Златните правила на бизнес етикета
И променят ли се те в днешния дигитален свят

© ECONOMIC.BG / Pixabay
С бума на интернет общуването и глобализирането на икономиката представите за бизнес етикет претърпяха сериозна промяна. Кои са „златните“ правила за добро възпитание и бизнес поведение, които трябва да знаем? Как да се обличаме и държим адекватно спрямо бизнес клиентите и колегите си в Азия или в САЩ? Оказва се, че няма еднозначен отговор на нито един от тези въпроси, но най-важното остава това, което наричаме „първите 7 години“. И Ана Динкова, и Мария Касимова-Моасе, експерти по бизнес етикет, са единодушни, че „дали работим вкъщи, в кафене или в офис – мястото не би следвало да има отношение към любезността, с която общуваме с другите“.
„Бизнес етикетът следва социалния и е по-гъвкав. Идеята му е да премахне всички възможности за неразбиране, за да могат хората да се концентрират върху самия бизнес“, пояснява Мария.
Добрите маниери
Според Ана, макар и някои норми на поведение, особено касаещи облеклото, да се променят динамично или отпадат, това не означава, че можем да си позволим фриволно поведение и прекомерно фамилиарничене. „За съжаление, все по-малко хора, особено по-младите, си дават реална преценка за умението си да общуват адекватно в работна среда, както и все по-малко правят разлика между социален и бизнес етикет. Нерядко получавам коментари, основно от млади жени, че колегите им мъже – особено на по-високи длъжности от тях, си позволяват фриволно и понякога дори агресивно поведение, комплиментите минават границата на благоприличието. Крайно време е да започнем да третираме хората като равни, да ги уважаваме заради техния професионализъм“, изтъква тя. Според нея всеки ръководител би трябвало да си дава реална сметка за поведението си и как то резонира сред служителите, дали има нужда да повиши и подобри собствените си меки умения – комуникационни, презентационни, дори да поработи върху обноските си.
Мария коментира, че „националната особеност на българския бизнес етикет е, че го няма“. „Да, вече има немалко хора, които са работили навън в големи компании и постепенно налагат тези общи правила. Но „Синдромът „какво ти пука“ се усеща силно. Виждам го, когато работя с екипи с ръководител, който е дошъл отвън. Тогава етикетът се налага със строги правила и глоби. Но има и хора, които просто не знаят. Те се стараят, но имат нужда да се развият. В случаите, когато тежкият бизнес етикет се сблъсква с напълно различна социална и бизнес култура, моят съвет е: „разхлаби вратовръзката, свали сакото, не унижавай другия с пренебрежение“.
Все повече големи компании по света – независимо дали са международни, или оперират само на местен пазар, работят по наръчници за поведение в компанията, за работа с клиенти, по бизнес етикет и дори етичен кодекс. „Бизнес етикетът може да се сравни с есперантото – повече или по-малко е еднакъв навсякъде, като в България са валидни основните правила, приложими в Западния свят – Европа и Северна Америка. Местата, на които има специфични практики, пренесени от културата или религията в бизнес общуването, са основно Азия и в арабските държави. Все повече млади хора, особено тези, на които се налага да пътуват и да общуват с чужденци, се стараят да опреснят или да допълнят знанията и уменията си“, казва Ана.
Работа от вкъщи
Все повече хора работят от вкъщи. Ето и съветите на Ана и Мария как „да бъдем бизнес”, макар и от дивана в хола. „Дори да работим от вкъщи, е добре да спазваме добрия тон и основните правила при писане на имейли, да организираме работното си време и процес така, както бихме го правили в офис“, категорична е Ана. Тя допълва, че служебните срещи изискват дрехи, които са адекватни на нашата професия и позиция, както и на средата. Най-често става дума за стандартно ежедневно бизнес облекло, а при публични събития, служебни обеди и вечери - по-елегантни дрехи.
Мария припомня популярно видео от Скайп интервюто на британски политически експерт, който говореше в национален ефир от кабинета си, а съпругата му се опитваше да извади от кадър двете им малки деца. Такива неща се случват и се приемат откъм смешната им страна, но са показателни за нова тенденция в бизнес комуникацията, а именно, че тя се „очовечава”. Но щом излезем наживо и в ефир, е важно да създадем работна среда, защото тя създава условия за бизнес климат. „Все пак трябва да изглеждаш така, както би отишъл в реалния офис“.
Облеклото
Преди 8 години, когато учи основите на бизнес етикета в Лондон, на Мария и на колегите ѝ показвали как високопоставен шеф на застрахователна компания разчупва нормите с червените си чорапи, които комбинира с изискания си костюм. Тогава той следвал „правилото на големите“, които могат да променят т.нар. униформа, но тези, които са по-ниски позиции, нямат това право. Днес на Уолстрийт можеш да си купиш чорапи на калинки или с анимационен герой. „Това е част от тенденцията за „очовечаване” на бизнеса. За да работят добре, хората трябва да са щастливи, и затова носят дънки в петък, могат да работят от вкъщи в определени дни“. Но дори и основателят на Facebook Марк Зукърбърг, популярен със своите сиви тениски и дънки, облече костюм за изслушването си пред американския Сенат като знак на уважение. Но все още „дрехите говорят много в бизнеса и е важно да знаем пред кого и с какво се представяме,“ напомня Мария.
Онлайн
Благодарение на интернет и социалните мрежи личното и публичното пространство и имидж вече са с размити граници, но „нетикетът”, или бизнес етикетът онлайн, също задължава. И двете дами са категорични, че все още има твърде много случаи на неадекватно дигитално социално поведение. То може да попречи сериозно на бизнес реализацията ни, да доведе до комуникационна криза и публичен скандал. „Може да ни се струва крайно, но не знаем как ще резонира информацията, която споделяме за себе си онлайн. Затова и всякакви прояви и реч на омразата, крайни мнения или твърде лични снимки са неуместни, дори и в личното ни дигитално пространство“.