ВъзРОДЕНИ от кризата
В дълбокия коловоз на добре познатото затънаха много бизнеси, преднина вземат някои, които избраха да вървят по неотъпкани пътеки

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Животът е 10% какво ми се случва и 90% как реагирам на него – това твърди римският военачалник Сципион Африкански. Твърдението с пълна сила важи и за бизнеса днес.
Както монетата има две страни, така и ефектът от пандемията не е еднозначно негативен. За редица компании тя донесе много работа, растеж, нови дейности, неочаквано високи финансови резултати. Някои в прекия, други в преносния смисъл се родиха в кризата, предизвикана от шоковите промени от началото на 2020 г. насам, а трети просто се възродиха. Има и такива, които затвориха старите си бизнеси и започнаха на чисто – с нова идея и със съвсем различна визия за правене на бизнес. Не са малко и онези, които намериха време за отдавна отлагани неща, качиха бизнеса си на по-високо ниво и сега всичко това им се отплаща.
Другото име на кризата е промяна, промяната пък е другото име на развитието. Това не е словесна еквилибристика, а квинтесенцията на онова най-постоянно нещо, наречено промяна. Пандемията просто ни провокира да мислим различно. В дълбокия коловоз много бизнеси затънаха, преднина взеха по-смелите, които тръгнаха нагоре по стръмното или избраха да вървят по неотъпкани пътеки.
Представяме историите на четирима предприемачи, разказани от първо лице:
Галина Петрова, основател на „Ведра кафе“:
Трудностите съдържат възможности
„Ведра кафе“ е марка, създадена с рестарта на бизнеса
Когато пандемията дойде, реших, че настъпва време за нещо ново, което да е продължение на любовта ми към кафето. „Ведра кафе“ е собствена марка, родена от многото познание, натрупано за близо 14 години, през които доставях от Италия. Новото начало започна с тест на наши собствени блендове, които се оказаха сполучливи и бяха добре посрещнати. Идеята верифицирахме, като произведохме малки количества, които предложихме на индивидуални клиенти. Направихме красиви пакети с картички и други изненади и ги изпратихме до техните домове. Обратната връзка беше тъй силна, че тя стопи всички наши колебания дали да започнем този нов бизнес. Хората се радваха, снимаха и постваха във Фейсбук, което помогна идеята да се популяризира. Видяхме, че има много кафе търсачи, готови да опитат висококачествен продукт с различни вкусове и аромати. Предлагаме среден към висок клас и въпреки предупрежденията, че българският пазар е ценово ориентиран, се оказа, че има интерес.
Стартирахме без средства за развитие и за реклама. Всичко се прави стъпка по стъпка, като натрупаният зад гърба ни опит ни предпазва от стандартни грешки. Убедихме се, че добрите взаимоотношения са много по-скъпи от финансовия ресурс. Хора, с които преди това сме работили, ни помогнаха да бъдем забелязани още при нашия старт и точните за нас неща се случиха бързо. Продуктът оживя заради отношенията, градени във времето. Ако си творил добро, когато имаш нужда, ще получаваш подкрепа.
В този бизнес, свързан с уж познатото на всички кафе, има много творчество – не само в дизайна на опаковките, но в историите, които разказваме, и във всичко, което поднасяме с много емоция. Моята формула е, че бизнесът има бъдеще, ако стойността надвишава цената. Всякакви обстоятелства ще ни изненадват и е важно как ще ги приемаме. Убедихме се, че трудностите съдържат възможностите. Поради липса на средства ние направихме крафт опаковка, тя се хареса толкова много, че вече започнаха да я копират.
Пандемията рестартира творческите процеси у нас и излязохме много извън „рамката“. В тежки моменти най-логичните решения са най-трудният път в дългосрочен план, защото натам поемат всички. По отъпканите пътеки има много хора и трудно се върви напред. Затова е важно в трудността да видим новата перспектива и да направим решителната крачка. Идеята я имахме от две-три години, но отлагахме рестарта, защото все още беше възможно да го отлагаме. Най-силният ни мотиватор се оказа затварянето на заведенията, тъй като през тях минаваше над 90% от нашия оборот.
