АПИ остана без обещаните 655 млн. лв. за пътища
Регионалният министър на практика бе излъган от коалиционните партньори, че ресорното ведомство ще получи още пари, за да обезпечи тазгодишните си дейности
След като министри от квотата на „Има такъв народ“ напуснаха демонстративно днешното правителствено заседание, депутатът от партията на Слави Трифонов и председател на Бюджетната комисия в парламента Любомир Каримански заяви пред медии, че нито едно от исканията на министрите в предстоящата актуализация на бюджета не е било прието.
По неофициална информация Кирил Петков и Асен Васил са отказали да удовлетворят финансовите искания на регионалния, външния и спортния министър. В случая с Гроздан Караджов, вероятно става въпрос за допълнителните пари, които той поиска преди месеци по бюджета на АПИ и МРРБ за разплащане със строителите по вече сключени договори. Тогава лидерите на "Продължаваме промяната" му обещаха, че онези 655 млн. лв. стари задължения ще бъдат взети от бюджета на регионалното министерство за бъдещите дейности тази година, а с актуализацията бюджетът на ведомството ще бъде попълнен.
В гласуваната днес актуализация на бюджета тези пари наистина липсват.
В проектобюджета обаче се вижда, че обещаните допълнителни средства за МРРБ и АПИ липсват. Така на практика се оказва, че Караджов остава само с половината си пари за тази година, с които да обезпечи дейностите на АПИ.
Василев е заложил нещо като частична компенсация – че при евентуални по-високи приходи от винетки и тол такси ресорното ведомство може да пренасочва сумите за основни и текущи ремонти, както и за поддържане на пътната мрежа в страната. Това означава, че Караджов остава с около 1.6 – 1.7 млрд. лв., с които да осъществи мащабния си план за ремонт и строителство на около 3000 км пътища, за които иначе му трябват поне 2.3 млрд. лв.
Парите за пътищарите
След организираните протести от пътно-поддържащите фирми, според които държавата им дължеше над 1 млрд. лв. за извършени ремонти през 2021 г., Караджов бе принуден да намери решение на проблема. Ведомството не можеше да се разплаща с фирмите по сключените договори и анекси през миналата година, когато стана ясно, че още в началото на 2021 г. бюджетът на АПИ е изразходван. Според твърденията на новите управляващи на фирмите неправомерно са възлагани дейности, надскачащи в пъти определените суми по договорите им за текущ ремонт и поддръжка.
Министърът реши да се разплати поне наполовина с пътностроителните фирми, за да не блокират новите обществени поръчки за 2.6 млрд. лв. Той поиска Народното събрание да одобри средствата, старите договори да бъдат удължени до края на септември тази година, да се размразят всички 288 обекта и пътните строители да получат първите 655 млн. лв. от общите им претенции.
След дълги спорове решението мина и фирмите получиха обещаните пари за свършена, но неразплатена дейност през 2021 г.. Те обаче бяха разплатени от бюджета на Пътната агенция Още при обсъжданията в зала дори опозицията в лицето на ГЕРБ и ДПС коментираше, че не е редно с тазгодишния бюджет на агенцията да се разплащат стари задължения.
В многобройните спорове около парите се прокраднаха няколко интересни тези за това как е трябвало да бъдат подсигурени средствата. При разглеждането на проекторешението в Правна комисия региoнaлният миниcтъp твъpдeшe, чe ĸoлeгaтa мy Aceн Bacилeв „e cлoжил 0 (нyли) пo пepaтa зa инxayc дoгoвopитe и TPΠ-тaтa“. Зapaди тoвa, cпopeд нeгo, MPPБ нямa cpeдcтвa зa изплaщaнe нa тeзи cyми. Te тpябвa дa ce ocигypят oт бyфepи нa цeнтpaлния бюджeт и дa бъдaт oдoбpeни c пocтaнoвлeния нa Mиниcтepcĸи cъвeт – cтapa пpaĸтиĸa нa ГEPБ, ĸoятo ceгaшнитe yпpaвлявaщи зaĸлeймиxa мнoгoĸpaтнo.
