АПИ е осъдена да плати 600 хил. лв. заради трагедията в тунел „Ечемишка“

От Пътната агенция защитават тезата, че инцидентът е „случайно събитие“, а отговорност за поддръжката на тунела има „Автомагистрали“

АПИ е осъдена да плати 600 хил. лв. заради трагедията в тунел „Ечемишка“

Снимка: Красимир Свраков

1900 ~ 2 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова
Тунел Ечемишка

Общо 600 хил. лв. обезщетение дължи Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) на семейството на загиналата жена в тунел „Ечемишка“ на магистрала „Хемус“. Инцидентът се случи през 2017 г., но развитието по случая идва 4 години по-късно с решението на Софийския окръжен съд. Пътната агенция е осъдена да плати и 27 хил. лв. съдебни разноски, както и 13 хил. лв. такси по делото, съобщава „Сега“.

Жената загина в следствие на удар от паднала конструкция на осветлението в тунела. Греда и осветително тяло се стоварват върху автомобила, който преминава през тунела в посока София. Едва след трагедията бе извършен демонтаж на носещата метална конструкция, на осветителните тела, изтегляне на кабели и монтаж на лед осветителни тела върху стената на тунела. Дейностите са извършени за 7 дни и са на стойност над 304 хил. лв.

Семейството на починалата настоява, че причината за злополуката е нехайството на АПИ. Пътната агенция твърдеше, че инцидентът е „случайно събитие“, което е било непредотвратимо, но съдът не е на същото мнение. Съдията е взела под предвид именно бързото обезопасяване на конструкцията след инцидента. От своя страна обаче АПИ прехвърля вината на държавното дружество „Автомагистрали“, което било отговорно за ремонта и поддръжката на проблемната инсталация. В хода на делото е станало ясно, че въпросните ремонти не са били част от договора на „Автомагистрали“ с АПИ.

Съдът се опира на Закона за пътищата, според който ремонтът и поддържането на републиканските пътища и пътни съоръжения, каквото е и тунел „Ечемишка“, е задължение на АПИ. Според експерти ударът от металната конструкция е бил непредотвратим от страна на шофьора, а разрушаването на връзката е следствие от липса на експлоатационна поддръжка. Съдът приема, че дори да е имало някаква поддръжка, тя е била недостатъчна.

За тревожното състояние на носещата конструкция и осветителната инсталация се споменава в два доклада от 2015 и 2016 г. В тях се отбелязва, че за 32 години на лявата тръба на тунела не е правен никакъв ремонт. Конструкцията на осветителната система не е била безопасна поради корозия на над 50% и деформация на елементите от връзките, показва огледът след инцидента.

Решението може да бъде обжалвано пред Софийски апелативен съд.

Подкрепи Economic.bg