Brexit без сделка ще остави без работа 300 хил. души
А цените на храните ще се повишат

© ECONOMIC.BG / БТА
Преговорите за търговското споразумение по Brexit навлизат в заключителен етап, в който британският премиер Борис Джонсън трябва вземе тежко решение – дали да отстоява докрай досега поддържаната идеология за суверенитет, или да опази работните места и икономиката?
За постигането на търговска сделка с Европейския съюз остават броени дни и залогът никога не е бил по-голям, пише CNN в свой анализ. Преговорите обаче са изложени на риск, в основата на който са залегнали три конфликтни точки: риболовът, държавната помощ за компаниите и уреждането на бъдещи спорове.
Основният въпрос – без ясен отговор – е каква икономическа цена ще плати Обединеното кралство, ако преговорите се провалят.
Напускането на ЕС поначало означава по-високи разходи за британските компании, но излизането без двустранно споразумение може се окаже катастрофално. Вторият сценарий означава, че Великобритания ще трябва да оперира на най-големия си пазар за износ при условията на Световната търговска организация, подчинявайки движението на стоки и услуги на тарифи и други бариери.
Британският бизнес вече е разклатен от пандемията, а сега, при Brexit без сделка, ще загуби правото на безмитен и безквотен режим до пазар с 450 млн. потребители. В момента 43% от британския износ се насочва към него.
Големият удар
Гласуването за Brexit през 2016 г. доведе до огромна несигурност за бъдещето на търговията с ЕС, намалявайки инвестициите в британската икономика и увреждайки растежа ѝ за години напред.
Британската служба за бюджетна отговорност (OBR), която изготвя икономически прогнози за правителството, потвърди мрачните очаквания. През ноември тя заяви, че дори Лондон и Брюксел да успеят да постигнат сделка, новите им търговски отношения се очаква да доведат до дългосрочна загуба на продукция от около 4% в сравнение с хипотезата Великобритания да остане част от ЕС.
Brexit без сделка ще намали производството с допълнителни 2% през 2021 г., или около 40 млрд. британски лири (53 млрд. долара). Също така ще остави над 300 000 души без работа до втората половина на следващата година, според OBR.
Прогнозата дойде в момент, когато Обединеното кралство се бори с последствията от пандемията. В резултат на извънредната здравна обстановка страната вече е изправена пред нарастваща криза на пазара на труда и е в най-тежката си рецесия от повече от 300 години.
„Дългосрочните ефекти [от Brexit без сделка] ще бъдат по-големи от дългосрочния ефект от Covid“, коментира гуверньорът на Банката на Англия Андрю Бейли пред парламента миналия месец. Според него е необходимо много повече време, за да може страната да се приспособи към промяната. Той акцентира върху трансформацията на профила на търговията, наричайки това „реалната страна на икономиката“.
Мрачните икономически реалности на Brexit контрастират с обещанията на Джонсън, че „възвърнатият суверенитет на Великобритания“ ще донесе „нова зора“ в полза на страната като цяло.
Автомобилни производители и фермери
За бизнеса краят на преходния период след няколко седмици може да доведе до огромни смущения в техните операции и вериги на доставки. Британският консорциум за търговия на дребно заяви миналия месец, че забавянията в движението на пратките с храна на главния граничен пункт са „неизбежни“.
Дори и при сделка търговията ще бъде обект на тежки митнически проверки, което ще струва на британския бизнес 7.5 млрд. британски лири (10.5 млрд. долара) годишно, сочат анализите на британския орган по приходите.
Митническите проверки също могат да доведат до закъснения на граничните пунктове, хвърляйки в хаоса веригите за доставки на храни и производство и удряйки хиляди фирми, които разчитат на доставки точно навреме. За да избегне забавянето на жизненоважни продукти, правителството реши през юни поетапно да въвежда гранични проверки, но въпреки това индустриалните групи алармираха за негативни последици.
Неуспехът да се осигури търговска сделка може да влоши и без това тежката ситуация.
При този сценарий британските производители на автомобили ще се сблъскат с тарифи до 10% върху превозните средства. Това може да им струва 47 млрд. британски лири (62.4 млрд. долара) загубени потенциални възможности за търговия през следващите пет години, според Обществото на производителите и търговците на автомобили.
Японските производители на автомобили, включително Nissan и Honda, биха могли да преосмислят операциите си във Великобритания и да се насочат към континенталната част на Европа.
Хранителните продукти, от своя страна, ще бъдат изправени пред средна тарифа от 22%. А производителите на агнешко месо ги чака солиден данък от 40% върху износа.
Според министъра на околната среда Джордж Юстис разходите за вносната храна във Великобритания също ще нараснат. В интервю в неделя той заяви пред телевизионния оператор LBC, че тарифите могат да допринесат за близо 2% скок на цените.
Около 70% от вноса на храни и напитки (по стойност) в Обединеното кралство идва от Европейския съюз, според митническите данни. Marks & Spencer, една от най-големите британски вериги супермаркети, предупреди миналия месец за вероятно увеличение на цените на продуктите при липса на сделка.
Финансовите пазари се подготвят
Очаква се паундът също да поеме удар, а това би влошило допълнително ситуацията. Трудните преговори повишиха тревогите на инвеститорите и изпратиха валутата с около 1% надолу спрямо долара в понеделник.
„Стерлингът вероятно ще тества рекордно ниските си стойности за всички времена, ако няма сделка“, заяви генералният стратег на Societe General Кит Джукс в бележка за клиентите вчера.
Индексът на акциите на средния капитал FTSE 250 изтри 1.25% от стойността си в понеделник, а това е знак, че вътрешно фокусираният британски бизнес може да загуби най-много от липсата на сделка. За сравнение, експортно ориентираните компании, които се възползват от по-слабия паунд, помогнаха за лекото покачване на FTSE 100.
Граничен хаос
Логистичните компании, които карат икономиката да работи, също се подготвят за проблеми.
Автомобилните и транспортни компании все още са в неведение относно новите системи, които ще бъдат въведени на границата на 1 януари. Това може да означава, че стоките, предназначени за Обединеното кралство, просто ще останат в депа в Европа, според Асоциацията на пътните превози.
Този проблем може да означава, че фабриките няма да могат да работят, посочва Род Маккензи, ръководител на политиката и обществените дела в търговската група. Може да има и „празни места по рафтовете на супермаркетите“, добави той и каза още, че ситуацията може да стане „катастрофална“.
В понеделник британските търговски камари заявиха, че липсва информация за 24 от 35-те въпроса, които най-често се повдигат от бизнеса. Те варират от тарифни кодове и правила за произход до движение на стоки.
„Няколко седмици преди изтичането (на срока) бизнесът се нуждае от отговори и то сега“, заяви генералният директор на Камарата Адам Маршал. „Плакатите и телевизионните реклами не могат да заменят ясната, детайлна и действаща информация, необходима на бизнеса, за да се подготви за края на прехода.“