За първи път в историята: Meta дава дивидент на акционерите
Собственикът на Facebook и Instagram отчете изненадващо големи приходи от продажба на реклами през четвъртото тримесечие

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Meta Platforms ще раздаде дивидент на своите акционери – за първи път в близо 20-годишната история на водещата социална мрежа Facebook. Компанията отчете приходи и печалба от рекламни продажби в празничния сезон, които надминаха очакванията, пише Reuters.
Акциите скочиха с повече от 14%, като повишиха оценката на компанията с повече от 140 млрд. долара, с което продължава бурното ѝ възстановяване.
Само печалбите на акциите след края на търговията вчера възлизат на повече от пет пъти цялата стойност на конкурента Snap Inc.
Meta каза, че неговият дивидент ще бъде 50 цента на акция. Също така обяви, че е разрешил обратно изкупуване на акции за още 50 милиарда долара.
Социалният медиен гигант е първият от своето поколение интернет компании, който дава дивидент – крайъгълен камък за технологичния сектор, който е доминиран от една и съща шепа фирми в продължение на повече от десетилетие.
Основана в студентско общежитие през 2004 г., тя се превърна в най-голямата социална медийна компания в света, свързвайки повече от 3 милиарда души и революционизирайки начина, по който те откриват тенденции, общуват със съседите си и се ангажират с политиката.
Компанията, която притежава Instagram и WhatsApp, обаче беше обвинена в неглижиране на множество проблеми по пътя си към растежа, включително нарушения на поверителността на потребителските данни и подбуждане към насилие.
Изпълнителният директор Марк Зукърбърг беше призован да свидетелства пред Сената на САЩ относно безопасността на децата онлайн и бе принуден да се извини на родителите на деца, преживели сексуално насилие.
Никога не си толкова добър, колкото казват, когато си нагоре, нито толкова лош, колкото казват, когато си надолу. Просто продължавай да градиш и да вършиш добра работа за дълги периоди от време“, каза той в четвъртък в публикация в Threads – новото приложение от групата на Meta.
Впечатляващо тримесечие
Акциите на Meta се покачиха стабилно през изминалата година след срива през 2022 г., който унищожи повече от три четвърти от тяхната стойност. Сега обаче инвеститорите са развълнувани от изкуствения интелект и неговото приложение.
Възстановяването на акциите беше подпомогнато и от възстановяването на растежа на потребителите и продажбите на дигитална реклама, както и от стремежа към икономии, който доведе до освобождаването на повече от 21 000 служители от края на 2022 г. досега.
Приходите за четвъртото тримесечие са нараснали с 25% до 40.1 милиарда долара, което е над очакваните от анализаторите 39.2 милиарда долара, според данни на LSEG.
Нетната печалба е нараснала с повече от 200% до 14 милиарда долара, или 5.33 долара на акция, надхвърляйки очакванията за 4.97 долара на акция, според данни на LSEG.
Това беше едно от най-впечатляващите тримесечия – по същество и спрямо очакванията“, каза анализаторът на Evercore ISI Марк Махани.
Meta прогнозира приходи за първото тримесечие между 34.5 и 37 милиарда долара, което е над очакванията на Уолстрийт за 33.8 милиарда долара. Компанията заяви, че общите разходи за цялата 2024 г. ще останат непроменени при 94 до 99 милиарда долара.
Тези резултати дойдоха, след като някои конкуренти на Meta в дигиталните реклами, като Alphabet, публикуваха продажби през празничния сезон, които бяха под очакванията.
Повече метавселена и инвестиции в AI
Подобренията в бизнеса със социалните медии направиха инвеститорите по-толерантни към ненамаляващите разходи на Meta, тъй като тя налива милиарди долари в метавселената и изгражда своята инфраструктура за изкуствен интелект.
Подразделението Reality Labs, ориентирано към метавселената на компанията, леко надмина очакванията за приходи за четвъртото тримесечие, като отчете рекордни продажби от 1.1 милиарда долара от „силни продажби“ на своето устройство Quest през празничния сезон, каза Зукърбърг пред анализатори. Инвеститорите очакваха 804 милиона долара, според данни на LSEG.
Meta заяви, че очаква оперативните загуби за Reality Labs да се „увеличат значително“, тъй като инвестира повече в разширена и виртуална реалност през 2024 г.
Въпреки че интерактивните и завладяващи изживявания чрез тези технологии остават крайната цел, Зукърбърг каза, че най-новата версия на „интелигентните“ очила Ray-Ban с вграден AI асистент, също е хит сред потребителите.
„Мислехме, че ще трябва да изградим пълни дисплеи и холограми, преди умните очила да станат масови“, каза той. „И сега е напълно възможно вградените AI асистенти да бъдат убийственото приложение.“
И все пак, въпреки че се подобряват, продажбите на Reality Labs остават малък дял (2.7%) от общите приходи на компанията.
„Meta приключи 2023 г. с изключително силна нотка, като приходите надхвърлиха очакванията на анализаторите“, каза Дебра Ахо Уилямсън, независим технологичен анализатор и бивш главен анализатор в eMarketer.
Компанията може да говори колкото си иска за AI и метавселената, но все още е компания за социални медии, която получава почти всичките си приходи от реклама, а рекламодателите все още очевидно обичат Meta.“