Застрахователите са за въвеждането на пазарни механизми и конкуренция в здравеопазването
Те подкрепят единната информационна система и електронна здравна карта

АБЗ подкрепя обявените от Министерството на здравеопазването цели на реформата в здравната система: подобряване качеството на медицинските услуги и повишаване удовлетвореността на пациентите; подобряване ефективността на използване на средствата и контрола в здравната система; намаляване на дела на нерегламентираните разходи, повишаване на прозрачността чрез въвеждане на единна информационна система.
АБЗ счита, че за да бъдат постигнати тези цели и ефективно задействани пазарните механизми, финалният модел на здравна реформа трябва да е базиран в максимална степен на пазарни принципи и конкуренция между различните участници (и финансиращи, и финансирани организации) в системата – здравна каса, застрахователни компании, (болнични) лечебни заведения.
Следва да се отчита, че
застрахователният сектор е силно регулиран и работи в условията на европейската
директива Платежоспособност ІІ при спазване на съответните изисквания за капиталова
адекватност. Затова участието на застрахователната индустрия в нова
дейност може да се реализира единствено
при условие, че избраният модел на здравна система позволява точна
прогнозируемост както на приходите, така и на всички разходи и инвестиции,
свързани с неговото въвеждане.
АБЗ ще се включи като
конструктивен участник в работните групи
към МЗ и се надява нейният експертен глас ща намери адекватно отражение в новия
модел на здравна реформа. Основните въпроси, върху които АБЗ ще акцентира в процеса
на работа и по които ще търси решение и изражение в новия модел, са свързани с:
- Реално остойностяване на разходите (изходните данни,цени на клинични пътеки) с цел адекватна оценка на риска и създаване на работещ модел, базиран на ясна финансова логика и разчети;
- Механизми за контрол: осигуряване на възможност застрахователите да оказват ефективен контрол върху целия процес, започващ от определянето на цените на здравните услуги до тяхното разходване от лечебните заведения;
- Въвеждане на единна информационна система и електронна здравна карта на пациента;
- Въвеждане на механизми за контрол на пациента;
- Въвеждане на механизми, осигуряващи среда на реална конкуренция и за финансиращите, и за финансираните организации.