Ще роди ли гневът на САЩ нова търговска война

В мерника на Вашингтон този път са много държави

Ще роди ли гневът на САЩ нова търговска война

Снимка: БТА

1936 ~ 2 мин. четене
Дигитален данък
Съединените щати засилват натиска си върху страни, които планират въвеждането на неизгодния за тях дигитален данък за технологичните гиганти. Темата вече внесе раздор във френско-американските отношения, а задълбочаването ѝ има потенциала да доведе до заформянето на нова търговска война. 
Търговски представител на САЩ обяви, че се проучват Австрия, Бразилия, Чешката република, Европейския съюз, Индия, Индонезия, Италия, Испания, Турция и Обединеното кралство за намеренията им да въведат нови данъци върху цифровите гиганти. Това може да им докара по-високи търговски тарифи. 
Последните действия на САЩ бяха определени като „предупредителен изстрел“ от Дейвид Ливингстън, старши анализатор Eurasia Group, цитиран от CNBC. Според него те са сигнал за сериозността и неотложността на казуса данъчната реформа и дигиталния налог.
Франция беше първата голяма икономика, която прие законодателство за данък върху цифровите услуги, но след заплахите от САЩ, че ще начисляват по-високи мита върху френските износители, Париж реши да отложи събирането на първите плащания до 2021 г.
Междувременно Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) започна да работи по план, който да срещне позициите на различните страни и да доведе до необходимата реформа, която да отговори на съвременните дигитални реалности. Очаква се той да бъде представен до края на 2020 г. 
Франция заяви, че даже и международните преговори да се провалят, технологичните фирми все пак ще трябва да плащат данъка. Междувременно пандемията от COVID-19 провокира ЕС отново да се замисли за прилагането на единен дигитален данък, каквато идея имаше по-рано в общността, но така и не срещна нужното единодушие. 
Шансове за споразумение с ОИСР
„Ако САЩ продължат с целта си да направят данъка доброволен, споразумението изглежда много малко вероятно“, смята Декстър Тилиън, старши отраслов анализатор от Fitch Solutions. В началото на годината САЩ сигнализираха, че ще подкрепят някои аспекти на цифровия данък, ако схемата бъде доброволна, а не задължителна за американските компании. Тази идея предизвика критики във Франция, тъй като американските фирми представляват най-големите технологични компании в света и са основните потенциални платци на налога.
„Моментът е интересен“, смята Джеръми Гез, доцент в H.E.C. Бизнес училище в Париж. Според него поемането на справедлив дял от данъчната тежест „би могъл да помогне на широк кръг от икономики да се адаптират по-добре към идващите вълни на трансформация“. Той акцентира върху прехода към дигитални икономики. 
В същото време много страни са отчаяни заради нанесения от коронавируса удар и новите предизвикателства, родени в кризата. Тъкмо в този контекст е подновеният дебат от страна на ЕК за дигиталния данък, който според Брюксел може да подкрепи приходите в хазната в този труден момент. 
ЕК по-рано каза, че дигиталните компании плащат средно ефективна данъчна ставка от 9.5% в ЕС – в сравнение с 23.2% за традиционния бизнес. Прогнозата за приходите от дигиталния данък са, че той може да добавя около 1.3 млрд. евро годишно към бюджета на ЕС. 
Подкрепи Economic.bg