Бизнесът с минерални води има нужда от стабилно законодателство

Постоянните промени в законовата рамка са изключително нездравословни за бутилиращите компании

Бизнесът с минерални води има нужда от стабилно законодателство
Автор: Божидара Иванова

През последните години в България се наблюдава устойчив ръст в развитието на пазара на бутилирани води. С увеличение от близо 6% в сравнение с 2015 г., бутилираната вода движи целия сектор на безалкохолни напитки. Причините за това са няколко – глобалната тенденция към здравословен начин на живот, постоянната комуникация, свързана с ползите от добрата хидратация, която налагаме, както и създаването на нови продукти и иновации в опаковките. Това заяви изпълнителният директор на минерална вода "Девин" Томас Кренбауер пред Economic. bg.

Проблемите, с които се сблъскваме обаче, са изключително сериозни и могат да ни върнат години назад в нашето развитие. Те се дължат на постоянните промени в законовата рамка в сектора, несъотвествията с европейското законодателство, административния произвол, обслужването на частни интереси, както и липсата на стабилност и предвидимост на бизнес средата, разказва той.

Бутилиращите компании са притеснени от новия Закон за храните, който бе приет на първо четене в парламента. Ако законопроектът бъде одобрен в този му вид и на второ четене, ще се стигне до срив на доверието в целия сектор, до хаос, допълнително неспазване на европейското законодателство и сериозен удар върху пряката и непряка заетост. Хиляди работни места в сектора са изложени на риск.

С новия закон се създават предпоставки за заличаването на доказани марки на пазара, както и за отмяна на принципа „едно находище – един бутилировач“. Това на практика означава следното: една компания е инвестирала в разработването на находище, в изграждането на фабрика и технологии за бутилиране на водата, в наемане на хора, в маркетинг. И изведнъж се появява някой, който започва да бутилира вода от същото находище и да използва наготово наложено име и създадена позитивна репутация. Подобна практика не съществува никъде в Европа! Това би довело до пълно размиване на отговорността относно качеството на продукта и опазването на ресурса, за което са инвестирани милиони, категоричен е изпълнителният директор на "Девин". 

Според него проблемите в сектора могат да се решат със създаването на стабилна и предвидима законова рамка, която да е синхронизирана с европейското законодателство в сектора. Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки, чийто член е "Девин", представи своите предложения за оптимално регулиране на сектора в съответствие с европейските законови изисквания. Намеренията на всички участници в процеса бяха най-сетне да се сложи ред в сектора, който заедно развиваме вече 25 години.

Тези текстове бяха в основата на закона, изпратен за нотификация в Европейската комисия, който бе приет без никакви забележки в сектор Води. Огромно бе удивлението ни, когато в проекта, внесен за разглеждане в парламента, се оказа, че почти целият раздел Води е подменен. Без да бъде обсъден с браншовите организации, без да бъде нотифициран в ЕК и без да има оценка на въздействието, както следва да бъде по законов ред. Новите текстове повтарят единствено мнението на един конкретен човек, който от години се опитва да саботира развитието на цялата индустрия заради личните си цели. Законите в една правова държава би трябвало да служат на обществения, а не на частния интерес, коментира Томас Кренбауер.

Той смята, че бизнес средата в България може да се подобри с наличието на ясна и справедлива законова рамка, която стриктно да се спазва от всички. България се нуждае от повече чуждестранни инвестиции, но за да стане това възможно, държавата трябва да помогне на бизнеса, като му осигури предвидима и спокойна среда. Ние сме тук, за да работим за по-доброто бъдеще на България. „Девин“ осигурява работа на 500 служители в район с традиционно висока безработица. Инвестирали сме толкова много в инфраструктурата, в регионалното развитие на града, и ще продължаваме да го правим, но бихме искали да имаме сигурност, допълва шефът на бутилиращата компания.

Инвестициите в образование и развитие на хората също са от съществено значение. Изпитваме недостиг на качествени кадри и е важно да им осигурим възможности за развитие и достъп до знание. Като лидер на пазара, DEVIN е основният двигател на цялата категория чрез образователните си кампании, насочени към подобряване качеството на живот и здравето на българските потребители. Имаме още по-големи цели, свързани с приноса ни към устойчивото развитие в страната.

Наскоро „Девин“ стана част от инициативата на Асоциацията на безалкохолни напитки – „Кристално чисти“. Тя обединява 8 компании от сектора, които застават зад принципите на прозрачния и чист бизнес. Като част от нашия ангажимент, създадохме лидерска програма за устойчиво развитие в партньорство с Американския университет в Благоевград и Центъра за здраве и глобална околна среда към Харвардския университет. Програмата има за цел да даде на младите хора и професионалистите в бранша добри практики в областта, да ги обучи и насочи в тяхното кариерно развитие. Вярваме, че по този начин ще създадем бъдещи лидери на промяната, които ще допринесат за устойчивото развитие на икономиката и просперитета на българското общество. Защото успехът е в умението да гледаш към бъдещето  – там, където можеш да си с една крачка напред, каза още Томас Кренбауер.

Коментари: 0