Веселин Пейков: Летище София като 5-звезден хотел и мол
Ще инвестираме 37 млн. лева в разширение на Терминал 2, до края на май ще има и конкурс за всички кафенета и заведения, казва директорът на аеропорта
- Г-н Пейков, какво е мястото на Летище София сред останалите в региона?
В последно време, когато пътувам, сравнявам нашето с останалите летища. Летище София е добре поддържано, кокетно и изглежда все по-модерно на фона на другите аерогари в региона. По големина, обслужени пътници и товари, брой на кацащи и излитащи самолети, сме някъде по средата на класацията на 13 летища в Югоизточна Европа. Заемаме по-добра позиция от аеропорта в Белград, Загреб, Братислава и незначително отстъпваме на летищата в Букурещ, Будапеща и Прага. Разбира се, като всяка аерогара, ние също имаме проблеми и полагаме усилия да ги разрешим. Предприели сме необходимите действия да предлагаме все по-качествени и по-широкообхватни услуги.
Летище София е разположено в средата на Балканския полуостров. Оттук могат да се извършват полети до възлови дестинации. Голямо влияние върху развитието на Летище София може да окаже базирана на него силна авиокомпания. Много ми се иска от София да бъдат изпълнявани дълги полети - до Ню Йорк, САЩ. По този начин аеропортът ще се превърне в регионален хъб. Така направиха в Турция с Летище Ататюрк – чрез силна авиокомпания привлякоха много полети и реално се превърнаха в хъб на Балканския полуостров.
- Бихте ли определили какви са новите тенденции, каква е модата в развитието на летищата?
Функциите на летищата навсякъде са едни и същи - обслужване на пътниците, самолетите и свързаните с тях процеси. Все повече се залага на три качества – простор, удобство, блясък. Обслужването и предлаганата храна са близки до съвършенството, а всяко желание на клиента е изпълнено още преди да се появи в мислите му. В стремежа си да привлекат пасажери, летищата променят терминалите и предлагат удобства, които не отстъпват на тези в 5-звезден хотел.
- А Летище София кога ще предложи подобни удобства?
Ние не изоставаме от световните тенденции. Направихме гишета за самочекиране. По този начин много по-бързо се обслужват пътниците. Във Виена лично се уверих, че там 90-95% от пътниците се самочекират и отиват на чек-ин гишетата само за да си подадат куфара, което свежда до минимум времето за обслужване на един пътник.
На други летища пасажерът сам обработва и багажа си. Процедурата е лесна: самочекирате се, слагате куфара на лентата, той се измерва и от автомата излизат бордната карта и етикетът за куфара. Залепвате го, след това вратичка-щора на лентата се вдига и куфарът влиза в багажното хале. Само ако чантата е по-тежка от необходимото, трябва да се отиде на чек-ин гише, за да се плати свръхбагаж.
- Колко ще струва въвеждането на тази иновация на Летище София?
Инвестициите не са малки, но ще се подобри организацията на работа. Новите устройства са доста по-ефективни. Те заменят човешкия труд, който непрекъснато поскъпва. А и времето за обслужване на пътниците е важно.
Друго, което много бих искал да бъде реализирано на нашето летище, е то да се стане привлекателен търговски център. Летищата по света изглеждат като молове. Навсякъде има магазини, кафенета, бирарии, кипи живот. Това искаме да направим и тук. За съжаление нещата не зависят единствено и само от управлението. Икономическата среда също влияе. Ние предлагаме нови търговски площи, провеждаме конкурси за отдаването им под наем, но интересът не е много голям. Виждате, че и бизнесът в моловете не върви, затварят се магазини. Но аз съм оптимист и мисля, че нещата ще се променят и низходящата тенденция ще се обърне нагоре.
На всички казвам, че сега е моментът да се наемат магазини и да се развие бизнес. Защото мине ли кризата, наемите няма да са такива, каквито са сега.
- Какви нови магазини може да се открият на летището?
В магазините на Летище София се продават парфюмерия, козметика, алкохол, цигари, бижута, всякакви аксесоари. Но има възможност за развитие на всякакъв вид магазини. Какви да са те зависи от предприемчивостта на хората и от майсторлъка да позиционираш точния бизнес на точното място.
- Обикновено обявявате търг за търговска площ с определено предназначение, тоест вашите маркетинг специалисти са измислили какво да е съдържанието. Възможно ли е обратното. Бизнесмен да дойде при вас и ви каже - смятам че летището е подходящо за еди какъв бизнес, еди какво заведение или магазин. Може ли да се инициира конкурс в този случай?
Може. Вече направихме това. Получихме запитване от фирма за магазин за кожени изделия, облекла и чанти. Сменихме предназначението на една търговска площ и обявихме конкурс.
- А заведенията за хранене? Ресторантите и кафенетата?
Планираме до края на май да обявим обща процедура за отдаване под наем на всички кафенета и заведения, тъй като изтичат старите договори.
- Какво стана с автоматите за кафе на Летище София?
Работят.
- И още са на нормални цени?
Разбира се.
-70% от приходите на Летище Рим и други европейски столици са от неавиационна дейност. Тука как стоят нещата?
Сега приходите от неавиационен бизнес не са много високи, тъй като все още площите, предвидени за такава дейност, са малко. Възнамеряваме да ги увеличим. В момента започва конкурс за проектиране на разширение на Терминал 2. Може да допълним и концепцията за реконструкция и разширението ще бъде по-голямо от това, което планирахме първоначално. Ще изнесем галерията на Терминал 2 напред към пероните и отдолу, където в момента са празни площи, ще бъдат търговски обекти и салони за пътници.
Правим всичко възможно за развитието на Летище София и за увеличаване на приходите. Всеки, който е готов да инвестира в него като наемател или с идеи, е добре дошъл. Получаваме предложения за разрешаване на някои въпроси, свързани с подобряване на работата и функционирането на летището (напр. как да се избегнат опашките при проверката на пътниците и багажите), които ние вземаме предвид. Не винаги отвътре може да се забележи всичко, което не е организирано добре. Понякога непредубеден човек, дори да не е специалист по летищна дейност, може да подскаже много удачни решения.
- Какви суми ще инвестирате в летището тази година?
Над 37 милиона лева ще бъдат вложени в основни ремонти, доставка на машини и съоръжения. Отделно още 14 млн. лв. за подобряване на наземното обслужване на пътници и самолети, за зареждане и продажба на гориво, за карго и спедиторска дейност, за паркинги, вътрешна и безмитна търговия и други. Това ще подобри капацитета на летището.
- А имате ли идеи за парка на Терминал 2.
Имаме идеи, но изчакваме да завърши проектирането на метростанцията, която ще стига до входа на парка и тогава ще реализираме нашите проекти. В София има много зелени площи. Но паркът до новия терминал е особено красив с езерата, водоплаващите птици и спокойствието си. Има възможност семейства да идват на пикник, да се разходят, да погледат самолетите. Съвсем скоро - на 2 юни, откриваме концертния туризъм, който започва именно в парка на Летище София с дебютното издание на Loud Festival.
- И сега ли гражданите могат да дойдат и прекарат деня си тук?
Разбира се, паркът е със свободен достъп. Може да се използва паркингът на новия терминал и да се прекарат чудесни часове край езерата. Всички са добре дошли.