БДЖ пуска търговете за вагони и локомотиви през септември

В най-оптимистичния сценарий за железницата нови влакове може да има през 2021 г.

БДЖ пуска търговете за вагони и локомотиви през септември
Автор: Вероника Тонева
БДЖ ще пусне няколко обществени поръчки през септември за подмяна на подвижния състав. Става въпрос за търгове за минимум 5 или 6 локомотива, както и за между 30 и 50 вагона втора употреба, какъвто е и дневният недостиг в железницата сега. Стандартната цена на един чисто нов локомотив Siemens е 2.5 млн. евро, а за един нов вагон – около 1 млн. евро. Обмисля се и вариант за закупуване на китайски локомотиви, които обаче ще трябва първо да бъдат сертифицирани.

Планът за закупуване на немски употребявани вагони, за който от дружеството споделиха преди месец, все още е актуален. Един такъв употребяван вагон, 2 класа, без климатик от Deutsche Bahn струва 30 хил. евро. Ако се купят употребявани вагони с първа и втора класа от германския оператор, те ще струват 35 хил. евро. Ако пък българските железници искат в тях да има и климатик, тогава цената скача до 55 хил. евро.  Немските вагони са близо 30-годишни, но през 2005 г. им е направен капитален ремонт и са далеч по-добри от тези, с които нашата железницата разполага сега. Това няма да е първата сделка между БДЖ и немските железници - през 2006 г. дружеството закупи 110 немски вагона втора ръка. 

От БДЖ имат и идея и за закупуване на 10 шинобуса, които са изключително икономични и ще се използват за по-кратки направления като Пловдив-Пещера например. Такива произвеждат полската PESA и чешката Skoda. Цената на такъв "автобус на релси" е около 1.5 млн. евро.

От холдинга обясниха още, че в момента се пише проект за кандидатстване по ОП „Околна среда“ 2013 -2020 г. за неусвоени все още европейски средства в размер на 80 млн. лв., което ще се използва изцяло за подновяване на подвижния състав. Срокът за кандидатстване на евросредствата е 5 септември. Амбицията на дружеството е до 1 година, т.е при най-оптимистичен сценарий през 2021 г., да има нови влакове. Това обаче е свързано и с много срокове и възможни обжалвания на обществените поръчки.

В плановете на БДЖ влиза и закупуване на между 2 и 4 локомотива за теснолинейката, която заради недостиг на подвижен състав беше спирана няколко пъти през последните два месеца, а хората бяха извозвани с автобуси.

През септември ще се тества и нов проект – директен влак от София за Пловдив със само една спирка на Пазарджик, а пътуването ще трае 2 ч. и 10 мин. (с 20 мин. по-бързо от направлението в момента). Така от БДЖ се надяват да бъдат конкурентноспособни на автобусните превозвачи, които са и най-предпочитаната алтернатива по маршрута.

До края на месеца трябва да станат ясни и офертите за ремонт на електрическите мотриси Siemens на румънското поделение на "Алстром" и унгарската "Щадлер". БДЖ е удължил първоначалния срок, който беше 24 юли по молба на компаниите. През 2017 г. бе обявена обществена поръчка за ремонт на 46-те мотриси, но така и не се намери кой да ги ремонтира. Според параметрите на търга изпълнителят ще получи 137 млн. лв., а договорът е със срок 5 години. Процедурата обаче бе съпроводена от доста скандали и жалби и така се стигна до това от БДЖ да се обърнат директно към двете компании, които да предложат оферти за ремонт.
Коментари: 0