Още 2 млн. лв. глоби за картел при олиото
От глобените осем фирми, най-голяма е санкцията на "Бунге Зрт", Унгария - 628 944 лв.
След като миналата седмица Комисията за защита на конкуренцията глоби две фирми за производство на слънчогледово олио заради сключено картелно споразумение, днес антимонополния орган изпрати съобщение за наложени санкции за още над 2 млн. лв. на още осем компании от сектора.
Глобите отново са заради сключено между фирмите забранено вертикално споразумение, което предотвратява, ограничава или нарушава конкуренцията на пазара на бутилирано слънчогледово олио посредством пряко или косвено определяне на цени за препродажба.
Осемте фирми отнесоха глоби за общо 2.06 млн. лв., като най-голяма е санкцията на "Бунге Зрт", Унгария - 628 944 лв. Останалите глобени са "Калиакра" АД (със 110 700 лв.), "Бунге Румъния" Срл (91 277 лв.), "Гама-Ник-Митев-2004" ЕООД (355 404 лв.), "Теодоро Бабаров-Клио Комерс" ЕТ (136 280 лв.), "Д и Д Комерс Енд Диливъри" ООД (358 689 лв.), "Лъки 2003" ООД (181 214), "Вучко 2-Братя Вучкови и Сие" СД (200 681 лв.).
Производството е образувано по повод извършен секторен анализ на конкурентната среда на двата взаимосвързани пазара за производство и търговия с маслодаен слънчоглед и слънчогледово олио на българския пазар.
Предмет на проучването е поведението на предприятията при сключване на договорите за дистрибуция на едро между "Калиакра" АД, "Бунге Зрт", "Бунге Румъния" Срл и дистрибуторите им. Направен е анализ на конкретни клаузи по договорите и прилаганите търговски практики при реализацията на бутилирано слънчогледово олио на пазара на едро.
Установено е, че договорите между доставчиците и дистрибуторите са напълно идентични по съдържание, като е налице механизъм за определяне от доставчиците на цени за препродажба, с конкретни стойности за различните нива на реализация на продуктите. За спазване на зададените цени са въведени стимули под формата на отстъпка за дистрибутора. Спазването на механизма се контролира и санкционира с прекратяване на договора и неполучаване на допълнителни отстъпки от дистрибуторите.
Договорите за дистрибуция на практика формулират конкретното задължение на дистрибуторите да спазват препоръчителните цени за препродажба. При така въведения механизъм за определяне на цени се постига контрол при ценообразуването по цялата верига на реализация на продукта от ниво доставчик до крайния клиент.
КЗК счита, че създаденото задължение за спазване на цената за препродажба, комбинирано с възможността за санкциониране на неспазването на това задължение, налага извода, че е постигнато съгласие за фиксиране на цените за препродажба. Непосредственият ефект от този механизъм е елиминирането на ценовата конкуренция между дистрибуторите и косвено повлияване в значителна степен на цената към потребителя.