БДЖ иска 800 млн. лв. от държавата за дългове и инвестиции
Железницата се оплаква от липса на ресурс, иска да закупи 30 нови мотриси

© ECONOMIC.BG / economic.bg
Държавната железница се нуждае от 800 млн. лева, за да покрие напълно задълженията си и да започне да работи на чисто. От 445 млн. лв. за окончателно погасяване на задълженията остават 380 млн. лв., което трябва да се извърши от държавата от евентуалната концесия на летище София, тъй като ресурсът на БДЖ е изчерпан. Това показват разчетите на ръководството на „Холдинг БДЖ“ ЕАД.
От концесията на аеропорта държавният холдинг очаква да бъдат осигурени средства за инвестиции от 420 млн. лв. за 30 нови мотрисни влака, от които 15 да бъдат закупени наведнъж, а останалите 15 влака чрез капиталови трансфери от 35 млн. лв. в следващите 6 години.
„Ако това се случи, в БДЖ ще бъде освободен ресурс, който в момента е насочен за погасяване на задълженията към банки и кредитори, за да си позволим допълнителен ремонт и модернизация на локомотивите в размер на 268 млн. лв. в следващите 5 години“, заяви изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" ЕАД Владимир Владимиров и допълни, че ако не чрез концесията на софийското летище, то по друг начин следващото правителство трябва да осигури финансиране.
„Няма значение кой ще управлява след нас, но трябва да има политически консенсус за това, че държавата трябва да погаси задълженията на дружеството и да се закупят нови влакове, защото компанията няма как да се справи сама. БДЖ трябва да стане приоритет на държавата“, убеден е изпълнителният директор.
Според него до 2020 г. са необходими между 12 и 22 млн. лв. инвестиции за подобряване на условията на труд, внедряване на информационни технологии и инвестиции в професионалните умения на служителите.
Ръководството отчете, че след 2009 г. в държавната железница са изпълнени успешни реформи, довели до намаляване на дълговете с близо 50% до 445 млн. лв. Това е постигнато чрез освобождаването на 6 хил. служители, продажба на ненужни активи за 41 млн. лв, намаление на кражбите и въвеждане на добри практики.
Владимиров пресметна, че в периода от 2010 година до 2016 г. БДЖ са изплатили главници, наказателни и текущи лихви в размер на 559 млн. лв. С тези пари можело да се закупят търсените от концесията на летище София 30 нови мотриси и да се направят инвестиции, чрез които железниците щели да изглеждат съвсем по различен начин, отколкото днес, убеден е Владимиров.
От „БДЖ-Пътнически превози“ отчитат 3% спад до 22 млн. пътувания през 2016 г. спрямо предходната. Причината за отлива на пътници според Владимиров е в обслужването на релсовия оператор Национална компания "Железопътна инфраструктура", който извършват ремонтите на железопътната мрежа.