Защо самолетните прозорци от квадратни стават кръгли
Причината е доста практична и свързана с неприятен опит

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Днес е трудно да си представим, че въздухоплавателните средства са с неугледни квадратни прозорци. Но навремето са били.
Едва в края на 50-те години се въвеждат кръглите или овални прозорци в кабината, които всички знаем, и това не е просто поради естетически причини.
Обзаведен с квадратни прозорци, de Havilland Comet е първият търговски самолет в света. С първи полет през 1949 г., той трябвало да революционизира въздушния транспорт за милиони.
Първоначално самолетите, произведени в Хертфордшир, стават хит, превозвайки 30 000 пътници през първата си година, включително кралица Елизабет, кралицата-майка и принцеса Маргарет, гости на специален полет през 1953 г., домакин на сър Джефри и лейди де Хавиланд.
Двигателите на самолета позволявали да лети по-високо от конкурентите си, над 30 000 фута, увеличавайки скоростта с цели 50 процента, както и да избягва лошото време.
До лятото на 1953 г. осем самолета са излитали от Лондон всяка седмица, заминавайки за Йоханесбург, Токио, Сингапур и Коломбо.
Но прозорците са и падението на този модел. Две фатални катастрофи през 1954 г. – на Полет 781 от Рим и Полет 201, насочен към Йоханесбург - отнемат 56 живота. Причините са установени като резултат от структурни слабости на фюзелажа, причинени от опасни напрежения в ъглите на квадратните прозорци. Заради ъглите заобикалящият метал изпитва натиск от два до три пъти по-голям, отколкото другаде в кабината.
Редица проучвания на катастрофите изтъкват умората на металите като основна причина за разпадането на фюзелажа, което кара де Havilland да промени дизайна на по-късните си самолети, въвеждайки овалните прозорци, които виждаме днес. Компанията също така увеличава дебелината на стените на фюзелажа.
Компанията обаче, поради тези катастрофи, започва да губи клиенти и илиза от пазара през 1964 г. Нейните конкуренти обаче са научили този важен урок. И от тогава самолетните прозорци са овални.