Бордовите устройства за тол системата ще започнат да се продават до дни
Вторият начин за таксуване ще бъдат предплатените „маршрутни карти“
~ 3 мин.
До дни ще започне сключването на договори и поставянето на бордови устройства за новата тол система в камионите и автобусите. Това стана ясно от интервю за БНТ на Георги Балабанов, представител на Националното тол управление,
„Имаме уверението от Националните доставчици на услуги (НДУ), че до средата на февруари ще започне сключването на договори и оборудването с бордови устройства на камиони и автобуси за нуждите на тол системата“, заяви той.
Бордовите устройства са един от начините за таксуване на превозни средства с тегло над 3.5 т след старта на тол системата от 1 март. При преминаване през участъците от републиканската пътна мрежа, за които се изисква тол такса, бордовите устройства ще отчитат преминатото разстояние, на база на което Националното тол управление (НТУ) ще изчислява дължимата сума.
Вторият вариант за таксуване е чрез т.нар. „маршрутни карти“. Предплатената чрез тях услуга ще може да бъде активирана до 23:59 ч. след деня на закупуването ѝ, ако потребителят не е регистриран в електронната система за събиране на пътни такси. Ако потребителят е регистриран, отложеният старт на маршрутната карта ще може да се заяви до седмица предварително.
„С цел по-бързото обслужване на клиенти вече работят и нови 34 гишета за продажба на маршрутни карти“, обяви Балабанов. По думите му те са главно по граничните контролно-пропускателни пунктове, а желаещите да се възползват от услугата маршрутна карта ще бъдат обслужвани от обучени служители на НТУ.
Експертът коментира още, че след първите три месеца след старта на търговската експлоатация на тол системата ще бъде направен анализ на предложените от превозвачите обхват и тарифи, с които ще стартира тол системата. На среща с представители на транспортния бранш в началото на януари правителството прие предложението на бизнеса обхватът на тол системата да бъде общо 3115 км – 804 км автомагистрали и 2 312 км първи клас пътища. Цената за километър също беше намалена с около 40% от първоначално приетата от Министерски съвет тарифа през декември 2019 г. Предложената от превозвачите тарифа е от 3 ст. до 20 ст. за километър, в зависимост от екокатегорията на превозното средство, броя оси, общата технически допустима максимална маса на превозното средство и класа на пътя – автомагистрала или първи клас
Балабанов припомни също, че през тази седмица в тестови режим ще работи системата за издаване на електронен фиш за нередовните шофьори. След като пробният период приключи, всяко превозно средство, преминало през контролните рамки на НТУ без платена винетна такса, ще бъде санкционирано.
В случай че дадено превозно средство няма валидна електронна винетка, камерите на тол контрола ще че го отчетат като нарушител. Ако до края на деня нарушителят не бъде проверен от мобилните екипи на тол контрола, електронният фиш ще му бъде изпратен по пощата или ще му бъде връчен при следваща проверка на пътя. След получаване на фиша той ще може да плати компенсаторна такса в рамките на 14 дни, за да избегне административно наказание за конкретното нарушение. В случай че това не се случи, собственикът ще получи наказателно постановление и ще трябва да плати глоба.
След старта на тол системата от 1 март електронен фиш ще бъде съставян и на собственици на МПС над 3.5 т, които се движат по републиканската пътна мрежа без платена тол такса.
Валидността на електронните винетки, включително и на издадените чрез Агенцията за социално подпомагане, както и на тези на пререгистрирани автомобили, може да бъде проверена на сайта на тол системата.
„Имаме уверението от Националните доставчици на услуги (НДУ), че до средата на февруари ще започне сключването на договори и оборудването с бордови устройства на камиони и автобуси за нуждите на тол системата“, заяви той.
Бордовите устройства са един от начините за таксуване на превозни средства с тегло над 3.5 т след старта на тол системата от 1 март. При преминаване през участъците от републиканската пътна мрежа, за които се изисква тол такса, бордовите устройства ще отчитат преминатото разстояние, на база на което Националното тол управление (НТУ) ще изчислява дължимата сума.
Вторият вариант за таксуване е чрез т.нар. „маршрутни карти“. Предплатената чрез тях услуга ще може да бъде активирана до 23:59 ч. след деня на закупуването ѝ, ако потребителят не е регистриран в електронната система за събиране на пътни такси. Ако потребителят е регистриран, отложеният старт на маршрутната карта ще може да се заяви до седмица предварително.
„С цел по-бързото обслужване на клиенти вече работят и нови 34 гишета за продажба на маршрутни карти“, обяви Балабанов. По думите му те са главно по граничните контролно-пропускателни пунктове, а желаещите да се възползват от услугата маршрутна карта ще бъдат обслужвани от обучени служители на НТУ.
Експертът коментира още, че след първите три месеца след старта на търговската експлоатация на тол системата ще бъде направен анализ на предложените от превозвачите обхват и тарифи, с които ще стартира тол системата. На среща с представители на транспортния бранш в началото на януари правителството прие предложението на бизнеса обхватът на тол системата да бъде общо 3115 км – 804 км автомагистрали и 2 312 км първи клас пътища. Цената за километър също беше намалена с около 40% от първоначално приетата от Министерски съвет тарифа през декември 2019 г. Предложената от превозвачите тарифа е от 3 ст. до 20 ст. за километър, в зависимост от екокатегорията на превозното средство, броя оси, общата технически допустима максимална маса на превозното средство и класа на пътя – автомагистрала или първи клас
Балабанов припомни също, че през тази седмица в тестови режим ще работи системата за издаване на електронен фиш за нередовните шофьори. След като пробният период приключи, всяко превозно средство, преминало през контролните рамки на НТУ без платена винетна такса, ще бъде санкционирано.
В случай че дадено превозно средство няма валидна електронна винетка, камерите на тол контрола ще че го отчетат като нарушител. Ако до края на деня нарушителят не бъде проверен от мобилните екипи на тол контрола, електронният фиш ще му бъде изпратен по пощата или ще му бъде връчен при следваща проверка на пътя. След получаване на фиша той ще може да плати компенсаторна такса в рамките на 14 дни, за да избегне административно наказание за конкретното нарушение. В случай че това не се случи, собственикът ще получи наказателно постановление и ще трябва да плати глоба.
След старта на тол системата от 1 март електронен фиш ще бъде съставян и на собственици на МПС над 3.5 т, които се движат по републиканската пътна мрежа без платена тол такса.
Валидността на електронните винетки, включително и на издадените чрез Агенцията за социално подпомагане, както и на тези на пререгистрирани автомобили, може да бъде проверена на сайта на тол системата.