Българската Sin Cars ще представи два нови автомобила през 2018 г.

Компанията работи върху инициатива за въвеждане на часове в училище по безопасност на движение

Снимка: Списание Икономика

Росен Даскалов е завършил математическата гимназия в Русе. След това записва в Техническия университет със специалност ''Организация на автомобилния транспорт''. Още от малък той се занимава с мотор спорт, не само като картинг пилот, но и като участник в подготовката на състезателните автомобили на баща му. След 1990-та година започва да се занимава изцяло и само със бизнес - търговия, внос и дистрибуция на резервни части за автомобили, както и сервизна дейност. От 2008 г. фирмата му става оторизиран представител на БМВ за Русе и региона, а от 2015 г. става и официален дилър на КИА. Economic.bg разговаря с Росен Даскалов за създаването на първия суперавтомобил на компанията, бизнес средата у нас и бъдещите му планове за развитие. 


Г-н Даскалов, как се роди идеята за създаване на Sin Cars?

Търсейки автомобил за себе си не можах да намеря такъв и реших да се пробвам да си направя собствен. Мечтата на едно момче да си направи количка или камионче. Идеята за създаване на Син Карс дойде, когато се завърнах към картинга през 2010 година. След картинга си купих БМВ, което исках да го ползвам за забавление, но разбрах, че забавленията по пътищата не са най-подходящото нещо. След това започнах да си търся друга алтернатива - отидох в Англия, търсейки автомобил за себе си. Видях, че няма такъв в сегмента, който ми е интересен, а именно истински GT автомобил, който да е на добра цена и да предоставя възможност за нормално финансово обслужване. От бизнес гледна точка винаги съм искал да бъда производител. През целия си живот съм продавал части и съм се питал дали може една част, която си купуваме от Германия, да бъде произведена в България. Тази идея ме привлече. Нямах никаква представа как точно мога да го постигна, но след 5 години усилен труд имаме резултат, с който можем да се гордеем.

Какви бяха предизвикателствата при създаването на собствена марка автомобили?

На първо място трябва да правиш автомобил, чийто дизайн да е наистина красив и да се харесва на хората. Първоначалният дизайн, който направихме беше по-скоро спортен, но не и красив и екстравагантен, така че се наложи да преправим целия модел. От там нататък освен красив външен вид, автомобилът трябва да бъде функционален. Тук вече приложих всички знания, които имам в автомобилния бранш, а именно опита ми в ремонтирането и поддръжката на автомобили, както и бизнесът с резервни части. Разбира се, нищо не стана от първия път. Налагаха се много поправки и изчистване на доста грешки. Най-голямо предизвикателство се оказаха параметрите на окачването. Те трябва да са изчислени и тествани, така че окачването да работи в синхрон с цялата среда, тоест пътните неравности, мощността на двигателя и т.н. Така че, общо взето, това са няколкото основни предизвикателства, с които човек трябва да се пребори и да има като опит.

Къде е съсредоточено производството на колата и колко човека работят в компанията?

След развитието на автомобила, пъвоначалните прототипи и тестове, както и хомологацията в Англия през първите 2 години, решихме да се преместим изцяло в България през 2015 година и да се съсредоточим в развитието на производство. Идеята ми винаги е била да ползваме това, което имаме в България като знания и да ги развием в посока изкарването на български продукт на международния пазар.

При нас случайни хора няма. Колкото и да е трудно, подбираме персонал, който е мотивиран и който има желание да се справя с предизвикателства, каквото е едно такова производство. Когато има спешни поръчки, ни се налага да работим до късно. Преди изложения, състезания и подобен род събития също е доста натоварено. Това е отговорна работа, която не е за всеки. Постиженията, които имаме не са само мои, те са и на екипа, който работи и стои зад мен. Смятам, че всеки един трябва да се гордее с това, което постигаме, защото дори едно завито болтче по автомобила, го прави част от общия успех. В Син Карс засега работят 30 човека.

С какво се отличава Sin P1?

Син Р1 е най-евтиният ръчно изработен автомобил, изцяло от карбон, със състезателна тръбна конструкция и 650 коня мощ. Теглото му е 1300кг, a отношението мощност - конска сила към тегло - 1:2. Нашият автомобил е на едно от първите места сред GT автомобилите с уникално поведение на пътя, което успяхме да постигнем благодарение на опита, който имаме със състезателни автомобили. Всички нововъведения в състезателната индуструия са вкарани в този автомобил, тъй като ние сме малки и можем да си позволим да сме гъвкави. Всеки един от нашите автомобили е индивидуално направен спрямо изискванията на собственика.


Колко автомобили сте произвели до момента и какви?

