БДЖ възстановява два от най-мощните парни локомотиви (фоторепортаж)
През следващата година внушителните машини вече трябва да кръстосват железния път

© ECONOMIC.BG / Стоян Йотов
Напоследък България се утвърждава все по-често като избор на реномирани туроператори, специализирани в атракционни железопътни пътувания. Пътешествията с ретро композиции привличат платежоспособни гости, железницата, за които е не само хоби, но и страст. Това подобрява и цялостния имидж на страната като туристическа дестинация. Обширен материал за ретро пътуванията може да откриете в новия брой на списание „Икономика”, а в три фоторепортажа ще ви представим историческия подвижен състав на Български държавни железници. Първият от тях е посветен на възстановяването на два от най-големите и мощни парни локомотиви в Европа.
България има най-големия брой парни машини в движение от всички страни на Балканския полуостров и в Източна Европа (три за нормално междурелсие и един теснолинеен). „Флотът“ предстои да се допълни с още два. В момента се извършва възстановяване за експлоатация на машини с номера 46.03 в депо София и 16.27 в депо Горна Оряховица.
„Баба Меца”
Локомотив 46.03 е част от серия, съставена от 20 броя, които остават и единствените произведени от този тип в света. Първата партида (12 броя двуцилиндрови), към която е причисленa и възстановяваната машина е произведена от H.Cegielski , Познан и доставена през 1931 г.
Колоосната им формула 1-6-2 е уникална в световен план, което предизвиква голям интерес сред специалисти и любители. Те са най-големите тендерни (без отделен прикачващ се тендер за въглища и вода) в Европа, а вероятно и в света и най-мощните парни локомотиви изобщо в историята на БДЖ. Теглото има е 111 т., а заредени с въглища и вода - 149 т. Вероятно и затова са известни сред железничарите с прозвището „Баба Меца”.
За две години огняр в нея е бил поетът Никола Вапцаров.
Любители на ретро подвижния състав от цял свят с нетърпение очакват кога локомотивите ще са готови и има заявки композиции да бъдат теглени именно от тях.
Възстановяването на 46.03 започва в началото на април. Най-тежка е работата по котела, който е прегледан внимателно, а всички проби и тестове са показали, че е в състояние да се експлоатира. Трудоемки са и дейностите по ходовата част. От ключово значение за екипа е, че специално този локомотив е много добре окомплектован и почти без липси.
Екипът на локомотивно депо София работи по един от парните цилиндри на 46.03.
Ангел Алексиев (най-вляво), основната фигура за възстановяването и експлоатацията на парни машини в депо София се надява до Нова година пещта да е запалена, да започнат функционални проби на машината и в началото на април да е първото ѝ официално пътуване. Въпреки интензивната работа, ентусиастите от депото намират време и за обектива на нашата камера.
16.27
Серия 16 са най-новите парни машини доставени за БДЖ (1952 г.). Закупените 33 локомотива са били последните останали на склад от общо 859 от модел, предназначен за военните нужди на Германия. Машините за България са произведени през 1948-49 г. във Виена от заготовки и части останали след войната. Въпреки широкото си разпространение в миналото, от този тип досега има запазена за движение само една машина - в Люксембург.
Колоосната схема е 1-5-0, с пет двигателни колооси с височина 1,4 м. Мощността на локомотива е 1 800 к.с., а дължината му с тендера - 23 м. Максималното му тегло е 156 т., включително 30 куб. м. вода и 10 т. въглища. Разходът с 4-вагонна композиция между Горна Оряховица и Русе, например е между 2,5 и 3т. висококалорични въглища.
В движение е до 1975 г., когато преминава през заводски ремонт и е зачислен в резерва. Поради това е напълно окомплектован и в много добро техническо състояние.
Основната конструкция е в отлично състояние, металът е без корозия, а по него все още личат следи от производствената му обработка. Дебелината на котела е същата, каквато е била и при производството му.
16.27 в хале на депо Горна Оряховица, редом до дизелови локомотиви седма серия
Алберт Иванов - машинист на 03.12 и основен инициатор и участник във възстановяването на парни локомотиви в депото. Той се надява през пролетта на следващата година локомотивът вече да е в движение. Предстои водна проба на котела, а след това работа по почистването и обшивките.
Локомотив 16.01 от същата серия е бил доскоро в движение, но поради технически проблем е преценено, че е по добре да бъде възстановен 16.27. По подобен начин трябва да изглежда и той след няколко месеца, но с оригиналните си черно-червени цветове.