ своя десетилетен опит в автомобилния бизнес до клиентите ни в България.
Как се развива програмата ви за употребявани автомобили Das WeltAuto? Какъв е делът на продажбите на такива автомобили в България от общите?
Volkswagen е първият концерн, който създава единна глобална марка за продажбата на употребявани автомобили. Главната цел е обединяването в световен мащаб на този вид търговска дейност в мрежа от оторизирани дилъри, предлагаща марките, произведени от концерна. Спецификата на българския пазар показа, че в края на 2016 г. броят на регистрираните нови коли в България (до 5 години) е само 4.4%. 2/3 са над 15 години, само 14% са под 10 години, а 40% са произведени преди повече от 20 години.
Даваме отговор на търсенето от страна на клиентите ни на местно ниво. Целта на въвеждането на марката Das WeltAuto в България е да отговори на нуждите и желанията на нашите настоящи и потенциални клиенти. Предлагаме търговско решение на новите ни клиенти: изключително опростена процедура за закупуване и замяна на настоящата им кола с нова. Клиентите на WeltAuto получават сертифициран употребяван автомобил, на максимум 6 години, с 6 месеца гаранция. В България има голямо търсене на употребявани автомобили, а ние гарантираме най-доброто качество на нашите предложения, така че клиентите ни да са сигурни, че получават кола с доказана сервизна история и независимо проверен пробег.
Какви предизвикателства срещате в работата ви на българския пазар? Силна ли е конкуренцията?
Искам да отбележа, че предимствата за правене на бизнес в България са много повече, отколкото предизвикателствата: членството в ЕС и хармонизираното законодателство, стабилната валута, фиксирана към еврото, макроикономическата стабилност, най-ниските разходи за труд в ЕС и благоприятен данъчен режим. Основните предизвикателства са намирането и задържането на качествени кадри на средно управленско ниво и квалифицирани инженери, както и липсата на надеждна и прозрачна статистическа информация. Друг проблем е почти несъществуващата средна класа, която стимулира конкуренцията, тъй като автопроизводителите разчитат на ограничен брой клиенти. Така ние трябва да се конкурираме не само като предлагаме цени на нашите продукти, но и по отношение на финансовите и следпродажбените услуги. Предлагаме 5-годишна гаранция за VW и 4 години за Audi и услугата 4+ за поддръжка на атрактивни цени на коли над 4 години.
Пречка ли е липсата на официални данни за автомобилните регистрации в България, както и за вноса/износа? Нужно ли е да се промени това?
Това е като да ловиш риба в мътна вода. Липсата на официални данни пречи на автомобилните компании в България да направят задълбочен анализ на бизнеса в страната и да планират по-точно продажбите си. Доколкото знам, България е единственият пазар в ЕС без официална статистика в автомобилния сектор. Не намирам никакво разумно обяснение за необявяването на тези данни и много бих искал това да се промени.
Какви са актуалните глобални тенденции в автомобилостроенето и как се отразяват те на автомобилния пазар в България?
Основните технологични области на бъдещето са електромобили, автономни превозни средства и дигитализация, всички те са застъпени в бъдещите продукти на компанията ни. Българският пазар бавно се приближава към тези тенденции. Стандартът на живот, правната рамка и липсващата инфраструктура, които важат и за останалата част от европейския пазар, са най-големите препятствия пред въвеждането им в България.
Дизеловите двигатели все още са водещи на европейския автомобилен пазар. Очаквате ли употребата им да намалее, особено предвид скандала в САЩ?
Не очакваме това да се случи през следващите 5 години. На някои пазари дизелът стана социално неприемлив, но в Европа потребителите все още предпочитат дизеловите коли, защото те имат по-дълъг пробег, по-нисък разход и следователно по-ниски въглеродни емисии в сравнение с бензинови двигатели. Те предлагат и по-голям въртящ момент, което не е за подценяване. Дизеловите двигатели ще продължат да бъдат изгодни.
В същото време ние трябва да развиваме електромобилността. Volkswagen ще опита да възвърне доверието към бранда, като направи електрически 1/4 от автопарка си до 2025 г. и съкрати 1/4 от вредните емисии за същия период. През следващите 10 години автомобилната индустрия ще претърпи най-фундаменталната промяна в историята си и за повечето клиенти електрическият автомобил скоро ще бъде предпочитана алтернатива.
Нашият главен изпълнителен директор Херберт Дайс заяви, че планира “да промени из основи” корпоративната култура на Volkswagen, превръщайки го в световен лидер в електромобилите до 2025 г. Технически погледнато, ние можем да бъдем такъв и в момента, но нормативните изисквания за електрически превозни средства все още не са изпълнени, а разработването и инсталирането на изцяло новата инфраструктура ще отнеме време.