VW мисли за „бягство“ от Германия заради газа
Производствата на компанията в Източна Европа също може да бъдат преместени
Най-големият производител на автомобили в Европа – Volkswagen AG – може да премести производствените си бази извън Германия, тъй като търси начин как да се справи с недостига на газ в страната. Ходът е сигнал за това как енергийната криза, отприщена от нахлуването на Русия в Украйна, заплашва да пренареди индустриалния пейзаж в цяла Европа, пише Bloomberg в свой анализ по темата.
VW заяви в четвъртък, че преместването на част от производствените му бази е една от възможните опции в средносрочен план, в случай че недостигът на газ продължи и след тази зима. Компанията има големи фабрики в Германия, Чешката република и Словакия, а това са европейските страни, които са най-зависими от руски газ.
Като средносрочни алтернативи ние се фокусираме върху по-голяма релокация, преместване на производствения капацитет или технически алтернативи. Някои от мерките се превърнаха в обичайна практика в контекста на предизвикателствата, свързани с недостига на полупроводници и други скорошни прекъсвания на веригата за доставки“, се казва в изявление на Генг Ву, ръководител във Volkswagen.
Решението на Русия да ограничи доставките на газ към Европа породи опасения, че Германия може да наложи режим на потреблението на синьо гориво. Последните новини, че газохранилищата вече са пълни на 90%, успокоиха страховете за остър недостиг тази зима, но пред странта остава предизвикателството да попълни изчерпаните резерви през следващото лято – при това без внос от Русия.
Югозападна Европа или крайбрежните зони на Северна Европа, които имат по-добър достъп до товари с втечнен природен газ по море, биха могли да бъдат облагодетелствани от всяка смяна на производството, каза говорител на компанията. Групата Volkswagen вече управлява заводи за автомобили в Португалия, Испания и Белгия – все страни с LNG терминали.
Трудови препятствия
Със сигурност всяко голямо изместване на производството от най-голямата икономика в Европа ще се сблъска със значителни пречки. VW има около 295 хил. служители в Германия и представителите на работниците представляват около половината от 20-членния Надзорен съвет на компанията. Всяка промяна в производството вероятно ще означава ограничен брой превозни средства, а не затваряне на цели фабрики.
Докато доставките на газ за заводите на VW в момента са гарантирани, компанията е предприела стъпки към икономии, които се очаква да намалят потреблението на газ със „среден двуцифрен процент“, каза Майкъл Хайнеман, управляващ директор на звеното за електроцентрали на VW. Все пак производителят на автомобили заяви, че е загрижен за ефекта, който високите цени на газа могат да имат върху неговите доставчици.
Политиците трябва също така да ограничат неконтролирания в момента взрив на цените на газа и електроенергията“, каза Томас Стег, ръководител на външните връзки на компанията. „В противен случай особено малките и средни енергоемки компании ще имат големи проблеми във веригата на доставки и ще трябва да намалят или спрат производството изцяло.“