4 акции донесоха 200 млрд. долара печалба на Уорън Бъфет
Оракулът от Омаха демонстрира ползите от търпението, анализът на финансовите отчети и диверсификацията

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Когато главният изпълнителен директор на Berkshire Hathaway Уорън Бъфет говори, инвеститорите от всички сфери обръщат внимание. Това е така, защото Оракулът от Омаха е свързан с основните индекси на Уолстрийт повече от половин век. Откакто пое юздите в Berkshire, Бъфет удвои годишната обща възвръщаемост, включително от дивиденти, на бенчмарка S&P 500 (19.8% спрямо 9.9%) към края на 2022 г., пише специализираният сайт The Motley Fool.
И все пак това, което е особено забележително за успеха на Бъфет, е, че това е резултат от далновидни инвестиции в сравнително малък брой компании. Въз основа на комбинация от отчетени и прогнозни бази на разходите, най-уважаваният инвеститор на Уолстрийт и неговият екип в момента стоят върху 196.2 милиарда долара нереализирани печалби (без да се броят получените дивиденти) от само четири добре известни компании.
Apple: 140.59 милиарда долара нереализирани печалби
Може би това не е изненадващо, но най-големият холдинг в инвестиционното портфолио на Berkshire Hathaway, което е на обща стойност 364 милиарда долара, е истинска инвестиция. Въз основа на базата на разходите от 39.62 долара на акция, изчислена от WhaleWisdom.com, книжата на Apple са отговорни за повече от 140 милиарда долара нереализирана печалба за компанията на Бъфет. Не е лошо за акции, които Berkshire държи по-малко от осем години.
Величието на Apple до голяма степен произтича от нейните иновации. Тя е водещ доставчик на смартфони, откакто представи първия iPhone през 2007 г. В САЩ неизменно държи половината или дори повече от пазарния дял на смартфони, откакто през четвъртото тримесечие на 2020 г. надстрои iPhone и той вече поддържа 5G.
Но това, от което инвеститорите изглеждат най-развълнувани, е продължаващата еволюция на Apple. Под ръководството на главния изпълнителен директор Тим Кук компанията набляга на платформите за абонаментни услуги.
Не се заблуждавайте, Apple има изключително лоялни клиенти и много ценови възможности. Освен това не изоставя физическите продукти, които потребителите очевидно обичат (iPhone, Mac и iPad). Въпреки това, укрепването на портфолиото ѝ с включването на абонаментни услуги ще увеличи оперативния ѝ марж с течение на времето, допълнително ще повиши лоялността към екосистемата от продукти и услуги на Apple и се очаква да изглади неравномерността на приходите, свързана с големите цикли на надграждане на iPhone.
American Express: 24.24 милиарда долара нереализирани печалби
Въпреки че изостава с голяма разлика от Apple, доставчикът на кредитни услуги American Express е невероятна инвестиция за Уорън Бъфет и неговия екип, който включваше покойния Чарли Мънгър. Тъй като Berkshire отчита база на разходите в AmEx от приблизително 8.49 долара на акция, т.е. компанията на Бъфет стои върху повече от 24 милиарда долара нереализирани печалби, без дивиденти.
Успехът на American Express като бизнес е функция на способността ѝ да играе и от двете страни на транзакционната пътека. В допълнение към това, че е номер 3 по обем на обработените плащания за покупки в мрежата с кредитни карти в САЩ, AmEx е кредитор за бизнеса и потребителите. Това му позволява да получава приходи от лихви и/или годишни такси от своите картодържатели.
Нещо друго, което работи в полза на American Express, е изборът ѝ да се фокусира върху потребителите с високи доходи. Заможните картодържатели са много по-малко склонни да променят навиците си за харчене или да не плащат сметките си, отколкото средния американец. Това позиционира AmEx по-добре по отношение на икономическите спадове от своите колеги.
