Apple се насочва към музикалния издателски бизнес

Компанията обяви обособяването на звено в сферата на музикалното издателство

Apple се насочва към музикалния издателски бизнес

Снимка: Pixabay

Стрийминг сражението между Apple Music и Spotify се задълбочава. Засега силите са на страната на шведската компания, но е видно и това, че производителят на смартфони се бори за всеки сантиметър територия, който може да завоюва. 

Миналата седмица Apple Music обяви, че създава глобално звено за издаване на музика, като новината предизвика куп въпросителни сред представителите на индустрията. 

Стане ли дума за музикален издател, всички си представят играч, който работи с автори на песни, подпомага творческия процес и гарантира събираемостта на възнаграждения. От Apple Music обаче подчертават, че не това ще е ролята на бъдещото подразделение на компанията. 

Говорител на организацията обясни, че лансирането на издателския отдел няма да доведе до пряка промяна в договорните отношения с композиторите. Вместо това то ще позволи на стрийминг услугата да работи по-отблизо и ефективно с издателите на музика, които представят въпросните композитори.

Експертите в сектора смятат, че стъпката идва, за да гарантира на създателите на песни справедливо заплащане от стрийминга на техни произведения. Отбелязва се още, че установяването на такава по-тясна връзка е надежда за Apple Music да се добере до по-ранни пускания на песни и албуми, както и да уникални събития. Това най-сетне би дало на компанията важен коз в съперничеството ѝ със Spotify. 

Какво е музикалното издателство?

То има два аспекта: от една страна, това е записът на песен, което се извършва от звукозаписния лейбъл и артиста, а от друга, е композирането и писането на парчета. 

Това разделение поражда и два вида авторски права, следователно два източника на приходи. Едното е за запис, а другото за композиране. Второто е на практика моментът, в който музикалните издатели влизат в общата картинка. 

Всеки път, когато песента се записва от изпълнител или се използва в реклама или телевизионно предаване например, създателят ѝ трябва да получава различни видове авторски и лицензионни възнаграждения. 

Една от ролите на издателите на музика е, представлявайки автори на песни, да се погрижат, че клиентите им ще получат своя дан, който им се полага по право. 

Ролята на Apple 

Като всяка стрийминг услуга и Apple Music дължи на авторите на песни различни лицензионни възнаграждения. Както обикновено обаче, законът се движи по-бавно от ритъма на технологиите. Днес едно от най-големите предизвикателства в дигиталната ера е да се гарантира, че приходите от публикуване се изплащат коректно на всеки по веригата.  

Ето защо ходът на Apple Music за обособяването на отдел за музикално издателство вероятно е продиктуван именно от правна гледна точка. Целта на гиганта от Купертино е да направи процеса по възнагражденията по-прозрачен и чист за счетоводителите. 

Новият отдел ще оглави Елена Сегал. Тя е адвокат и преди това е била юридически директор на iTunes International.

Известни са обаче и намеренията на Apple да намери нови начини за създаване на уникално съдържание, смята Джин Мънстър, ръководител на изследователската фирма Loup Ventures. У артистите и композиторите обаче възможността да предлагат произведенията си ексклузивно на една стрийминг платформа буди колебания. По-вероятно е те да се съгласят да работят заедно по някое промоционално събитие или ранно пускане на платформата. 

Кой води в стрийминг войната? 

Платените абонати на Apple Music наброяват едва половината от тези на нейния конкурент Spotify. Статистиката от февруари показва, че платените потребителите на Apple Music са около 36 млн. души, а тези на Spotify 70 млн. в световен мащаб.

Все пак услугата на смартфон производителя постепенно намира по-стабилна почва под краката си, смята Мънстър. Едно от предимствата на Apple Music е свързано с операционната система на iPhone, която на практика осигурява лесен начин за предлагане на услугата. 

Показателно е и това, че Apple Music в момента бележи ръст от 5%, докато Spotify – от 2%, сочат данните на Wall Street Journal от февруари. Прогнозите на изданието са, че американската услуга ще надмине европейската по платени абонати в САЩ още това лято. 

Като цяло прави впечатление, че стрийминг услугите обръщат поглед към издателския сегмент. През април Spotify обяви придобиването на Loudr – компания, която „изгражда продукти и услуги, улесняващи идентифицирането, проследяването и плащането на авторски права на музикалните издатели“. 

Тогава шведският играч заяви, че придобиването ще допринесе „продължаване на усилията за по-прозрачна и ефикасна музикална издателска индустрия за текстописци и носители на права“.

Що се отнася до последните ходове на Apple Music, от там подчертават, че компанията не се движи в нова посока, а прави това, което винаги е правила – обслужва музикалната индустрия по възможно най-добрия начин.
Коментари: 0