Ремонтът на третокласния път между с. Старо Оряхово и Бургас поскъпна до 140 млн. лв.
В последните си дни наскоро смененият шеф на АПИ Ясен Йорданов подписа договорите за изпълнение с фирми, получили огромни аванси за строителството на „Хемус“

© ECONOMIC.BG / БТА
Близо 140 млн. лв. без ДДС ще струва основният ремонт на 65-километрова отсечка от третокласен път между село Старо Оряхово и обходния път на Бургас. Тя преминава през Дюлинския проход, свързва областите Варна и Бургас и е алтернативно за преминаващите през проходите „Приморски" и „Айтоски" между двете области.
Средствата се осигуряват от републиканския бюджет. Интересното в случая е не само високата цена на километър – над 2.1 млн. лв. без ДДС, но и това, че подадените оферти на избраните фирми надхвърлят прогнозните стойности почти двойно.
Друга любопитна подробност е, че поръчката е била в застой през 2022 г., но е продължена през 2023 г. от вече сменения шеф на АПИ Ясен Йорданов. В последните си дни на поста той решава да подпише и договорите с избраните изпълнители – нещо, което Агенция „Пътна инфраструктура“ съобщи с прессъобщение в четвъртък. В ЦАИС обаче контрактите все още не са публикувани.
Нещо повече - един от участъците ще се ремонтира от консорциум, начело с фирмата на строителния бос Велико Желев - „Хидрострой“, който строи „Хемус“ по порочните инхаус процедури. Името му фигурира в протоколи на Комисията, въпреки че подписването и подаването на оферти е възложено на други лица.
Припомняме, че през януари тази година стана ясно, че скришом АПИ сключи договори за пътна поддръжка за почти 1 млрд. лв. Фирмите са индиректно или директно свързани с Велико Желев. Екипът на Economic.bg описа тези връзки в материала тук.
През март пък стана ясно, че въпреки подписаните нови договори, АПИ е продължавала да възлага по старите договори зимното почистване в две области. Пред регионална комисия в парламента вече бившият шеф на Агенцията Ясен Йорданов, заедно с временно изпълняващият в момента длъжността Йордан Вълчев се оправдаха, че са били подведени от директори на дирекции.
В консорциума, класиран за ремонт на другата отсечка, пък участва „Битумина ГмбХ-България“. Това е една от фирмите, получила аванси за строителството по „Хемус“. Тя бе осветена от бившият вътрешен министър Бойко Рашков, когато той обяви, че в чували са изнесени 60 млн. лв.
За какво става въпрос?
През април 2022 г. АПИ стартира поръчка за основен ремонт на общо 5 отсечки с обща дължина от 123 километра. Прогнозната цена на търга е над 135.8 млн. лв. без ДДС. Всяка отсечка е разделена в отделна обособена позиция с отделна прогнозна цена, която може да бъде надскочена. В случая обаче предложенията на фирмите ги надвишават почти с 50%.
- Обособена позиция I - Път III-906 „I-9 (Ст. Оряхово – Обзор) – Гюльовца“, с обща дължина 34.1 км и прогнозна стойност от 37.5 млн. лв. без ДДС;
- Обособена позиция II - Път III-906 „Гюльовца – Каблешково – I-9 (о.п. Слънчев бряг – Бургас)“, с обща дължина 31.5 км и прогнозна стойност от над 34.6 млн. лв. без ДДС;
- Обособена позиция III - Път III-907 „(Маринка - Звездец) - Визица - (Царево - Малко Търново)“, с обща дължина 24.6 км и прогнозна стойност от малко над 27 млн. лв. без ДДС;
- Обособена позиция IV - Път III-992 „(Бургас - Созопол) - Ясна поляна – Приморско“, с обща дължина 21.4 км и прогнозна стойност от над 23.5 млн. лв. без ДДС;
- Обособена позиция V - Път III-9009 „Ново Паничарево - Ясна поляна“, с обща дължина 11.8 км и прогнозна стойност от над 13 млн. лв. без ДДС.
През май месец същата година с решение на тогавашния председател на АПИ Тодор Василев са прекратени обособените позиции III и IV. Търгът е обжалван през това време в Комисията за защита на конкуренцията. Той е временно стопиран в периода май – юли 2022 г.
След прекратяване на производството по обжалване, тръжната комисия продължава работата. Така на 12 август 2022 г. са отворени и офертите на компаниите. За първата обособена позиция кандидатите са общо 10, за втората – 9, а за петата – 11.
В продължение на една година по поръчката няма никакво движение. До август 2023 г., когато вече новото ръководство на АПИ, начело с Ясен Йорданов, решава да се задейства. Комисията изисква с писмо от 7 август компаниите да удължат валидността на офертите си до 11 август. Единствено една компания не го прави.
Тогава Комисията разглежда техническите оферти и на база пропуски в тях предлага за отстраняване по 6 фирми в трите обособени позиции. До отваряне на техните ценови предложения изобщо не се стига.
Ценовите оферти на останалите компании са отворени на 23 август 2023 г., т.е. година по-късно от отварянето на заявленията. От тях става ясно, че прогнозните стойности са надскочени почти двойно. Между 3-5 млн. лв. делят предложенията на фирмите по първите две позиции от 50% надскачане.
