Amazon vs. Visa: Знак за промяна при онлайн плащанията
Търговците вече имат много по-голям арсенал от инструменти за плащане, което подхранва надмощието им

Снимка: Twenty20
Последният спор на Amazon.com Inc с Visa е илюстрация на това как големите търговци на дребно, въоръжени с нарастващ набор от опции за плащане, печелят надмощие в борбата за власт с доставчиците на карти. Това обаче не е може да не е криза за платежната компания, пише Reuters.
Amazon заяви миналата седмица, че ще спре да приема кредитни карти Visa, издадени в Обединеното кралство, от 19 януари 2022 г. Гигантът заяви, че въпреки технологичния напредък таксите за такива транзакции остават високи, а в някои случаи се повишават. Все още има шанс търговецът да отстъпи и макар бизнесът му на Острова да генерира под 1% от обема на използване на кредитни карти Visa, ходът е лош знак за картовата индустрия. Някои анализатори казаха, че това може да предвещава битка на много по-големия пазар в САЩ.
Amazon третира този спор с Visa като експеримент“, смята анализаторът на Пайпър Сандлър Кристофър Донат. „Най-голямата ни тревога е, че Amazon търси отстъпки от Visa в други географски райони.“
Главният финансов директор на Visa Васант Прабу коментира в интервю за Reuters в петък, че очаква решение. „Ние сме решавали тези неща в миналото и вярвам, че ще ги разрешим в бъдеще“, каза той. Amazon отказа коментар.
Кредитните карти са използвани при извършването на една трета от разходите за електронна търговия в Северна Америка през 2020 г., според платежния гигант WorldPay. Опциите за мобилни плащания като Venmo и плановете за финансиране „купи сега, плати по-късно“ (BNPL) свиват пазарния им дял.
Докато алтернативните плащания нарастват от години, пандемията ускори низходяща тенденция в приложенията за кредитни карти, като увеличи популярността на BNPL финансирането, особено сред по-младите потребители (б.р. – индустрията нарасна до 100 млн. долара). Делът на кредитните карти в разходите за електронна търговия в Северна Америка е намалял със 7% миналата година, сочи анализът на WorldPay. За сметка на това делът на BNPL се е увеличил със 78%, което го прави най-бързо растящата форма на плащане.
През август компанията, основана от Джеф Безос, си партнира с доставчика на BNPL Affirm, за да предложи опция за финансиране на вноски за покупки на Amazon в САЩ.
„Кредитните карти все още са доминиращи играчи за безкешови транзакции, но те трябва да са наясно с нарастващата конкуренция“, пише Крис Динга, анализатор по плащанията в GlobalData.
„BNPL постепенно се приема от търговците на дребно, тъй като виждат възможност за по-висока конверсия и растеж от предоставянето му на своите клиенти“, отбелязва Динга, добавяйки, че високите такси за кредитни карти могат да ускорят приемането на BNPL от платформите за е-търговия.
Предишни спорове навеждат на мисълта, че Visa може да мигне преди Amazon. Анализаторите дават пример със ситуация от 90-те години на миналия век, когато собствениците на ресторанти в САЩ спряха да приемат карти Amex. Това накара издателя „Американ Експрес“ да намали таксите си.
Може да се наложи Visa да последва примера на American Express“, казват анализаторите на Evercore в изследователска бележка.
Все пак Visa вече е оцелявала в подобни битки. „Дори много голям търговец на дребно като Amazon представлява сравнително малка част от нашия обем на плащания“, каза в този ред на мисли Прабу. Освен това кредитните карти не са основният източник на транзакции за разплащателната компания.
Също така Visa е отворена към бизнеса „Купи сега, плати по-късно“. Според Прабу той е дал положително отражение и компанията си партнира с доставчици на BNPL, включително шведската Klarna.
Търговците на дребно също се възползват от издателите на кредитни карти, които предлагат на клиентите си парични отстъпки и програми за награди, за да ги насърчат да харчат повече. Прабу казва, че очакванията са разходите за кредитни карти да се увеличат сега, когато границите се отварят и заможните клиенти дават повече за пътувания, развлечения и хранене навън.
Не е непременно добра идея търговците да ограничават избора на потребителите“, каза Прабу. „Amazon също ще трябва да помисли за това.“