Три чужди и четири български фирми искат да строят тунела под Шипка

Към проекта на стойност 267.2 млн. лв. без ДДС има интерес от Турция и Китай

Снимката е илюстративна
Снимката е илюстративна
Снимка: Economic.bg/Архив
16:31 29.04.2020

Две турски, една китайка и четири български фирми са проявили интерес към изграждането на тунела под връх Шипка. Това стана ясно след като днес Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) отвори седемте подадени оферти по обществената поръчка.

Обществената поръчка за проектиране и строителство предвижда изграждането на участък с дължина 10.553 км, от които 7.6 км са ново строителство, а 2.9 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък, както и 5 тунела с обща дължина 4.011 км. Тунелът под Шипка ще е 3.22 км. Останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез. Индикативната стойност на поръчката е 267.2 млн. лв. без ДДС.

Отворените оферта са на:

  • „Дуйгу мюхендисклик иншаат туризм дъш тиджарет ве санйи лимитед ширкети“ ООД;
  • ДЗЗД „Консорциум „ПСВТ“, с участници: „Пътни строежи – Велико Търново“ АД, „Хидрострой“ АД и „Пътинжеренигстрой-Т“ ЕАД;
  • Колин иншаат туризм сандайи ве тиджарет АД;
  • Обединение „Шипчеснски проход“, с участници „Трейс груп холдинг“ АД и „Алве консулт“ ЕООД;
  • ДЗЗД „Тунел Шипка“, с участници: „Доуш иншаат ве тиджарет“АД, „Виа конструкт груп“ ЕООД и „Виа план“ ЕООД;
  • Обединение „Геопът Шипка“, с участници „Геострой“ АД и „Пътстрой - 92“ АД;
  • Чайна комюникейшън кънстракшън къмпани LTD.

 Тунелът под Шипка ще се намира на 1 км западно от прохода Шипка и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара.

Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е близо 3 години и половина. Съоръжението ще е възлова точка при движението в посока Север – Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).



Припомняме, че през 2017 г. , при среща на тогавашния регионален министър Николай Нанков с представители на CITIC Construction Co., стана ясно, че дружеството, което е част от голям държавен конгломерат в Китай, има интерес да построи тунела под Шипка. От отворените днес оферти обаче става ясно, че въпросната китайска компания не е проявила интерес към строежа на тунела. Китайски интерес към изграждането на трасето все пак има, но компанията, която е подала оферта е China Communications Construction Company Limited (CCCC).

В края на 2019 г. Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) отново предложи на китайски инвеститори заедно да работят по изграждането на тунела под Шипка. Тогава Николай Нанков, по време на среща с представители на Китайската асоциация на международните контрактори, вече в качеството си на ресорен зам.-министър лично презентира възможностите за съвместни публично-частни партньорства в областта на пътната инфраструктура.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: АПИ | строеж | оферти | тунел | Шипка