Ценовите предложения за първата обособена позиция:
- Обединение „Бг Гюльовца 2022“ ДЗЗД, с участници „БГ Ленд Ко“, „Стилстрой-М“ и „БГ Ленд Кънстракшън“ – над 69.4 млн. лв. без ДДС;
- ДЗЗД „Роуд Проджект“, с участници „Хидрострой“ и „Транстрой – Варна“ – над 69.9 млн. лв. без ДДС;
- ДЗЗД „Инфраструктурни Проекти 2022“, с участници „Инфра Експерт“ и „Автомагистрали София“ – над 70.5 млн. лв. без ДДС
- „ПСТ Груп“ – над 71.3 млн. лв. без ДДС;
Ценовите оферти за втората обособена позиция:
- Обединение „Бг Гюльовца 2022“ ДЗЗД, с участници „БГ Ленд Ко“, „Стилстрой-М“ и „БГ Ленд Кънстракшън“ – над 68.9 млн. лв. без ДДС;
- ДЗЗД „Развитие 2018“, с участници „Инжстройинженеринг“, „Битумина ГмбХ – България“ – над 69.9 млн. лв. без ДДС;
- ДЗЗД „Инфраструктурни Проекти 2022“, с участници „Инфра Експерт“ и „Автомагистрали София“ – над 70.3 млн. лв. без ДДС;
- „ПСТ Груп“ – над 70.8 млн. лв. без ДДС.
Ценовите оферти за петата обособена позиция:
- „БГ Нова“ – над 18.8 млн. лв. без ДДС;
- „Ясна поляна 2022“ ДЗЗД, с участници „ПСТ Груп“ и „Бургаспътстрой“ – над 22.5 млн. лв. без ДДС;
- „Автомагистрали Хемус“ – над 23.4 млн. лв. без ДДС;
- „Инжстройинженеринг“ – над 24.8 млн. лв. без ДДС;
- „Щрабаг“ – над 26.4 млн. лв. без ДДС.
Класирането на победителите
За първите две позиции Комисията класира на първо място ДЗЗД „Роуд Проджект“, с участници „Хидрострой“ на строителния бос Велико Желев и „Транстрой – Варна“, както и ДЗЗД „Развитие 2018“, с участници „Инжстройинженеринг“, „Битумина ГмбХ – България“. Те получават почти максимален брой точки.
Интересен момент е, че в протоколите от работата на Комисията, качени в ЦАИС, информацията от цели страници е скрита, без да се посочва защо.
Решението за избор на изпълнители е подписано на 31 август 2023 г. от Ясен Йорданов. Впоследствие то е обжалвано, като на 31 януари тази година Върховният административен съд излиза с окончателно решение по жалбите и ги оставя без уважение. Въпреки това Йорданов не подписва договорите цели 3 месеца – до 2 април, т.е. дни преди да бъде сменен като председател на АПИ.
На 2 април 2024 г. бившият председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" инж. Ясен Йорданов подписа договорите за основния ремонт на път III-906 (Старо Оряхово – Обзор) – Дюлино – Оризаре – Каблешково – (о. п. Слънчев бряг – Бургас)“, се посочва в прессъобщението на Агенцията.
Така първите 65 километра ще се ремонтират срещу почти 140 млн. лв. без ДДС. Сумата с ДДС стига до почти 168 млн. лв.
Трасето, което ще се рехабилитира, е разделено на два участъка. Първият е с дължина 34.1 км и е от с. Старо Оряхово до с. Гюльовца. Вторият участък е с дължина 31.5 км. Той е от с. Гюльовца до кръстовището с път I-9 Слънчев бряг – Бургас, в област Бургас.
За първия участък има издадено разрешение за строеж от 20 декември 2023 г. В момента се извършват дейностите, необходими за подписването на Протокол 2а за откриване на строителна площадка, след което ще може да започне същинската строителна работа на терен.
Целта е ремонтът да стартира в периода април-май“, посочват от Агенцията.
Проектът предвижда пълна реконструкция на участъка и ремонт на два моста над реките Двойница /при 13-и км/ и Бала /при 32-и км/. Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е 540 календарни дни.
За втория участък предстои издаване на Разрешението за строеж след изготвянето на комплексен доклад за оценка на съответствието с основните изисквания към строежите и технически контрол по част „Конструктивна". След това ще може да започнат строително-монтажните работи на обекта.
При основния ремонт на пътя ще се обновят и 4 моста, които са над р. Бяла /при 37-и км/, над напоителен канал при 40-и км, над преливника на яз. „Порой" /42-и км/ и над р. Ахелой /при 45-и км/. Срокът за изпълнение на строителните работи е 540 календарни дни.
За последната обособена позиция Комисията класира на първо място „Автомагистрали Хемус“, за която също бившият вътрешен министър Бойко Рашков съобщи, че е получила големи аванси за строителството на едноименната магистрала. Решението за определяне на изпълнител е подписано на 5 октомври 2023 г. отново от Йорданов. До момента обаче не е ясно дали и този договор е подписан.