Жп транспортът е по-безопасен с извършените през 2013 г. ремонти
Тази тенденция да продължи и през следващата 2014 г., каза зам.-генералният директор на НКЖИ Инж. Златин Крумов
- Инж. Крумов, каква е равносметката за свършената работа по ремонтите, които Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) извърши по жп мрежата и прилежащите съоръжения през настоящата 2013 г. и какви средства бяха изразходвани за тях?
- Всички проекти, по които НКЖИ работи, се изпълняват в срок и с добри темпове. Използвахме много ефективно топлото време за извършване на ремонт на много участъци и съоръжения от железопътната мрежа. Със собствена механизация извършихме средни ремонти в различни участъци от 3-та (София-Карлово-Бургас), 5-та (София-Кулата) и 9-та (Русе-Каспичан) линии, където постигнахме изключително добри резултати.
Към настоящия момент на различни етапи на изпълнение са участъците Зверино-Мездра юг, Юнак-Величково, Черниче-Пейо Яворов, Дралфа-Търговище, Смядово-Комунари, Царева ливада-Габрово, Радунци-Дъбово, Ловеч-Троян, Търнак-Аспарухово, Самоводене-Велико Търново, Гара Плачковци.
През годината бе извършен среден ремонт на 59 728 км железен път, 2739 км подбит железен път и 1468 броя подбити жп стрелки. Също така бяха вложени и подменени много материали от горно строене на железния път (траверси, релси, скрепления), елементи на контактната мрежа и осигурителната техника, на обща стойност 16-17 млн. лв.
Успяхме да модернизираме 35 железопътни прелеза с автоматични устройства. С внедряването на съвременна апаратура за тяхната охрана се елиминира участието на субективния фактор за затваряне на прелеза, управлението е автоматизирано с високо ниво на надеждност риск; повишава се нивото на безопасността на движение и се намаляват експлоатационните разходи. Отпада също и необходимостта от поддръжка на ръчни бариерни инсталации, които са морално и физически остарели.
Политиката на НКЖИ е тази тенденция да продължи и през следващата 2014 г., като в програмата на Компанията са включени модернизации на още 20 броя прелези.
- Какви са резултатите от ремонтните дейности?
- За годината подновихме 20 км. железен път. Среден ремонт е направен на 60 км., а на 2740 км е направен поддържащ ремонт за запазване скоростните характеристики на трасето. Като ефект е повишена скоростта в 3 междугария и са премахнати въведени 36 намаления на скоростта в различни участъци. До края на годината очакваме да отпаднат и намаленията на скоростта в други 40 км. от железопътната мрежа в страната.
Горди сме с постигнатите резултати от извършените ремонтни работи, защото ефектът от тях е завишаване на скорости; гарантиране на сигурност и безопасност на влаковото движение и маневрената дейност; намаляване на времепътуването, и не на последно място, подобряване комфорта на пътниците.
- Какво планирате за 2014 г. по отношение на ремонтната дейност?
- Ние ще стъпим на постигнатото до момента. Ще продължим да подобряваме условията на движенията на влаковете и като времетраене, и като комфорт. Предвиждаме приключването на механизираните подновявания в участъците Своге-Бов, Илиенци-Курило, път №2, както и част от междугарието Захарна фабрика-Горна баня.
Ще стартираме рехабилитация в участъците Пирдоп - Антон и Стряма-Клисура по 3-та жп линия. Включили сме и междугарието Радунци-Кръстец и Кръстец-Плачковци.
Планираме модернизиране на три тягови подстанции в Бов, Завет и Мездра, както и подмяна на контактен проводник, носещо въже и изолатори различни модели.
Включили сме и полагане на оптичен кабел в жп участъците Разменна - Перник-разпределителна и Провадия - Синдел - Варна. Също и рехабилитация на съоръжения на осигурителната техника в участъците Пирдоп - Карлово.
Предвидили сме съоръжаване на гарите с компютърни централизации в жп възел Дупница. А също и ремонт на приеми здания и експлоатационни пунктове.
Правим възможното да закупим специализирана железопътна механизация - 5 броя жп влекачи 2 броя траверсо-подбивни машини.
Това са нашите най-близки планове и вярваме, че с усилията на целия екип те ще бъдат изпълнени, въпреки трудните времена. Ние продължаваме да работим упорито, покривайки европейските изискванията за оперативна съвместимост на жп инфраструктурата.
Стремежът ни е да направим железопътния транспорт в страната по-привлекателен, по-сигурен, по-надежден, по-бърз.