Австралия принуждава Facebook и Google да плащат за новинарско съдържание
Гласуването на новия закон ще бъде внимателно наблюдавано от целия свят
Регулаторите в Австралия създадоха законопроект, който ще задължи Facebook и Google да плащат на медиите в страната за съдържанието, което използват. Новинарските агенции ще договорят поотделно или колективно обезщетенията си с двете технологични компании, пише CNN.
След като преговорите на държавата в Океания с Facebook и Google не доведоха до желания резултат, властите предприеха решаващи мерки, за да защитят местни медии. Създателите на съдържание ще преговарят за обезщетение с технологичните компании, а когато не се постига консенсус, ще се включи независим арбитър, който да разгледа офертите от двете страни и да излезе с решение в рамките на 45 работни дни.
Предстои проектът да премине през етап на обществено обсъждане, след което да бъде финализиран и внесен в австралийския парламент, където депутатите ще гласуват дали да го приемат. „Темата ще бъде внимателно наблюдавана от целия свят“, коментира австралийският министър на финансите Джош Фриденберг, признавайки международното значение на казуса. Австралийският пазар на онлайн реклами се оценява на близо 9 млрд. австралийски долара (4.83 млрд. евро) годишно и е нараснал над осем пъти от 2005 г. насам, посочи министърът.
Facebook и Google имат конфликти на интереси с медийните платформи от години. Първоначално Австралия обмисляше доброволен кодекс, но пандемията с COVID-19 наложи създаването на задължителна законова рамка, която да помогне за привличането на повече приходи. Освен това властите мислят, че е малко вероятно технологични гиганти да се съгласят доброволно да заплащат за използването на новинарско съдържание.
Подобни случаи се появяват и в други страни през последните години, включително на ниво Европейски съюз, въпреки че не винаги са давали желания резултат. Франция например първа в Общността приведе новата Директива за авторското право в сила и от миналата година започна да изисква от издателите да плащат за фрагменти от новинарски истории, показани в резултатите от търсенето в интернет. Google обаче обяви, че вместо това ще показва само заглавия, търсейки вратички да преодолее правилата.