Атанас Добрев:

Умните градове се нуждаят от 5G мрежи

Истински успешните компании имат свой път, те трябва да развиват пазара и обществото

Снимка: Икономика

Атанас Добрев е главен изпълнителен директор и член на Управителния съвет на VIVACOM. Той поема ръководството на телекома през юни 2013 г., като от постъпването си в БТК през 2008 г. е главен финансов директор на оператора. Има магистърска степен по бизнес администрация от Crummer Graduate School of Business във Флорида, САЩ, и магистърска степен по международни икономически отношения от УНСС.

От 2009 г. БТК ЕАД оперира под търговската марка VIVACOM. Компанията предоставя мобилни и фиксирани гласови услуги, интернет, телевизия, облачни услуги, индивидуални решения за корпоративни клиенти, а в последните няколко години успешно реализира иновативни проекти в сферата на умните градове и Интернет на нещата.

Г-н Добрев, в последните десетилетия ИКТ секторът стана ключов за човечеството. Защо?

Ако погледнем индустриалните революции, ще видим как навлизането на машините и на електричеството промени света. Преносът не само на глас, но и на информация на огромни разстояния доведе до революция, свързана с комуникациите. Хората днес очакват достъпни, сигурни и налични по всяко време комуникации. Сега сме на прага на следващата революция, която ще е свързана с изкуствения интелект. А комуникациите са основата, без която тази революция няма да е възможна.

Във VIVACOM сте вече 11 години. Каква технологична промяна стана през това време?

Когато постъпих, имаше 2G покритие, макар и по-лошо от това на другите два телекома. Имаше и някакво 3G покритие. За да го подобрим и за да въведем нови услуги, през тези 11 години инвестирахме близо 1,9 млрд. лв. Не зная друга частна компания да е инвестирала толкова средства в България. Само през 2018 г. нашите вложения възлизат на 187 млн. лв.

Това са огромни суми, за какво отидоха тези пари?

Ако за развитието на 2G мрежата бяха нужни 10 години,  на 3G мрежата й трябваха 5 години, а 4G мрежата стана факт за по-малко от три години. Вече имаме над 99% покритие на населението, както и над 94% покритие на територията според нашите измервания, което е едно от най-високите в ЕС. В началото на август бях на Седемте рилски езера и установих, че почти навсякъде имаме 4G покритие, само на Бъбрека покритието беше 2G.  Каква промяна само за 10 години! 

Страхът, че ако говорим дълго по телефона, ще платим скъпо, остана в миналото. В повечето абонаментни планове има или неограничени разговори, или толкова, че да не може да ги изговорим. Сред сериозните ни капиталови проекти беше развитието на оптичното покритие. В момента близо 1,2 млн. домакинства имат достъп до високоскоростен фиксиран интернет и интерактивна телевизия и това отключи инвестициите в сектора, като България е на едно от първите места по наличие на широколентов интернет в дома. Когато през 2012 г. започнахме да предлагаме ТВ услуги, пазарът беше фрагментиран, а услугите – некачествени. Сега сме водещ доставчик на интерактивна телевизия с достъп и през телефона. Вдъхнахме нов живот на линейната телевизия, която в много страни се смята за умиращ бизнес. Технологията позволи контролът да мине в ръцете на хората и те сами да определят какво и кога да гледат.

През 2019-а VIVACOM отбелязва 10-годишнина, но зад гърба на компанията стоят още 130 години история. Какво друго ще откроите сред важните моменти?

Промяната на името беше наложено от факта, че дружеството се състоеше от няколко части, които предоставяха различни услуги. Образът ни пред потребителите не беше ясен. Затова преди 10 години променихме стратегията си с цел бъдещето да принадлежи на интегрирания оператор, който ще предоставя разнообразни услуги. Но за да бъде предпочитан, той трябва да предоставя най-доброто във всяка една сфера. Промяната на името беше начин да кажем на своите клиенти, че макар да сме отдавна на пазара, ние сме в състояние да се променим и да им предложим това, от което имат нужда. 

Случващото се през тези 10 години до голяма степен оправда нашата стратегия. Резултатите показаха, че вече сме телеком номер едно по общи приходи и то за шест поредни години. Преди 10 години се смяташе, че да си само мобилен оператор, е правилната стратегия. Но днес почти няма такива, които да не искат да са интегриран оператор. Движихме се преди вълната. Хубаво е когато те следват.