Сега стигаме до клиентите си чрез индивидуални поръчки, малки бутикови магазини, вериги… С други думи, чрез точните места, където има желание тази култура да се развива. Предстои да открием наше пространство за събития, на които да представяме кафето като преживяване. В пандемията това е най-смелата ни идея, след самия ни нов бизнес. Мечтата ми е да продължаваме растежа с вдъхновението, с което се хвърлихме в дълбокото...
Илия Дечков, съосновател и управляващ партньор на платформата „Бум Бам“:
Развиваме нов продукт за дигиталните номади
През лятото предлагаме офис на открито в България, а през зимата – в топлите страни
Работата от дома, когато е за по-дълъг период, става потискаща. Да, бъдещето е в дистанционната работа, но не само от вкъщи. Намерихме алтернатива, чрез която хората може да си осигурят разнообразие при налична свързаност, защото е зареждащо да излезеш извън „кутията на всекидневието“ и местата за работа да се сменят.
С такава визия през пролетта на 2021 г. се роди нашата онлайн платформа bum-bam.com, която надгражда индустрията на споделените коуъркинг пространства. На собствениците на открити пространства се дава шанс да предоставят своите места за работа, почивка и групови събирания. През първото си лято платформата осигури над 50 различни места в страната, които приеха самостоятелни и групови офис дни на открито, частни празненства, йога сесии и дори малки концерти. По-големите екипи имаха възможност да се възползват и от допълнителни услуги като кетъринг, DJ, масаж, йога сесия с инструктор.
През студените месеци екипът на „Бум Бам“ започва да тества валидирания в България модел в държави с по-дълги топли сезони. Предложението за офис на открито ще е насочено към дигитални номади от цял свят.
Този бизнес модел носи ползи и за домакина. Той получава приходи от откритото пространство, което потребителите на платформата наемат. Освен това се запознава с нови хора. Работещите на тези места се вдъхновяват от възможността за босо „заземяване“ по тревата. Те дегустират и от реколтата с плодове и зеленчуци от градината на домакина, когато е възможно. С приоритет в мрежата влизат имоти, които са в централните части на големите градове или в близки зелени местности извън тях.
„Бум Бам“ е революционен продукт, който се появява в точното време и в различните сезони търси точното за целта място. Пазарът ни показа, че има нужда от него, а ние просто слушаме пазара. Пандемията ни стимулира да сме креативни и да предлагаме по-привлекателни продукти и услуги.
Екипът ни е от четирима души. Другият съосновател е Иван Борисов. Вярваме, че даваме интересна алтернатива на хората и заедно с нашите домакини можем да променим начина, по който се работи.
Борислава Люцканова, създател и собственик на издателство „Вдъхновения“:
Получихме неподозирани сили и мотивация
Реорганизирахме целия си бизнес, нашият онлайн магазин стана основен канал за продажби и за близък контакт с читателите
Книгата вече е луксозна стока и в началото на пандемията бяхме сред най-засегнатите бизнеси поради факта, че повечето книжарници затвориха. Имахме работещ онлайн магазин, който не беше превърнат в основен канал за продажби. Наложи се в кратки срокове да реализираме идеите за по-голяма дигитална свързаност, които чакаха по-добри времена. Кризата ускори този процес и само за месец намеренията станаха факт. Ако не беше пандемията, щяхме да ги осъществим, но след година-две или три.
Нашият бизнес е с тесен фокус, свързан със здравословното хранене и здравословния начин на живот. Той изисква специален подход и по-голяма близост с читателите. Затова работим за създаването на лоялна аудитория и засилихме усилията си в тази посока. Убедени сме, че храненето има отношение към здравето и неговото възстановяване. Много от книгите ни са в тази насока и точно в пандемията пуснахме един от най-скъпите си продукти - „Хашимото: хранителна фармакология“, който се радва на силен интерес.
