Градският транспорт в София е на дефицит от 60 млн. лв.
С билетите за време от 1 януари Столична община иска да привлече повече пътници и да покрие "дупката" в бюджета

© ECONOMIC.BG / БТА
Новата билетна схема на градския транспорт в София, която въвежда билети за време от 1 януари, цели да привлича нови пътници. Това каза зам.-председателят на Транспортна комисия в СОС Зафир Зарков, по думите на който общината е търсила „онзи баланс, който да не доведе до увеличение на превозните документи“.
Попитан защо месечните карти за една линия отпаднаха, Зарков отговори, че транспортът на града е недофинансиран, „и то е много сериозни обеми.“ По думите му тази година се очертава дефицит в размер на 50 – 60 млн. лв., като главните причини за това са високите цени на електроенергията и горивата.
Тази сума няма откъде да се появи автоматично. Ако трябва да бъдем обективни, трябва да бъде от превозните документи.“
Зарков обясни, че недостигът ще е такъв, дори с 90-те милиона, които получава транспортът от държавния бюджет, както и 150 млн. лв. от общината. Центърът за градска мобилност пък очаква приходите от продажба на превозни документи да достигнат 130 млн. лв.
Карта за една линия няма никъде в Европа“, заяви Зарков и допълни, че с новата схема се насърчава използването на целия транспорт, а годишната карта от 365 лв. остава най-изгодна.
Общинарите направиха демонстрация на новите превозни документи за време. Билетите 30+ и 60+ ще могат да се използват с прекачване в няколко превозни средства в рамките на половин или един час. Цените съответно са 1.60 лв. и 2.20 лв.
Остава обаче неясно дали в рамките на половин час на практика прекачването ще може да се осъществи, така че да се използва един билет, тъй като в момента разписанията на градския транспорт са несинхронизирани, а през уикенда и празнични дни интервалите на движение са повече от 20 минути.
Билетите за време са електронни. Хартиените почти отпадат от началото на следващата година. Единствено остава еднократният билет за метро и този, продаван от шофьор, но цената му вече ще е 2 лв. и няма да позволява прекачване.
По думите на Зарков билетите за време са за тези, които инцидентно ползват градския транспорт. За редовните ползватели най-добри алтернативи остават картите.
Изпълнителният директор на Центъра за градска мобилност Димитър Дилчев напомни, че валидацията става задължителна от 1 януари при качване в превозните средства. Глобата за невалидиран документ е 3 лв. Дилчев обясни, че в първите няколко седмици контрольорите ще проявяват толерантност към пътниците.
На въпрос дали ще има „контрольори под прикритие“ в градския транспорт, той заяви, че ще има контрольори без униформа. Те ще си поставят баджове при проверка, с които да се легитимират. Ще има и такива, оборудвани с видеонаблюдение.
Повече за новата билетна схема на София, може да прочетете тук.