Байомик vs. стиропора
Или как предприемачи и учени заедно могат да намерят екологични алтернативи

© ECONOMIC.BG / Икономика/Красимир Свраков
Деян Георгиев (вляво) и Атанас Енев вярват в бъдещето без стиропор
Обичате ли да си играете със стиропор? Ако не вие, то вероятно децата около вас с удоволствие ронят белите топчета мека пластмаса от опаковката на телевизора или пералнята. „Байомик“ е стартираща биотехнологична компания, която предлага алтернатива на стиропора, която представлява смес от слама, стърготини и гъбен мицел. И, о, изненада! Докато стиропорът не е биоразградим в естествени условия и не се рециклира, то еко опаковката се саморазгражда за 75 дни.
Деян Георгиев и Атанас Енев, съоснователи и управляващи партньори в Байомик, работят с екипа на проф. Алберт Кръстанов - ръководител на катедра „Биотехнологии“ в Университета по хранителни технологии в Пловдив, по проекта, който е нещо повече от бизнес, и нещо повече от наука. Той създава възможност за бъдеще без стиропор.
„Приятели сме от ученическите години, решихме да работим съвместно. Започнахме с участие в състезание за бизнес идеи, където успяхме да се класираме в топ 3. Процесът по намиране на най-добрия научен екип ни отне над половин година. Близък контакт ни препоръча да се свържем с проф. Кръстанов“, казва Атанас.
Видях ги именно на този хакатон, в който те спечелиха втора награда и малко финансиране с нещо живо в един прозрачен контейнер. Тогава, насред суматохата от начинаещи предприемачи с мобилни приложения, те изпъкнаха с предложението си за нещо реално „зелено“, което може да се приложи в търговията и преноса на вино и стоки (за опаковки), в мебелната промишленост (вместо ПДЧ материал), в козметиката, като строителни материали и дори като вариант за еко кожа в модата.
„Има голямо несъответствие между начина, по който човечеството произвежда и консумира. Произходът на материалите и продуктите, които употребяваме, често е неизвестен. Работим усилено, за да станем водещи доставчици на иновативни и устойчиви решения. Вярваме в думите на Бил Олет (Bill Aulet): „Иновация = Изобретение х Комерсиализация“, пояснява Деян.
„Байомик“ преминаха през акселераторски програми, осигуриха си финансиране за лаборатория, и тази година спечелиха приза в категорията „Зелени решения“ на наградите StartUp Europe Awаrds на Finnova Foundation с подкрепата на Европейската комисия.
Дотук с типичната история на стартъпа, който още няма и 2 години. По-интересната част е тази, свързана с развитието на идеята на „Байомик“. Компанията използва земеделски отпадъци (слама, стърготини и др.) и гъбен мицел (коренната система на гъбите), за да създаде композитен материал, който наподобява стиропор. Така от отпадъци, които обикновено се горят или изхвърлят, се формира продукт с висока добавена стойност. След употреба той се превръща в нутриенти, независимо дали в почвата или водата. Последни тестове за биоразградимост на материала доказват пълно разграждане на еко стиропора до 75 дни.
Атанас и Деян стартирали с експерименти с отпадъчна суровина от кафе с цел да я използват като субстрат, в който да слагат мицел от гъби, който хората да използват, за да отглеждат вкъщи свежи гъби. Но се оказало, че мицелът се развива, като образува твърди участъци. Двамата за малко да извикат „Еврика“, но се оказало, че такъв процес е познат на науката, но потенциалът за развитие на технологията за производство е достатъчно голям, за да се развие. „Конкуренцията на установените петролно базирани продукти (пластамаса) е силна и ще бъде такава в следващите години. Биобазираните пластмаси стават все по-добра алтернатива, въпреки проблемите, които съпътстват тяхната употреба в момента. Търсихме първоначален пазар, който да ни позволи бързо навлизане и висока видимост. Установихме силен интерес от първите ни клиенти за защитни опаковки за премиум и био продукти - за винарни, търговци на вино, производители на органична козметика. Помагаме им да бъдат една стъпка напред от засилващите се екорегулации и покачващите се разходи за използването на неустойчиви материали (като пластмаса)“, обяснява Атанас.
Голямото предимство на компанията е, че има стабилен научно-изследователски екип, начело с един от най-добрите български биотехнолози – проф. Алберт Кръстанов. Неговото име се свързва с разработката на технологии за получаване на пробиотици и за приложение на ензими, при нови покрития за самолети. Основателите на компанията и научният екип обединяват усилия, за да създават работещи пазарни продукти.
„Полагаме равни усилия както за осигуряване на дългосрочно финансиране на научно-развойната дейност, така и за продажби на пилотни серии продукти от нашия материал. Напредъкът в биологичната разработка води до измерими бизнес ползи. Екосъобразните материали по дефиниция са скъпи; икономически достъпните материали обикновено не са устойчив ресурс и се произвеждат в отдалечени страни. Целим да снабдяваме суровина и да произвеждаме материали локално, с кратки вериги за доставка и да предлагаме продукти от кръговата икономика“, пояснява Деян.
Компанията цели да започне пилотно производство на еко композитни плочи със 70% по-малко дървесина, без синтетични лепила и с еко транспортни опаковки, наподобяващи стиропор. Първите малки прототипи на мебелна плоча с пълнеж от екостиропора бяха раздавани като рекламен продукт на Форум „Кръгова икономика“, част от официалната програма на Българското Европредседателство. Подготвя се и продажбата на пилотни серии кутии за вина. Голямата цел е създаване на цялостно индустриално производство до три години. И тогава може би за стиропора ще настане краят.