Хенри Форд – индустриалният революционер

Историята на индустриалната революция на планетата започва на 30 юли 1863, когато в община Спрингвил, Уейн Кънтри, щата Мичиган се ражда основателят на Ford Motor Company

5976 ~ 4 мин. четене
Автор: Атанас Христов

Професия: американски предприемач! Или поне така биографиците определят Хенри Форд. Но не… само… Хенри Форд е нещо повече от основател на един на съвременните автомобилни гиганти – детройтската корпорация Ford Motor Company. Той е човекът променил революционно индустриалното производство в края на XIX и началото XX в.

Старт!

Историята на индустриалната революция на планетата започва на 30 юли 1863, когато в община Спрингвил, Уейн Кънтри, щата Мичиган се ражда Хенри Форд. Едва ли някой е предполагал, че роденият в процъфтяваща ферма в Диърборн, Уейн Кънтри Хенри Форд ще стане създател на световен автомобилен гигант. Но явно съдбата обича смелите.

Невръстният Форд е първото от шестте деца в семейството на Уилям и Мери Форд. Учи в местното училище, където отрано показва интереса си към механиката. Едва 13-годишен Хенри Форд губи майка си, чиято смърт тийнейджърът преживява изключително болезнено. Когато е на 15, баща му му подарява джобен часовник, който младежът разглобява и сглобява многократно. Именно на тази възраст Хенри Форд конструира и първия си парен двигател.

Още през 1875 г., когато Хенри Форд е едва на 12 години, той прекарва почти цялото си свободно време в малка работилница, която сам е успял да оборудва. Това обаче не е достатъчно и през 1879 г. Хенри Форд напуска дома си и се премества в Детройт, за да започне работа като чирак-механик. Не забравя откъде е тръгнал, затова често се връща вкъщи, за да помага в селскостопанската работа. Работи като чирак-механик в продължение на 3 години, след което се връща в Диърборн. През следващите няколко години Хенри Форд разделя времето си между поправка на парни двигатели, почасова работа във фабриките в Детройт и помощ в бащината ферма.

През 1888 г. Хенри се жени за Клара Брайън и първоначално изхранва семейство си с работа в дъскорезница. През 1891 г. Хенри Форд става инженер в компанията на Едисон в Детройт. Повишението му в главен инженер през 1893 г. му дава достатъчно време и средства, за да се посвети на личните си експерименти по разработка на двигател с вътрешно горене.

Хенри е все още твърде млад, когато през 1885 г. Карл Бенц и Готлиб Даймлер създават своите автомобили и започват да ги продават. Форд веднага се заинтересувал от тези "коли без коне" и през 1896 г. вече е конструирал автомобил по собствен проект. Точно през тази година е кулминацията на неговите експерименти, когато Хенри Форд завършва своя първи автомобил – квадрациклетът.

Първият двигател на Хенри Форд е конструиран върху дървена кухненска маса в дома му на "Багли авеню" 58. Именно този двигател Хенри Форд монтира в шаси, задвижвано от четири колела - първият автомобил Форд. Въпреки способностите му първите две негови начинания са безуспешни и ако беше умрял на 40 години, щеше да бъде смятан за провалил се нещастник.

Опитите му не спират дотук и през 1899 г. Хенри напуска компанията на Едисън и основава Детройтската автомобилна компания. Година по-късно обаче фирмата му фалира. Междувременно конструира няколко състезателни автомобила. С един от тях, на 10 октомври 1901 г., побеждава американския шампион Александър Уинтън.

Съдбоносните 1903 и 1908 г.

И така, след два неуспешни опита идва 1903 г. Хенри Форд основата Ford Motor Company и обявява на глас: "Аз ще направя коли за масата хора". Той е вицепрезидент и главен инженер на компанията, притежаващ 25,5% от акциите. Първият автомобил, произведен от дружеството, е продаден на 23 юли 1903 г. Хенри Форд става собственик и президент на Ford Motor Company през 1906 г.

Само две години по-късно – през 1908 г. мечтата вече е реалност! Тогава е представен моделът "Т", който изпълнява мечата на Хенри Форд да създаде надежден и ефективен автомобил, който в същото време е и достъпен. Този автомобил поставя началото на нова ера в транспорта - лесно се управлявал по суровите пътища и лесно се поддържал. Форд, модел "Т" отбелязва светкавичен успех.

Индустриалната революция е факт

През 1913 г. идва времето и на индустриалната революция поставена именно от Хенри Форд. За да отговори на все по-нарастващото търсене на модела "T", Хенри Форд насочва вниманието си към подобряване на производствените процеси. Разработеният от Форд бизнес модел включва производство в голям мащаб и от добре платени работници.

Така се появява и поточната линия в производството на коли, което е най-големият принос на Ford Motor Company към автомобилното производство в света. Подобно производство е въведено за първи път в завода Highland Park в Мичиган. Новата технология позволява на работниците да останат по местата си и да изпълняват многократно една и съща дейност върху няколко превозни средства. Движещата се поточна линия се оказа изключително ефективна и помага на компанията да надмине нивата на производство на конкурентите си, като същевременно прави и автомобилите по-достъпни.

Хенри Форд не спира дотук и през 1914 г., след успеха на поточната линия, той налага и друга иновативна идея в производството на автомобили. Форд стряска света, като обявява, че ще плаща по 5 долара дневна надница на своите работници. На фона на увеличеното заплащане се намаля… работния ден – от 9 на 8 часа. Въпреки че увеличението не е еднакво за всички работници, средната заплата скача повече от два пъти.

Ерата свърши

През септември 1945 г. Хенри Форд се оттегля от поста президент на Ford Motor Company, а управлението поема неговият внук Хенри Форд II. През май 1946 г. Хенри Форд получава признание за своя огромен принос към автомобилната индустрия - американският петролен институт го удостоява със златен медал за забележителен принос.

Хенри Форд умира в своя дом в Диърборн на 7 април 1947 г., на 83-годишна възраст. В часа на неговата смърт, огромни наводнения от река Роудж Ривър прекъсват електрозахранването.

Индустриалният свят обаче винаги ще помни своя пионер – човекът създал поточната линия, човекът увеличил двойно надницата на своите работници, човекът, който не се спря след два неуспеха и създаде империя. Човекът-индустриалец Хенри Форд!

Подкрепи Economic.bg