ДКЕВР атакува зелените централи след доклад на Световната банка
Регулаторът излезе със списък за нарушения, по които се правят проверки, както и с предложения към министъра на енергетиката
Демарш срещу ВЕИ

Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) инициира проверки в зеления сектор, които все още не са завършили, като междинните доклади индикират проблеми, които са в процес на анализ за извършени нарушения. Това съобщиха от пресцентъра на регулатора по повод доклада на Международната банка за възстановяване и развитие (Световната банка), в който се посочват редица проблеми в енергийния сектор в България.
Сред нарушения във ВЕИ сектора комисията отчита, че големи ветропаркове са „продавали електрическа енергия преди въвеждане в експлоатация; множество малки централи, финансирани по мярка 311 и мярка 312 от ПРСР, са сключвали договори с крайните снабдители на пълната преференциална цена“. Не е постъпила информация от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) за централи, подпомагани по европейски схеми. Твърди се, че документи от Държавния Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) съдържали „данни за едни производствени мощности, докато в документите за присъединяване към ЕРП се съдържат по-големи мощности“. „Установени са и други разминавания в документи от ДНСК с тези в ЕРП“, коснтаират от ДКЕВР.
Според проверките голям брой централи, въведени в експлоатация през месец юни 2012 г., започват да издават фактури за произведена електрическа енергия след 4, 5, 6 и повече месеци – индикация, че тези централи може да не са били изградени към датата на въвеждане в експлоатация. Установени са липса и непредоставяне на документи за съгласуване с преносното предприятие на условията за присъединяване на централи, присъединени към разпределителната мрежа.
Имало „разминавания на номера на документи издадени от ДНСК и тези съдържащи се в досиетата на централите в ЕРП“. „Установено е нарушение на изискванията по чл. 30, ал. 5 от Закона за енергията от възобновяеми енергийни източници (ЗЕВЕИ), по силата на което производители на електрическа енергия с инсталирана мощност над 30 квт предават данни в реално време на разпределителното предприятие. ДКЕВР констатира, че са сключвани договори за изкупуване на електрическа енергия „преди получаване на разрешение за ползване (изменение на ЗЕВИ 10.04.2012 г.), катко и че за някои централи няма сключвани договори за достъп“.
Според пресцентъра на регулатора, в доклада на СБ се споменават и мерките за подпомагане от страна на правителството при вземането на решения. Сред тях са такива как да се подобри общественото доверие в управлението на енергийния отрасъл, как да се подобри финансовото състояние на отрасъла и как да се предостави адекватна подкрепа на бедните домакинства така, че да могат да си позволят екологично устойчиви и надеждни енергийни услуги.
Констатациите и препоръките на СБ са насочени основно към необходимостта от комплексен пакет от мерки за подобряване на общественото доверие, финансовата жизнеспособност и поносимостта на цените.
Като част от мерките, ДКЕВР е сезирала Европейската комисия (ЕК) относно сключените дългосрочни договори между Националната електрическа компания (НЕК), от една страна и „Контур Глобал Марица изток 3“ АД и „Ей и Ес 3С Марица изток 1“ ЕООД, които „представляват неправомерна държавна помощ за производителите по тях, поради което са несъвместими с вътрешния пазар“.
Сезирана е ЕК и относно съществуващите схеми за подпомагане на производителите на електрическа енергия от ВЕИ, водещи до прекомерно подпомагане, което създава условия за неспазване на правото на Европейския съюз по отношение на държавните помощи. Жалбите са придружени от искане за налагане на обезпечителна мярка – постановяване на разпореждане за преустановяване на държавната помощ до окончателното произнасяне на ЕК по сезираните проблеми. Очаква се в началото на м. Октомври 2014 г. ЕК да представи първоначални указания по двата казуса. Съществува практика на ЕК, която подкрепя изложените в жалбите аргументи за наличието на неправомерна държавна помощ, посочват от ДКЕВР.
ДКЕВР е предложила на министъра на икономиката и енергетиката законодателни промени в Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ), въз основа на които комисията да определя ежегодни количества електрическа енергия, произведени от възобновяеми източници, които да бъдат изкупувани по преференциални цени при съобразяване на потреблението в страната.
Предложението е по повод мерките, които предприема ДКЕВР след доклада на СБ. С Решение № Ц-13/01.07.2014 г. преференциалните цени са определени до нивата в съседните на България държави, съответно за изкупуване на електрическата енергия от фотоволтаични централи средна цена 83 евро/МВтч и за вятърни електрически централи средна цена от 58 евро/МВтч. В същото време ДКЕВР е приела през следващата ценова година към мрежата да не бъдат присъединявани нови ВЕИ мощности.
„Регулаторът смята, че синхронизирането на цените с тези от региона е от изключителна важност за реализирането на енергията от излишните мощности в съседните държави. В същото време, съобразявайки се с препоръките от доклада на СБ, цените за изкупуване на електрическата енергия, произведена от ВЕИ, когато инвестицията за изграждането на енергийния обект се подпомага със средства от национална или европейска схема за подпомагане, са намалени допълнително с дела на използваните средства по съответната програма“, поясняват от ДКЕВР.
По отношение на количествата и разходите за производство на тока от високо ефективно комбинирано производство, те са определени в изпълнение препоръките на СБ и ЕК, а именно: „Прогнозните количества електрическа енергия за продажба от производители по комбиниран начин с преобладаващ топлинен товар за стопански нужди са коригирани с количествата, които по данни на Електроенергийния системен оператор (ЕСО) се потребяват от небитови клиенти, които не са на бюджетна издръжка и които се снабдяват с топлинна енергия от съответния производител“.