За момента сме произвели над 50 автомобила, като повечето от тях са за улична употреба. В Америка имаме 4 състезателни автомобила, които се състезават в американските състезателни серии -  Pirelli World Challenge.

Кои са основните ви пазари и към кои се стремите?

Основните пазари, към които се стремим, са извън България. През следващата година целта ни е да организираме асемблираща точка във Флорида за американския пазар, тъй като интереса към нашите автомобили там е много голям. Освен това, подписваме договор за Австралия, Китай и други атрактивни райони в света. Разбира се, българският пазар е много важен за нас и сме щастливи  да заявим, че имаме вече първия български клиент, който ще си получи автомобила през лятото на 2018 г.

Трудно ли пробива българска компания на световната сцена?

Трудно пробива българска компания на световната сцена, тъй като имиджът, който имаме, е на производители на ''нещо за някого'', ако мога така да се изразя. Малко са крайните продукти, които излизат от България готови, така че да могат да носят занаята и славата на България като производител. Това ни коства страшно много усилия, затова и първоначално разработката на колата беше в Англия. Смятаме, че чрез състезателната ни дейност и подкрепата на бизнеса в България, можем да се борим за промяна на това статукво, за да имаме повече позитиви от бранда ''Made in Bulgaria''.

Какви са основните пречки при правене на бизнес в България и какво според Вас може да се подобри, за да се привлекат повече чужди инвеститори?

Аз смятам, че България е едно от най-благоприятните места за правене на бизнес. Единствените пречки, според мен, са липсата на желание и организация. Много неща могат да се подобрят, разбира се, но аз се радвам, че чрез контакта между КРИБ и държавата има възможност пропуските в системата да бъдат запълнени.  

Разкажете ни повече за Вашата инициатива за въвеждане на часове в училище по безопасност на движение?

След като обсъдихме подробно положението по пътищата на България с президента на ФИА - Жан Тод през лятото тази година, стигнахме до извода, че трябва да се вземат радикални мерки. Съгласно пограмата ''Път и безопасност'' (Road & Safety), стратегията на ФИА и разговора с Жан Тод, в мен се роди идеята да запълним пространството в образователната система, не само в България, а и в Европейския съюз, с така наречената ''Програма за безопасност и култура на движението'', която включва въвеждането на задължителен предмет в програмата на учениците ''Безопасност на движението и управлението на автомобила'', което ще помогне на новото поколение да се интегрира по-лесно в движението по пътищата.

Освен теорията в училище, ще се обсъжда практическото обучение по всички дисциплини на съществуващи или новоизградени полигони, съвместно с частния бизнес. Според нуждите на подрастващите, практическите упражнения ще включват безопасност на движението като пешеходец, управление на велосипед, мотопед и картинг. На подходяща възраст ще се работи и върху изграждането на основни рефлекси чрез упражнения на картинг и на безопасно обучение по управление на автомобил като финална фаза при завършване на учебния процес.

На конгреса на ФИА през декември, който се състоя във Виена, връчихме проекта лично на Жан Тод и го представихме на всички участници в централната европейска зона.

Какви са плановете Ви за развитие през следващата година и в по-далечно бъдеще?

От спортна гледна точка, следващата година продължаваме да работим в посока осигуряването на рекламодатели за нашия млад пилот Иван  Влъчков, който ще се бори за европейската титла през следващата година в аматьорския клас на GT4. Освен участието ни в европейския шампионат, планираме наши автомобили да участват в английския и немския. Също така водим преговори за един нов автомобил във Франция, а в Америка продължаваме състезанията с нов пилот, с който ще се борим за топ 3 в аматьорския клас на американския шампионат.

Работим усилено за представянето на панаира в Женева през 2018, където ще представим два нови автомобила. Единият е хибридна версия на съществуващия модел, който ще може да преминава над 60 км на електрически режим. Другият автомобил, на който ще представим само прототип, е изцяло нов. Той ще бъде пуснат в производство в края на 2018 г. Това е попълващия Син Карс гамата модел - Sin S1. Той ще се предлага в няколко варианта - хибриден, изцяло електрически и с бензинов двигател 300 конски сили. Клиентът ще може сам да избира различни варианти от шаси, елементи и ходова част. Освен това за 2019 г. работим за представяне на прототип на следващия ни проект, който се казва Sin City. Той ще се отличава с това, че ще бъде изцяло електрически, малък градски автомобил, създаден по европейската директива за градски автомобили. За него имаме огромното желание да намерим подкрепа от бизнеса и от производителите на автомобилни компоненти и детайли в България, за да може той да бъде произведен и сглобен изцяло от български части. 




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: интервю | Economicbg | суперавтомобил | Sin Cars | Росен Даскалов | Sin P1

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини