Автошколите заплашват с протест след 10 дни

Те настояват да има разделение между разрешителната, контролната и изпитната дейност

Автошколите заплашват с протест след 10 дни

Представители на автоинструкторите и автошколите се събраха днес на национална среща и до края на седмицата да представят конкретни предложения в Министерство на транспорта за промяна на системата на шофьорските изпити. 

Тъй като до този момент искания и жалбите на представителите на брашна винаги са оставали без внимание, организаторите на днешната среща заявяват, че ако в 10-дневен срок не получат обратна връзка ще предприемат ефективни протестни действия.  

Три са основните аргументи и предложения, около които участниците в днешната среща се обединиха.

Те смятат, че е необходимо да има разделение между разрешителната, контролната и изпитната дейност. Съсредоточаването им в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ е предпоставка за корупция, административен произвол, рекет и некомпетентност.

С цел намаляване на предпоставките за корупция следва да се повишат заплатите на служителите в ИА „АА“, които провеждат изпити за придобиване на правоспособност за управление на МПС, се казва още в позицията, изпратена до медиите.

Закупуването на "бели автомобили" би било поредната неефективна мярка, която ще доведе до ненужното харчене на бюджетни средства. Основният аргумент за въвеждането им, представен от министерството - че на автомобилите ще бъдат монтирани датчици, които да показват дали инструктора помага на курсистите с натискане на педали и камери, които да заснемат изпита, показва пълно непознаване както на правилата, така и на обективните факти по повод провеждането на изпитите. Тези датчици и камери вече ги има в учебните автомобили, с които се извършват изпитите и в момента, а за помагане от страна на инструктора не може и да става дума, тъй като изпитващия седи на седалката до курсиста. 

Автошколите се обединяват в защита на курсистите, за да не бъдат подлагани на стрес по време на изпита, като бъдат изпитвани на автомобил, различен от този, на който са се обучавали и в защита на инвестициите, направени от фирмите – би било непосилно за голяма част от автошколите да подменят автопарка с учебни автомобили, които да отговарят на закупените "бели" от министерството, за да могат да ги подготвят адекватно за изпита и да са най-близо до средата, в която са били обучавани.

От бранша алармират, че инвестициите, породени от всяка една промяна, разпоредена от министерството се обезсмисля с всяка следваща, като за пример посочват цялата серия от промени в правилата за изпитване от последните години.

Първо школите бяха принудени да оборудват учебните кабинети с камери и монитори извън залата, на които да може да се следи както в ИА „АА“, чрез камерите, така и извън залата на мониторите, които излъчват изпита.

Второ, министерството закупи куфарчета с таблети, за да бъдат провеждани изпитите онлайн.

Трето, изпитите бяха изнесени в т.н. „белите стаички“ и цялата инвестиция, направена както от бранша, така и от нас като данъкоплатци отиде на вятъра.

Четвърто - в  момента изпита по теория се превежда в ИА „АА“ и се контролира от същите, което прави корупцията безконтролна.

С предлаганите нови промени, въпросът "Кой контролира контролиращите" и кой плаща за всичко това става още по-чувствителен, а как се бори корупцията, като всичко се съсредоточава на едно място, без каквито и да е възможности за контрол или санкция от външна страна, остава енигма, се казва в позицията.

Браншът посочва и друг проблем, който изисква внимание и спешно разрешаване и е свързан със създадените условия за неспазване на Наредба №38, която дава възможност да бъдат провеждани изпити и в учебните центрове. От автошколите имат право да запазят платени дати  за провеждане на изпит в учебния център, а в момента изпити се провеждат само и единствено в ИА „АА“ и само в определени дни, което бави обучаемите, които не могат да се явят на изпит след приключване на обучението и да придобият своевременно правоспособност за управление на МПС.

Коментари: 0