10 компании, които контролират храните в света
В тях са заети пряко близо 1,4 млн. души

Земеделието и хранително-вкусовата промишленост отговарят за близо една трета от заетостта на планетата или 1 млрд. души. Докато секторът е важен и разпространен в международен план, оказва се съвсем ограничен брой огромни корпорации концентрират контрола в него, пише Market Watch.
В свой доклад, озаглавен „Behind the Brands” (Зад търговските марки), Oxfam International се фокусира върху политиките на десет от най-големите производители на храни и напитки. Авторите посочват, че компаниите са толкова влиятелни, че могат да променят условията за труд, навиците за хранене и околната среда в глобален мащаб. Kорпорациите, контролиращи храните в света, според изследването са:
Nestle S.A.
Приходи: 103,5 млрд. долара
Разходи за реклама: 3 млрд. долара
Печалба: 11,2 млрд. долара
Персонал: 333 000
По много показатели това е най-голямата корпорация в хранителната индустрия в света. Тя е и добре позната на българския пазар. Nestle получава едни от най-високите рейтинги по значими политики като прозрачност, използване на водните ресурси и борба с климатичните промени. Положителен отзвук предизвикват мерките, предприети срещу откритите некоректни практики срещу работници, отглеждащи какао в Кот д’Ивоар.
Unilever Group
Приходи: 68,5 млрд. долара
Разходи за реклама: 7,4 млрд. долара
Печалба: 6,7 млрд. долара
Персонал: 174 381
Портфолиото на компанията, която прекрати дейността на фабриката си в Добрич през 2007 г., далеч не се ограничава само до хранителни стоки, но и обхваща и продукти за грижа за тялото и дома. Все пак отрасълът съставлява 23 млрд. от 50-те млрд. евро приходи за 2013 г. Англо-холандското дружество притежава марки като Lipton, сладоледите Ben & Jerry’s и майонезата Hellmann. Oxfam ѝ отрежда лидерска позиция в практиките, свързани с персонала и земеделските производители. В общата оценка на корпоративната политика отстъпва в изследването единствено на Nestle.
PepsiCo Inc.
Приходи: 66,4 млрд. долара
Разходи за реклама: 2,5 млрд. долара
Печалба: 6,7 млрд. долара
Персонал: 274 000
Освен емблематичните газирани напитки - Pepsi, Mountain Dew и Gatorade, корпорацията оперира и хранителни марки като Doritos, Lay’s, Ruffles, Cheetos. Според Interbrand, BrandZ и CoreBrand, измерващи стойността на глобалните марки, поставят Pepsi сред на най-ценните от всички индустрии в международен план. Компанията заема четвърта позиция в сборните оценки за водените политики, като главният изпълнителен директор Индра Ноой получава признание за действията, които предприема за налагане на по-здравословни стандарти при продуктите.
Coca-Cola Co.
Приходи: 46,9 млрд. долара
Разходи за реклама: 3 млрд. долара
Печалба: 8,6 млрд. долара
Персонал: 130 600
Едва компанията има нужда от особено представяне. Това е една от най-скъпите марки на планетата. Заедно със своите лицензирани производители, продава около 28,8 млрд. каси с напитки годишно, 47% от които са с марката едноименната марка. Високо оценена е за своята политика за равенство между половете и кариерно развитие на жените.
Mondelez International
Приходи: 35,3 млрд. долара
Разходи за реклама: 1,9 млрд. долара
Печалба: 3,9 млрд. долара
Персонал: 107 000
Компанията стана факт след разделянето на Kraft Foods на Kraft Foods Group и Mondelez. В България тя е добре позната с производствената си база в гр. Своге и едноименната марка шоколади, така също Milka, Suchard, Oreo, Якобс и др. Според Oxfam, производителят получава ниска оценка за прозрачност и въпроси, свързани с климатичните изменения и персонала.
Mars
Приходи: 33 млрд. долара
Разходи за реклама: 2,2 млрд. долара
Печалба: не е известна
Персонал: 60 000
Компанията е единствената във списъка, която е изцяло еднолична собственост - на фамилията Марс. В портфолиото ѝ са добре познатите десерти Mars, Snickers, Twix, Milky Way, M&Ms, дъвките и бонбоните Wrigley, ориз и варива Uncle Ben и др. Компанията получава най-ниските оценки по политиките, свързани с управлението на водните ресурси и земята, основно поради липса на анализ за влиянието върху околната среда.
Groupe Danone S.A.
Приходи: 29,3 млрд. долара
Разходи за реклама: 1,2 млрд. долара
Печалба: 2 млрд. долара
Персонал: 104 642
Френската група, която наскоро продаде завода си в България, е добре представена в много от големите пазари – най-висок дял в продажбите ѝ има Русия, следвана от Франция, САЩ, Китай, Индонезия. Според нейни данни, тя е световен лидер в сегмента на пресните млечни продукти с продажби за 11,8 млрд. евро. Важна част в портфолиото ѝ заемат също бебешките храни и бутилираната вода. Danone получава високи оценки за прозрачност и управление на водните ресурси, но слаби за мениджмънта на земя и въпроси, свързани с фермерите.
Associated British Foods PLC
Приходи: 21,1 млрд. долара
Разходи за реклама: не са известни
Печалба: 837 млн. долара
Персонал: 112 652
Британският производител на храни е завоювал глобално присъствие основно с придобивания на други компании. Associated British Foods оперира захарни заводи, продава хранителни съставки в търговската мрежа и на индустриални клиенти. Сред най-емблематичните ѝ продукти е чаят с марка Twinings. Oxfam поставя ниска оценка за способността ѝ да управлява консумацията си на вода.
General Mills
Приходи: 17,9 млрд. долара
Разходи за реклама: 1,1 млрд. долара
Печалба: 1,8 млрд. долара
Персонал: 43 000
General Mills контролира едни от най-популярните марки в САЩ - Betty Crocker, Green Giant, Pillsbury и др. Нито една компания в проучването не е получила по-ниски оценка от Oxfam в ключовите категории, а особено критични са те количествата парникови газове, отделяни в производствената верига.
Kellogg Co.
Приходи: 14,8 млрд. долара
Разходи за реклама: 1,1 млрд. долара
Печалба: 1,8 млрд. долара
Персонал: 30 277
Компанията произвежда около 1600 различни хранителни продукта, които продава в 180 страни. Някои от най-известните марки са едноименните тестени храни, Keebler и Pringles, която тя придобива през 2012 г. за 2,7 млрд. долара. По информация Kellog, той е най-големият производител на зърнени закуски в света и втори най-голям на бисквити. Корпоративните ѝ практики са оценени по-добре само от две от другите компании, но все пак е отдадено заслуженото на опитите за ограничаване на парниковите газове.