Mercator планира да напусне България
Словенската верига за търговия на дребно трябва да съкращава разходи и да се опита да излезе на печалба
Mercator обмисля продажбата на своите дялове в Албания и България, където има само малък пазарен дял, но окончателно решение за сделката все още не е взето. Това каза новият изпълнителен директор на веригата магазини за търговия на дребно Тони Блажич.
Mercator се надява да заличи загубата си отчетена за полугодието на 2012 г. и, като се възползва от продажба на недвижими имоти и намаляване на разходите е заявил пред Reuters Блажич. Новият директор се надява да подобри рентабилността на компанията си и да намали с около 60-80 млн. евро годишно през следващите три години чрез подобряване на логистични центрове и търсене на нови доставчици.
Mercator приключи първото полугодие със загуба от 16,5 млн. евро, първата половингодишна загуба от 1997 г. насам, поради отслабване на сръбския динар, намаляването на търсенето в региона, кредитна криза и покачващите се цени на енергията.
"Вече сме започнали действия за намаляване на рисковете, активно, произтичащи от неблагоприятното положение на пазара ... и е напълно възможно да имаме положителен резултат още през тази година", каза Блажич.
По-късно тази година, местните производители на хранителни продукти и банки, които заедно притежават около 65% от Mercator, се очаква да подновят опитите си да продадат компанията. Всеки купувач трябва да направи оферта за цялата компания.
Миналата година хърватския производител на хранителни продукти и търговец на дребно Agrokor предложи 221 евро на акция от Mercator предадоха местните медии, оценявайки компанията на 832 млн. евро. Продажба се размина, когато предишното управление на Mercator отказа да пусне Agrokor да извърши проверка на състоянието на компанията, заявявайки, че това е най-големия му конкурент в региона.
Mercator навлезе на пазара в България през октомври 2009 г. Компанията обяви, че се цели в 3% пазарен дял. Плановете на компанията бяха в рамките на две година да отвори обекти в 7-те големи града и да продължи да расте. Целита на дружеството бяха да попадне в първата петица в търговията с бързооборотни стоки в страната.
От тогава Mercator, който присъства основно чрез бранда си за хипермаркети Roda, се намира след 15-а позиция в търговията с храни на дребно, по данни на iCAP. Компанията разполага с едва четири обекта – два в София и два в Стара Загора. За това време един магазин беше затворен - във "Варна тауърс", а няколко от "планираните" така и не бяха отворени.