Volkswagen „гори“ пари със скорост €2 млрд. на седмица
Компанията е само една от многото, които не работят и имат нужда от финансова подкрепа

© ECONOMIC.BG / БТА
Volkswagen „гори“ около 2 млрд. евро на седмица от наличните си средства. Компанията разкри, че причината за стопяването на наличния ресурс се дължи на затворените производства в Европа и Америка, като това тласка цялата автомобилна индустрия към най-тежката рецесия от десетилетия.
Производителите и доставчиците по целия свят се надпреварват да търсят допълнителни заеми, пише Financial Times. Fiat Chrysler успя да си гарантира допълнително 3.5 млрд. евро, докато VW, който е един от най-големите работодатели в Европа, призова Европейската централна банка (ЕЦБ) да купи корпоративен дълг от компанията, за да ѝ помогне да устои на времето, в което се прилагат мерките срещу пандемията от коронавирус.
Германската автомобилна група вече е намалила работното време на почти една трета от своите 300 000 работници в Германия, разчитайки на правителството в Берлин да се справи с проблемите пред икономиката.
Френският производител Renault, чиито продажби на практика са спрели нацяло, върви към кандидатстване за държавен заем, въпреки че председателят на Управителния съвет Жан-Доминик Сенард отхвърли идеята за национализация.
„Намаляваме разходите си, където е възможно, забавяме некритични проекти и можем да оцелеем няколко седмици или месеци, но не за неопределено време“, заяви Херберт Диес, изпълнителен директор на VW, пред германския телевизионен канал ZDF. „Нямаме продажби, нямаме приходи извън Китай, докато все още трябва да плащаме за фиксирани разходи“, добави той.
Предупреждението му идва, след като Moody's прогнозира 14-процентов спад в глобалните продажби на автомобили през 2020 г. Намалението е над пет пъти по-голямо спрямо първоначално прогнозираното, тъй като ефектите от разпространението на Covid-19 станаха очевидни през февруари.
Прогнозата рисува значително по-лоша картина дори от финансовата криза през 2008 г., която доведе до приблизително 8% спад на автомобилния пазар за две години.
Рейтинговата агенция също подложи 14 ключови европейски производители на авточасти на преглед за понижаване на рейтингите, включително германския Schaeffler и френската Valeo. Агенцията смята, че предстои „тежък и широкообхватен кредитен шок“, което допълнително усложнява плановете на много производители да възобновят производството си през април.
Daimler, който е поставил по-голямата част от своите 170 000 служители в Германия на намалени часове, също търси 10 млрд. евро допълнителен кредит от банки, според Bloomberg. Компанията е отказала коментар по темата.
По-рано тази седмица Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), която представлява 16 от най-големите производители, изпрати писмо до президента на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен с молба да се предоставят повече парични средства на отрасъла.
„Повечето от служителите ни са технически безработни“, се казва в съобщението. „Никой не знае колко дълго ще продължи това. Никога не сме преживявали подобно нещо.“
General Motors заяви тази седмица, че предприятията му ще останат затворени за неопределено време и че ще намали с 20% възнагражденията за 42% от глобалната си работна сила.
Ford и GM обявиха, че са изтеглили около 16 млрд. долара от своите кредитни институции.
Volkswagen обаче тепърва ще тегли заем на стойност 20 млрд. евро и ще започва да се възстановява на най-печелившия си пазар –китайският. Само два от общо 33-те му завода в страната са готови да заработят, но компанията очаква продажбите на автомобили в Китай да достигнат 1 млн. през март, след като паднаха до 250 000 през февруари.