Наложи се да спрем събитията, които са преживяване за читателите. Вместо тях започнахме да публикуваме много образователни статии, направихме видеа, свързани с книгите, които издаваме. Ние не се стремим просто да ги отпечатаме и продадем, а за нас е важно те да носят осезаема полза. Издаваме хранителни протоколи, които помагат за решаването на различни здравословни проблеми, и все повече лекари по собствена инициатива ги включват в своята практика. Ароматерапията е друг наш голям дял и тя привлича все по-голяма аудитория.
Направихме много промени в нашия онлайн магазин, а също и реорганизации в целия ни бизнес, за да го оптимизираме. Но по цените на услугите, които ползваме в работата си, усещаме как инфлацията расте. И за да вървим напред при всичките трудности, се налага да работим два пъти повече. Залагаме на дигиталния маркетинг и в тази сфера вече имаме много активности. В условията на криза за нас е важно не само да запазим клиентите си, но и те са се чувстват щастливи и удовлетворени от нашите продукти.
Кризата ни даде неподозирани сили и мотивация. Тя ни научи да не планираме дългосрочно, да подписваме по-краткосрочни договори, за да имаме по-голяма гъвкавост. Вече знаем, че появи ли се добра идея, трябва бързо да се действа за нейната реализация.
Фифика Георгиева, основател и управител на „Светулка“:
Приготвяме храна в буркани по стари семейни рецепти
Нашият иновативен подход в производството и в маркетинга ни отведе и на външни пазари
Гурме вечерите са специалните ни събития, на които още преди пандемията започнахме да предлагаме сладко и лютеница в буркани, направени по наши стари семейни рецепти. И когато заради COVID-19 настъпи парализа на обществения живот, започнаха да валят запитвания от клиенти дали може да си купят по-големи количества. Това ни даде импулс да разширим този сегмент от производството. Бързо се оказахме извън пределите на българския пазар, след като влязохме в най-големите каталози на дистрибуторите на чисти храни в Холандия и скандинавските страни.
Развиваме дейността си в ShowHow Тomeko, който е най-модерният в Европа демонстрационен център на иновативно професионално кухненско оборудване за хотели и ресторанти. В него преди девет години създадохме Светулкови гурме вечери. После се роди и Детската академия по готварство, в рамките на която запознаваме децата с чудесата, които стават в кухнята на „Светулка“. После срешихме да се възползваме от тези тези нови технологии за производство. Това стана, след като установихме, че децата от малки свикват да консумират храни с лош ефект върху тяхното здраве. Едва 10-годишни някои вече имат диабет, а след 14 – анорексия и булемия. Така пристъпихме към направата на висококачествени храни с най-нежна термична обработка.
Стремежът ни е да показваме на малки и големи пътя на храната и новите технологии, свързани с храненето. Съпругът ми има лаборатория в нашата къща „Къщулката на Светулката“ и заедно уточняваме какъв да е съставът на храната в буркани, която даде нов тласък в семейния ни бизнес. Създадохме и четири вида сладоледи на основата на нашите сладка, направени с френска сметана, мляко от най-висок клас и шоколади „Валрона“. Предлагаме прясна и пълнозърнеста паста без консерванти и изкуствени оцветители, приготвена с най-новите технологии от 2021. Наша цел е да покажем на пазара, че може и по друг начин да се произвежда – не като критерият е най-ниската цена, а самото съдържание в буркана. Развиваме бутиково производство, насочено към хора, които ценят вкусната храна, създадена с грижа за здравето. Когато пандемията ни възпира активно да правим гурме вечери и да готвим заедно с децата, се насочваме към друг бизнес, незасегнат от такива ограничения. Сега, заредени с търпение, правим холандски етикети.
Текстът е част от бр. 105 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.