Не забравяйте, че макроикономическите фактори също са приятели на AmEx. Въпреки че финансовите акции са циклични и имат проблем по време на периоди на свиване, рецесиите са краткотрайни. Само три от 12-те рецесии след края на Втората световна война са продължили поне 12 месеца и нито една не е надхвърлила 18 месеца. За сметка на това двете икономически експанзии през последните 78 години продължиха по повече от десетилетие. Финансови акции като American Express се възползват от дълги периоди на експанзия.
Coca-Cola: 22.32 милиарда долара нереализирани печалби
Третата акция на Бъфет, която генерира внушителни печалби за компанията на Оракула от Омаха, е гигантът за напитки Coca-Cola. Това е най-дълго притежаваната от Berkshire акция (от 1988 г.) и има разходна база от само 3.2475 долара на акция. При текуща цена на акциите около 59 долара за брой, това означава, че Бъфет и неговите инвестиционни помощници седят върху печалби от над 22 милиарда долара.
Освен това имайте предвид, че Coca-Cola е увеличавала основния си годишен дивидент през всяка от последните 61 години и в момента раздава 1.84 долара на акция. В сравнение с базата на разходите на Berkshire Hathaway, компанията на Бъфет реализира почти 57% доходност. Казано по друг начин, компанията на Оракула от Омаха удвоява първоначалната си инвестиция в Coca-Cola на всеки две години единствено въз основа на приходите от дивиденти, които получава.
Географското разнообразие е основна причина Coca-Cola да е толкова добра инвестиция през последните 35 години. С изключение на Северна Корея, Куба и Русия, тя има официални операции във всяка друга страна по света. Това позволява на Coca-Cola да генерира предвидим оперативен паричен поток в развитите пазари, като същевременно се възползва от по-силните възможности за органичен растеж в страните с нововъзникващи пазари. Компанията има 26 марки, всяка генерираща най-малко 1 милиард долара продажби в световен мащаб.
Другият източник на успех на Coca-Cola е нейният маркетинг от най-високо ниво. Тя инвестира агресивно в дигитална реклама и разчита на изкуствен интелект, за да създава реклами за по-младата аудитория. Междувременно Coca-Cola има десетилетни връзки с празниците и може да разчита на добре познати посланици на марката, за да се свърже с по-зрелите потребители.
Moody's: 9.07 милиарда долара нереализирани печалби
Четвъртата и последна акция, която заедно с Apple, American Express и Coca-Cola е отговорна за генерирането на повече от 196 милиарда долара нереализирани печалби за Уорън Бъфет и неговия екип, е агенцията за кредитен рейтинг Moody's.
Според писмото на Уорън Бъфет до акционерите, публикувано миналата година, Berkshire има цена на акция от 10.05 долара в Moody's. Тъй като книжата на компанията се покачиха над 377 долара на 11 декември, това означава, че делът на Berkshire се е увеличил в стойност с повече от 9 милиарда долара, без да се включват изплатените дивиденти.
Повече от десетилетие присъждането на кредитни рейтинги е движеща сила за Moody's. Исторически ниските лихвени проценти насърчават компаниите да вземат заеми, за да наемат, придобиват, правят иновации и разширяват дейността си. Необходимостта да се оценят новите дългови емисии занимаваше анализаторите на Moody's и пълнеше джобовете на компанията.
Но нещата се промениха, тъй като лихвените проценти скочиха през последните 21 месеца. С по-малко емисии на корпоративни дългове сегментът на Moody's Analytics сега върши тежката работа. Това подразделение, което помага на бизнеса да спазва регулациите и подпомага оценката на риска, е в перфектна позиция да процъфтява в настоящия икономически климат.
Важната поука при този списък обикновено е търпението. Големите печалби на Apple са функция на нейното по-добро представяне спрямо първоначалната инвестиция на Berkshire през първото тримесечие на 2016 г. От друга страна AmEx, Coca-Cola и Moody's са непрестанна част от портфолиото на инвестиционния холдинг, съответно от 1991, 1988 и 2000 г. Това олицетворява ползите от търпението и диверсификацията на портфейла.