Защо Apple трябва да наема не 30-годишни, а техните баби?
Технологиите придобиват все по-демократизиращ ефект и приобщават възрастните

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 3 мин.
Населението в развитите общества застарява и това не е новина за никого. Междувременно технологиите, в по-малка или по-голяма степен, вече са се превърнали в неизменна част от ежедневието на всекиго, включително и на по-възрастните хора. Те обаче продължават да се затрудняват в използването на модерните устройства.
Гиганти като Amazon, Alphabet и Apple създадоха и успешно лансираха на пазара своите „умни“ домашни асистенти. Те са по-лесни за употреба от хората от третата възраст, тъй изпълняват команди само чрез глас, а и постоянно повишават интелигентността си, научавайки все повече и повече за своите потребители.
И докато компаниите инвестират в хардуер, те продължават да са по-скоро пасивни в разработването на софтуер за възрастни хора. Компаниите почти не харчат за приспособяването на своите приложения и услуги към таргет групата на населението от третата възраст. Вместо това предпочитат да проектират нещата си за масовия потребител, отговарящ по-скоро на годините на тъй нареченото „милениум“ поколение.
Експертите смятат, че тази парадигма ще започне да се преобръща в следващите години, пише CNBC. А един от начините този процес да се ускори е, като индустрията започне да наема хора, разбиращи нуждите на тази част от населението. С други думи, те трябва да започнат да вземат на работа по-възрастни хора.
„Това е напълно сляпо място за технологичните компании“, коментира Кейти Файк, основател на Aging 2.0, група, която подкрепя предприемачите от застаряващото поколение. Според нея играчите в сектора трябва да помислят за наемането конкретно на жени, навлизащо в третата възраст, тъй като е доказано, че те живеят по-дълго, а и продължават да правят покупки за своите семейства и родители. Това на практика е група, напълно противоположна на съвременния стереотип за млад мъж с технически профил.
Ако погледнем Съединените щати, където е меката на технологичната индустрия, там средната възраст на обикновения работник е 42 години. В Силициевата долина обаче границата рязко пада. Проучване на Payscale показва, че средната възраст на служителите във Facebook е 29 години, в Google – 40 години, в Apple – 31 години, а в Amazon – 30 години.
Демократизиращият ефект на Alexa, Siri и Cortana
Майкъл Скаф, дългогодишен технически служител и настоящ главен оперативен директор на Jewish Senior Living Group, насочва вниманието към „демократизиращия ефект“ на гласовите помощници. Според него хора, които никога не са се чувствали комфортно със смартфон в ръка, сега ще имат възможността да комуникират по-лесно именно чрез този тип устройства. Технологията е подходяща и за хората с увреждания, особено за тези със зрителни нарушения, които трябва да се справят с оперирането през визуален интерфейс.
Големите компании вече разполагат със собствени версии на гласови асистенти. Лидер в момента е Amazon и неговата виртуална Alexa, внедрена в серията Echo. Microsoft има Cortana, Apple има Siri, а Alphabet – Google Assistant. Всички те лансираха хардуерни устройства, задвижвани от гласовите асистенти. Очаква се, че те постепенно ще залеят пазара, но според Скаф имат да извървят дълъг път преди това.
Що се отнася до използването им от по-възрастни хора, те например често се оплакват, че гласът на устройството е твърде нисък и не го чуват добре. В тази връзка трябва да се помисли и за това как звукът да бъде лесно регулируем, посочва Скаф. Също така много от приложенията следва да се пригодят за тях.
Ползите на гласовите асистенти обаче не са малки и сега. Говорител на Amazon коментира пред CNBC, че устройствата Echo се използват от по-възрастните хора за контролиране на термостати, светлини и друга свързана електроника. Без наличието на гласовия асистент те ще са принудени постоянно да се качват и слизат по стълбите.
Помислено е и за хората с увреден слух. На гласово задвижваните устройства на Amazon, които са с дисплей, тези потребители могат да виждат какво им отвръща Alexa именно на екрана чрез текстови съобщения.
Според Скаф компаниите биха могли да внедрят много повече такива полезни функционалности, именно като работят съвместно с уязвимите таргет групи – възрастни и хора с увреждания.
Напук на митовете
Митът, че по-възрастните хора се чувстват по-малко комфортно в съвременния технологичен свят от по-младите от тях, постепенно се разбива. „60-годишният днес е различен от този преди десет години“, казва геронтологът от Питсбърг Джо Анджелели. Според него ключовата промяна е в нивото им на оптимизъм относно потенциала на технологиите.
Необходимо е обучение, но след това възрастните могат да използват тези продукти добре, убеден е Анджелели. Използването на иновационни джаджи и приложения всъщност им помагат да живеят по-добре и независимо.
Освен гласовите асистенти в помощ на възрастните хора биха били и различни други сензорни устройства и такива, които да намалят чувството им на изолация. За изобретяването им ще е вероятно ще помогне „включването на малко сиви коси в работната сила“, смятат експертите.