Без вредни емисии: Британски учени представиха самолет на бъдещето
Правителството застава зад концептуални идеи, чрез които да отговори на климатичните предизвикателства

© ECONOMIC.BG / Department for Transport
Иновативен самолет, задвижван с водород, който не нанася щети на околната среда и климата и същевременно има потенциала да бъде ефективна алтернатива на настоящите въздушни превозни средства. Такъв проект представиха британски изследователи от Института за аерокосмически технологии, които си партнират с индустрията, за да ускорят развитието на идеи в полза за местните авиокомпании.
В случая става дума за концепцията FlyZero, която предвижда превозването на до 279 пътници от Лондон до Сан Франциско – без прекачване и със същата скорост, която пътническите самолети развиват сега.
Всъщност водородното задвижване се разглежда като една от най-обещаващите технологии за постигане на въглеродно-неутрална авиация. Тя обаче е доста скъпа, а разработката на такъв тип самолети отнема години. Другият съществен проблем са летищата и приспособяването им към необходимата инфраструктура за зареждане на превозните средства.
Обединеното кралство бе домакин на срещата на върха COP26 за климата миналия месец. Правителството финансира проекти за нови технологии, за да помогне за създаването на работни места в аероиндустрията, като същевременно преследва целите си за климата. До 2026 г. се предвижда да бъдат отпуснати около 2.6 млрд. долара на Института за аерокосмически технологии. Същата сума ще бъде инвестирана и от страна на индустрията.
Тези проекти биха могли да определят бъдещето на авиацията. Работейки заедно, ние показваме, че водородът може да замени конвенционалните изкопаеми горива“, коментира бизнес секретарят Кваси Квартенг в изявление.
Експерти от Института очакват полети с водородни самолети да стартират през средата на 2030 г. До началото на следващата година проектът FlyZero ще публикува подробни концепции за няколко типа аероплани.
Средно големият самолет, който бе представен, ще съхранява водород при минус 250 градуса по Целзий в криогенни резервоари за гориво в задната част на машината, както и в два по-малки резервоара в предната част на фюзелажа. Така самолетът ще се поддържа балансиран. Той ще има размах на крилете от 54 метра и ще бъде задвижван от два турбовентилаторни двигателя.
Устойчиви горива
Междувременно авиационната индустрия постави фокуса си върху т.нар. устойчиво гориво, което може да замени керосина, който захранва настоящите самолети. Вниманието бе привлечено и от летателни машини, задвижвани с батерии – каквито са концепции за летящи таксита в момента.
Авиоиндустрията е под натиск да намали бързо вредните емисии или да се изправи пред бъдещи проблеми. Междувременно в момента компаниите в сектора се борят с продължаващите затруднения, причинени от COVID-19, които вече отслабиха финансовите им перспективи.