Вие ли водите клиентите, или те вас?

Следим внимателно световните тенденции, както и  конкурентите ни на локално ниво. Но истински успешните компании имат свой път, те трябва да са способни да развиват пазара и да допринасят за напредъка на обществото. Важният въпрос е какво ще искат клиентите след 5-10 години, а не какво искат сега. Цикълът на инвестиции в нашата индустрия никога не е под 1 година, а най-често е над 3-4 години. Когато се инвестират стотици милиони, е важно това да става с ясното виждане какво ще се случи в бъдещето. Инвестициите днес са услугите, които клиентите ще ползват утре.

Какви са очакванията ви за развитието през следващите 10 години?

Дигиталната трансформация означава автоматизация на всички процеси, които позволяват това. Така клиентът ще може през своето устройство да купува, да променя и настройва желаните услуги. Ще прави всичко от дистанция, без да чака на опашки. Тази есен пускаме нашия нов електронен магазин, който е плод на над 2-годишни усилия. Той ще е основата за прехвърляне на много от дейностите ни онлайн. След 10 години бързината на мрежата ще е даденост, както електричеството и водата на местата, където ни трябват. Наличието на бързи и сигурни комуникации в комбинация с мрежи, способни да обслужат милиони устройства на квадратен километър, ще доведе до нов цикъл на промяна и на инвестиции във всички останали индустрии. Иновативните фирми ще предложат на клиентите си нови услуги по по-добър начин. Чака ни нова индустриална революция, която ще обхване всички сфери.

Каква технология е 5G и има ли опасност тя да повлияе негативно на живота на планетата?

Електромагнитните излъчвания са може би основното притеснение на хората, свързано с използването на мобилни мрежи и устройства. Но всеки един електрически уред, който е включен, създава електромагнитно поле и уредът излъчва електромагнитни вълни. Технически казано, мобилните комуникации използват вълни с определена дължина и слаби сигнали, за да предават ефективно информацията. В спектъра, в който работят 2G до 5G мрежите, се създават нейонизиращи лъчения. Вредните лъчения, за които е доказано, че водят до разрушаване на клетката, са йонизиращите.  Дали 5G има опасност да разруши живота на земята? Не!  „Опасността“ е да намали неефективността и да улесни живота ни.

Какви ще са ползите от 5G мрежите?

Ще дадат възможност да се използват нови честоти, което ще предостави по-голям капацитет за пренос на мобилни данни. Днес все повече хора имат смартфони и затова имат нужда от все повече мобилен интернет. Така годишният ръст на мобилния интернет става над 70%. Ако няма 5G, сега съществуващата мрежа ще се претовари. Ако предлагането е ограничено по технологични причини, цените ще трябва да нараснат, а интернетът ще е бавен и скъп. А при нарастващата концентрация на хората в градовете, по-ефективното използване на ресурсите ще става чрез автоматизирани системи, които да управляват трафика, видеонаблюдението, сметосъбирането и т. н. 5G мрежите ще направят това възможно.

Да разбираме ли, че умните градове не са възможни без наличието на 5G?

Да, 5G всъщност са ултрабързи, сигурни и плътни мобилни мрежи. Преди 20 години не можехме да си представим многофункционално портативно устройство като днешния смартфон, то беше само в сферата на фантастиката. Инвестирайки в 5G, ще отключим следващата вълна на човешката изобретателност. Тя ще създаде нови услуги, които ще подобрят нашия живот по начин, който днес дори не можем да си представим. Тази технология например ще съдейства да се развият сфери като телемедицина и автономни превозни средства.

Кои са пречките за навлизането на 5G в България, щом има толкова много предимства?

Конкуренцията между операторите направи така, че и трите телекома да имат готовност за навлизане в 5G ерата. В дадена честотна лента обаче може да работи само един мобилен оператор. За да има 5G, трябва да има правилна държавна политика – на първо място трябва да бъде даден честотен спектър. Подходящите честоти са или много скъпи, или са заети за военни цели. Ето защо развитието на 5G мрежите зависи от това дали правителството ще „даде зелена светлина“ чрез ревизиране и адаптиране на ценовата политика спрямо новите условия. Действащото строително законодателство също датира от зората на развитието на мобилните комуникации, когато е имало малко на брой базови станции. Необходимо е режимът за преоборудване и строеж на нови базови станции да се осъвремени, което ще позволи България да е сред водещи страни в развитието на 5G.

