Зукърбърг може да е настроил Тръмп срещу TikTok
Facebook губи популярснот сред младата аудитория за сметка на атрактивния TikTok, който печели все повече внимание
Изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг може да е повлиял на мнението на американския президент Доналд Тръмп за китайско приложение TikTok, което властите в САЩ взеха на мушка тази година.
Според източници на The Wall Street Journal Зукърбърг е предупредил държавния глава, че китайските технологични фирми представляват пряка заплаха за бизнеса в САЩ и тяхното възпиране би трябвало да е по-важен приоритет от ограничаването на Facebook. Според информацията разговорът помежду им се е случил миналият октомври по време на вечеря в Белия дом.
Зукърбърг се възползвал от възможността да предупреди американските законодатели, че китайските технологични фирми представляват риск за американските ценности и технологичното лидерство на нацията. Твърди се, че магнатът е посочил, че TikTok, собственост базиранта в Пекин ByteDance, не споделя ангажимента на Facebook към свободата на изразяване.
Контекст
Спекулациите за ролята на Зукърбърг в накланянето на везните на властта в ущърб на TikTok намират плодотворна почва предвид тенденциите на потребление през последните години.
За 16-те години на своето съществуване Facebook успя да се превърне в най-голямата социална мрежа в света и днес тя може да се похвали с над 2.7 млрд. активни месечни потребители, по данни на Statista за второто тримесечие на 2020 г. Мениджмънтът обаче има за разрешаване важен стратегически въпрос – как да спечели младата аудитория, която не изглежда привлечена от платформата.
Статистическите данни сочат, че под 6% от потребителската база на Facebook е на възраст между 13-17 години, а тези между 18-24 години са под 25%. Данните само потвърждават анализите от последните години, че аудиторията на иначе най-голямата социална мрежа застарява, а тийнейджърите, които са бъдещата покупателна сила, към която рекламодателите гледат с голям интерес, избират други канали.
Един от тях е именно взетата под прицел от властите в САЩ платформа за кратки видеа. Стартирало през 2016 г. в родния си Китай под името Douyin, приложението излиза на международната сцена като TikTok година по-късно и бързо набира популярност. През 2019 г. класациите го нареждат като втората най-популярна и четвъртата най-теглена апликация в света. По данни на Statista от февруари тази година 41% от потребителите на TikTok са на възраст между 16 и 24 години. А общо активните месечни ползватели вече наброяват 800 млн.
Потенциалната заплаха за Facebook е налице. В подхода си до момента гигантът, основан и управляван от Марк Зукърбърг, неведнъж е демонстрирал хищнически наклонности, които обаче досега е проявявал, по-скоро копирайки конкурентните услуги (на Snapchat, а отскоро и на TikTok) разработвайки техни своеобразни клонинги в своите платформи. Правилата на играта обаче се променят.