АПИ пусна поръчката за последния участък от магистрала „Европа“

За построяването на 16.5-километровата отсечка са предвидени 270 млн. лв.

АПИ пусна поръчката за последния участък от магистрала „Европа“

Снимка: Красимир Свраков

След като в продължение на месеци не беше ясна съдбата на последния участък от автомагистрала „Европа“, днес  Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) стартира обществена поръчка за строителството на последните 16.5 км от връзката на „Калотина“ със София. Индикативната стойност на проекта е 270 млн. лв. с ДДС, или около 16.3 млн. лв. на километър. Средствата се осигуряват по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. и съфинансиране от националния бюджет. 

Кандидатите могат да подават оферти до 8 април, уточняват от пътната агенция.

През 2018 г. с решение на Министерския съвет част от трасето на път I-8 Калотина-София беше категоризирано като автомагистрала с обща дължина 65.4 км. Тя включва пътя между Калотина и София, който е с дължина 48.9 км и Северната скоростна тангента – 16.5 км. Строителството на бъдещата магистрала „Европа“, която трябва да свърже ГКПП „Калотина“ и Софийския околовръстен път, е разделено на три участъка.

Първите два – от ГКПП „Калотина“ до Драгоман и от Драгоман до Сливница - включват модернизация на съществуващия първокласен път. В процес на изграждане в момента са 14.5 км - от ГКПП „Калотина“ до Драгоман. Изпълнитeл нa пpoeĸтa e „CTPAБAГ БΠA“ ДЗЗД, c yчacтници: „Щpaбaг“ EAД, „Cтpaбaг Cп. з.o.o., Πoлшa“ и „Битyминa ГмбX-Бългapия“ EOOД. Cтoйнocттa нa дoгoвopa им e зa близo 165 млн. лв., а крайният срок за изпълнение е януари 2022 г. 17-километровият участък между Драгоман и Сливница пък вече е готов.

Третият, последен участък, ще преминава по изцяло ново трасе. Строежът ще започне при с. Храбърско - при 32-ри км, ще преминава по нов терен на север от Божурище, между селата Волуяк и Мрамор и ще се влива в Северната скоростна тангента при пътния възел със Софийския околовръстен път - при 48-ми км. Трасето ще бъде с габарит 27 м - две ленти за движение в посока и аварийна лента.

В участъка ще има 10 големи съоръжения, от които 7 подлеза, включително подлез на ж. п. линията София – Драгоман, 2 моста и един виадукт. Ще бъдат изградени два пътни възела. Бъдещият п. в. „Костинброд“ ще свързва АМ „Европа“ с второкласния път II-81 София-Костинброд и с. Волуяк, а п. в. „Мрамор“ ще осигурява връзка на с. Мрамор с Калотина, Софийския околовръстен път и Северната скоростна тангента. Ще бъдат изградени пътни връзки при п. в. „Храбърско“, където автомагистралното трасе пресича първокласния път I-8 Сливница – София.

Коментари: 0