Зaм.-финaнcoвият миниcтъp Aндpeй Цeĸoв, ĸoйтo пpиcъcтвaшe нa зaceдaниeтo нa Πpaвнaтa ĸoмиcия, зaяви, чe e билo дoгoвopeнo пapитe дa ce изплaтят oт бюджeтa нa MPPБ, a cлeд тoвa пpи aĸтyaлизaциятa нa бюджeтa пpeз юли вeдoмcтвoтo дa бъдe ĸoмпeнcиpaнo.
Депутатът от „Продължаваме промяната“ и председател на Регионалната комисия в парламента Настимир Ананиев по време на едно от заседанията в зала заяви, че парите ще бъдат възстановени по бюджета на агенцията именно с настоящата актуализация.
Депутатите на ИТН няколко пъти искаха да знаят дали тези 655 млн. лв. ще бъдат върнати по сметката на АПИ след това, евентуално при актуализацията на бюджета. Председателят на Бюджетната комисия Любомир Каримански (ИТН) дори настоя да в решението на НС да се запише, че парите ще се платят от централния бюджет. За да няма допълнителен смут обаче тогава се намеси председателят на партията Тошко Йорданов, който призова съпартийците си да гласуват като „тъп, верен коалиционен партньор“ и да не подкрепят предложението на Каримански. Още тогава Йорданов изрази съмнение, че средствата ще бъдат възстановени при актуализацията на бюджета и заяви, че АПИ ще стартира с „минус милиард“.
Всъщност до момента не е какво се случва с останалите 500 млн. лв. на пътищарите. Най-вероятно те също ще трябва да бъдат разплащани от тазгодишния бюджет на агенцията. Договорите по тях се гледат от специална междуведомствена комисия, а след това трябва да минат и през Регионалната комисия в парламента.
Парите за инхаус договорите за „Хемус“ и Видин – Ботевград
Само преди дни стана ясно, че Караджов се е разбрал със строителите да си получат парите за дейности по магистрала "Хемус" и пътя Видин – Ботевград през юли. Става въпрос за 130 млн. лв., който трябва да бъдат платени, но отново след решение на Народното събрание, което да „узакони“ инхаус договорите.
По време на парламентарен контрол министърът намекна, че парите ще бъдат осигурени при актуализацията на бюджета. Тези пари обаче отново липсват в проектобюджета.
Парите за ВиК и пътни проекти на общините
При встъпването си в длъжност министърът заяви, че ще създаде Фонд на стойност 1 млрд. лв., за да може общините да реализират различни ВиК проекти и ремонт на четвъртокласни пътища. Месеци след това обаче стана ясно, че МРРБ преструктурира бюджета си, за да осигури едва 500 млн. лв. за подобни дейности, а Фондът ще може да заработи догодина.
По време на последното изслушване в Регионалната комисия в парламента обаче министърът посочи, че всъщност министерството е заделило 418 млн. лв., а останалата сума до 500 млн. лв. ,т.е 82 млн. лв. трябва да бъдат осигурени от актуализацията на бюджета. И тези пари не са предвидени в проектобюджета.
Така се оказва, че Караджов е очаквал с актуализацията да получи около 867 млн. лв., като тук не влизат останалите 500 млн. лв., които пътищарите чакат. Тези пари не могат да бъдат осигурени от постъпленията от тол системата, защото министърът реши да направи реверанс пред транспортните фирми и да увеличи първоначално тол тарифите с 50%. Така до края на годината АПИ очаква постъпления в размер на около 500 млн. лв. от тол такси и винетки. Едва след Нова година, когато първоначално заложените по-високи тарифи влязат в сила, постъпленията ще се покачат до 800 млн. лв.