Защо Tesla и Apple затъват заради Китай
Нови тревоги заменят проблемите от 2022 г.
Apple и Tesla са изправени пред големи затруднения в Китай и това повишава още повече безпокойството на инвеститорите около двата американски технологични гиганта, пише CNBC.
Акциите на Tesla се понижиха с 12% във вторник, след като производителят на електрически автомобили отчете незадоволителни доставки, докато тези на Apple поевтиняха с повече от 3% на фона на опасения относно търсенето на водещия iPhone на компанията през декемврийското тримесечие.
Предизвикателствата, с които двете компании се сблъскват в Китай, са част от причините за потъването на акциите. Втората по големина икономика в света представлява около 17% от продажбите на Apple и 23% от приходите на Tesla, което я прави важен пазар и за двете американски фирми.
Китай е сърцето и белите дробове както на търсенето, така и на предлагането и за Apple, така и за Tesla. Най-голямото притеснение на Уолстрийт е, че китайската икономика и потребителите ограничават разходите и това е зловещ знак за Apple и Tesla“, каза Даниел Айвс, старши капиталов анализатор в Wedbush Securities, пред CNBC.
„През 2022 г. притесненията бяха свързани с проблемите с веригата на доставки и COVID ограниченията, през 2023 г. – с търсенето, като това хвърли сериозна тежест върху Apple и Tesla, които силно разчитат на китайския потребител.“
Притеснения за търсенето на iPhone
Що се отнася до Apple, инвеститорите са в очакване на фискалните резултати на компанията за първото тримесечие, които вероятно ще бъдат публикувани по-късно този месец. Вниманието към тях е огромно заради факта, че в тях ще проличат данните за решаващия празничен период през декември.
През октомври най-голямата фабрика за iPhone в света в Джънджоу, Китай, бе засегната от огнище на COVID и тайванската компания Foxconn, която управлява завода, наложи ограничения. През ноември фабриката бе разтърсена от работнически протести заради спор за заплатите, като много служители напуснаха. Foxconn се опита да приласкае работниците обратно с бонуси. По данни на Reuters от вторник, фабриката в Джънджоу почти е възстановила пълноценния си капацитет на производство.
Епизодът обаче подчерта зависимостта на американския гигант от Китай за производството на iPhone. В началото на ноември, след като Foxconn наложи COVID ограничения във фабриката, Apple каза, че заводът работи със „значително намален капацитет“.
Анализатори от Evercore ISI оценяват намаление на приходите на Apple от 5 до 8 милиарда долара през декемврийското тримесечие. Компанията може да отчете 1% годишен спад на приходите за периода, според консенсусни оценки на Refinitiv. Това тревожи инвеститорите, които очакваха силно представяне на серията iPhone 14, най-новият смартфон на компанията.
Но не само проблемите с веригата на доставки мъчат Apple сега. Китай обърна курса на политиката си за нулев COVID, тъй като се стреми да отвори отново икономиката. Политиката на Пекин включваше строги блокировки и масови тестове, за да се опита да контролира вируса. Съобщава се, че в резултат на разхлабването сега има огнища в големи части на страната, а това може да повлияе на търсенето на iPhone.
„Очаква се основното предизвикателство да бъде откъм търсенето, особено след като премиум потребители може да са започнали да пренасочват разходите си към пътуване, а някои – към медицински консумативи. Промяната в разходите ще представлява ключово предизвикателство в краткосрочен план“, посочи Уил Уонг, изследователски мениджър в IDC, пред CNBC.
Пропуснатите доставки на Tesla
Цената на акциите на Tesla потъна във вторник, след като стана ясно, че компанията е продала по-малко автомобили от очакваното през последното тримесечие. Усреднената цел бе за над 420 хиляди коли, докато осъществените доставки са 405 278.
И в този случай на фокус е търсенето в Китай, както и веригата на доставки.
През цялата 2022 г. Tesla се сблъска с прекъсвания заради COVID в своята гигафабрика в Шанхай. Анализаторите обаче съобщиха и за понижено търсене от страна на китайските потребители.
Tesla ще посочи прекъсванията на доставките и блокиранията като основен проблем в Китай през 2022 г. Въпреки че това са истински насрещни ветрове, тя не може да скрие факта, че търсенето е намаляло поради различни причини и поръчките изостават със 70% в сравнение с преди блокирането в Шанхай“, каза Бил Русо, главен изпълнителен директор на базираната в Шанхай Automobility, пред CNBC.
Блокирането в Шанхай започна в края на март 2022 г., когато правителството на мегаполиса се опита да овладее епидемията от коронавирус.
Инвеститорите са загрижени и че Tesla ще трябва да намали цените, за да привлече купувачи, което може да окаже натиск върху маржовете. В Китай автомобилите Model 3 и Model Y се продават по-евтино от октомври, заличавайки по-ранните покачвания.
Друг силен насрещен вятър за Tesla в Китай е нарастващата конкуренция от местни конкуренти като Nio и Li Auto, както и конкуренти с по-ниски цени на колите, които пускат нови модели през 2023 г.
„Моделите на Tesla са на пазара от известно време и не са толкова свежи за китайския потребител, колкото другите алтернативи. Това, което научаваме, е, че жизнените цикли на EV продуктите са кратки, тъй като те се купуват заради техните технологични характеристики. Придобиването на по-стар електромобил е като закупуването на смартфон от миналата година“, посочи Русо.
Те се нуждаят от нови или освежени модели, за да възродят пазара. Просто по-ниските цени могат да навредят на тяхната марка в дългосрочен план.“