Управляващите ли не разбраха, че се явяват преграда в развитието на технологиите, или определени страхове имат задържащ ефект…

България има едни от най-строгите режими за безопасност, свързани с нивата на електромагнитните излъчвания  - допустимите нива са 10 пъти по-ниски от тези в повечето европейски страни. Съществува неразбиране за строежа на базови станции и темата все още се приема за чувствителна. В Европа 5G мрежата се развива и ние трябва да избираме между новите технологии и старите страхове.

В умните градове ще се генерират все повече данни. Как се отнасяте към прекалено чувствителната тема за защитата на личните данни?

Нашият бизнес се гради на доверието на клиентите към нас. Защитата на личните данни е сърцето на нашия бизнес и ние гледаме изключително сериозно към тази отговорност. Имаме вътрешни процеси, политики и системи, както и стриктен контрол, напълно съобразен и с GDPR.

Получихте наградата на КРИБ за иновации. Какъв вид иновации са сега във фокуса на инвестициите, които правите?

Повод за наградата беше платформата VIVA SMART. Тя обединява иновативни услуги в три направления. Първото е решения за умни градове - от умното сметосъбиране, където имаме няколко пилотни проекта, през масовото навлизане на видеонаблюдението в градовете, управление на трафика и мониторинг на околната среда. Това са само част от проблемите на живота в града, които могат да бъдат решени чрез технологиите. Второто направление, в което работим, е система за съхранение, пренос и обработка на данни. За нас е важна и дигитализацията на образованието. В тази област имаме както конкретни телеком решения, така и социално отговорна кампания „Образование 4.0“. 

С нея целим да покажем добрите практики от използването на технологии в учебния процес и да ги мултиплицираме. Фокусът трябва да се постави върху естествените науки, тъй като в следващите 30 години ще има търсене именно на такива специалисти. Другите иновации, които предвиждаме, са свързани с увеличаване капацитета на мобилната мрежа. Работим усилено за това догодина да пробием бариерата от 100 мегабита и смартфонът да постига такава скорост. Започваме цикъл от инвестиции, за да може в точното време да отговорим на нарасналите нужди на нашите клиенти. Очаквайте скорошни изненади и в интерактивната телевизия.

Ще навлизате ли в сферата на финансовите услуги?

Необходими са иновации при разплащанията. Амбицията ни е да наложим разплащанията с мобилен телефон не само с търговците, но и между потребителите. До края на годината очаквайте да видите наши иновации в тази сфера.

Кой държи „ключа“ към умните градове?

Общинската администрация. Градът е саморазвиваща се система, в която кметът и общинският съвет са местното правителство. Умният град е съвкупност от оборудване, процеси и технологии и е по-ефективен начин за предоставяне на услуги от общината към нейните граждани.

Как си представяте VIVACOM след 10 години?

Ключовите фактори на промяната ще са: автоматизирани решения, ефективност и персонализация за всеки клиент; сигурност и доверие; шанс всички индустрии да се възползват от възможностите на технологията. След 10 години ще се знае колко е била успешна днешната ни стратегия за разширяване на портфолиото и за навлизането ни в сферата на финансовите услуги. Но нашата визия за бъдещето е, че телекомите ще излязат от ролята си просто на доставчик на услуги и ще се превърнат в доверен партньор за свързване на хора и устройства.

Колко време в денонощието отделяте на вашия смартфон?

В работно време е около 2 часа, а в почивните дни успявам да го сваля до половин час. Това време не включва използването на лаптоп и таблет. За телевизия почти нямам време.

Предвиждате ли си време за т. нар. дигитална детоксикация?

Да. На Седемте рилски езера използвах телефона основно за снимки. Смятам, че трябва да намерим своя баланс и цифровите устройства да са наш помощник, а не нещо, което движи живота ни. VIVACOM се стреми да е в помощ на клиентите си и да е невидима част от живота им. Ние сме успешни само ако клиентите ни ползват, без да мислят за нас.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Повече четете в бр. 92 на сп. "Икономика"


Етикети: Vivacom | БТК | Виваком | телеком | мобилни услуги | умни градове | 5G | ИТ | Атанас Добрев

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини