БДЖ ще инвестира 295 млн. лв. в обновяване на влаковете си

Държавното дружество ще използва собствените си парични потоци, както и държавната финансова подкрепа

Снимка: Economic.bg/Архив
Поне 295 млн. лв. ще вложи БДЖ до края на 2024 г. в обновяване на голяма част от старите и амортизирани влакове, научи Economic.bg. Всички обществени поръчки могат да се реализират без привличането на външно кредитиране, тъй като дружеството разполага с достатъчно парични потоци, които обаче досега не са били използвани поради лошото мениджърско управление.

Не става въпрос и за държавната субсидия от 175 млн. лв. годишно, които „БДЖ-Пътнически превози” получава по договора си с държавата до изтичането му през 2024 г. Сумата е целева за покриване на разходите по извършваните социални жп превози и за поддръжката на влаковете по малко натоварени жп линии.

Освен тях обаче компанията получава и по 39 млн. лв. годишно капиталов трансфер за ремонти и закупуване на нов подвижен жп състав. Така за петте години до края на 2024 г. дружеството ще получи от държавата 195 млн. лв. целево за модернизация на влаковете си. Отделно още миналата година кабинетът „Борисов 3”, след специално разрешение на Брюксел за отпускане на държавна помощ, допълнително гласува 100 млн. лв. за придобиване на нов подвижен пътнически състав, които все още чакат да бъдат използвани. Следователно от догодина до края на 2024-а „БДЖ-Пътнически превози” ще разполага с 295 млн. лв. за обновяване на композициите си. Така че компанията има достатъчно пари за доставка на по-модерни композиции и сега се бърза с обявяването на обществените поръчки за доставчици.

В Агенцията за обществени поръчки вече се разглежда процедурата за избор на доставчик на 40 нови пътнически вагона. Проблемът е, че се разглежда „под лупа”, тъй като поръчката попада в т.нар. „случаен подбор” за специална проверка, което ще забави публикуването ѝ поне с няколко седмици. Тя е за доставка на чисто нови модерни пътнически вагони, климатизирани, оборудвани с кътове за деца и пр. Според осведомени от ръководството на компанията поръчката е на стойност малко над 40 млн. евро.

В близките дни предстои и обявяването на поръчка за доставка на 30 употребявани пътнически вагона от националния германски превозвач „Дойче бан”. Според осведомени цената им ще е между 30 000 и 40 000 евро единия, така че за придобиването им ще отидат към 1 млн. евро. От „БДЖ-Пътнически превози“ категорично уверяват, че тези 30 употребявани вагона няма да са като онези прословути 30 вагона, които преди десетина години трябваше да достави за БДЖ свързаната с ексбанкера Валентин Моллов фирма „Арвекс”.  Тогава „Арвекс” си получи предварително от БДЖ парите, а 18 от 30-те вагона така и не дойдоха в България. За ремонт на останалите 12 вагона пък бяха похарчени немалко средства, но въпреки това от тях отдавна не се движи нито един.

Тези 30 вагона, които щели да бъдат доставени сега, били в „много добро състояние”, макар че не се движели по жп мрежата на Германия, уверяват от БДЖ.

До края на октомври държавната компания ще обяви поръчка и за доставка на 10 нови локомотива, която ще е на стойност около 25 млн. евро, обясняват още от централата на БДЖ на „Иван Вазов” 3.

Вече били пред приключване и три отделни обществени поръчки за „подемен ремонт” на общо 20 локомотива, които все още са в експлоатация. По тях вече били сключени два договора с „Жп тракция”, а третият договор щял да се подпише с румънски жп завод. Общата стойност трите поръчки за обновяване на 20-те локомотива е около 12 млн. лв.

Отделно от това усилено се подготвят и две обществени поръчки за капитален ремонт на 20 спрени от експлоатация локомотива „Шкода”, 44-та серия. Според запознати най-вероятно те ще бъдат модернизирани в някой от жп заводите в Чехия или Словакия. Очаква се общата стойност на двете поръчки да е около 20 млн. лв.

До края на годината ще бъде пусната процедурата за доставка на 10-12 електрически мотрисни влака. Броят все още се уточнява, като за поръчката остават още около 130 млн. лв. Идеята е с новите локомотиви и вагони да се комплектоват пътнически композиции, които да обслужват дългите дестинации, а с електромотрисните влакове – средните разстояния до 200 км.

В рамките на 4-5 години всички тези поръчки трябва да бъдат изпълнени, така че преди да подаде документи за участие в конкурса за избор на жп превозвач по бъдещия договор с държавата, голяма част от композициите на „БДЖ-Пътнически превози“ вече да бъдат обновени.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: БДЖ | Пътнически превози

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини