БСК: Пакет „Мобилност“ е заплаха за транспортния бранш
10 бизнес организации от ЕС изпратиха отоворено писмо до европейските институции срещу прибързаното приемане на пакета
Десет бизнес организации от Европейския съюз (ЕС), сред които и Българската стопанска камара (БСК), излязоха с обща позиция срещу прибързаните действия по пакет „Мобилност “. „Приемането на пакета във вида, в който е днес, в комбинация с икономическите последствия от COVID-19, ще засегнат сериозно тези сектори и сериозно ще заплаши съществуването им както и възможността да обслужват европейската икономика“, се казва в отворено писмо до европейските институции.
Припомняме, че в началото на месец април стана ясно, че Съветът на ЕС е приел на първо четене промените в пакет „Мобилност“. Според текстовете водачите на тежкотоварни камиони могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя. Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира. Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
„Независимо от безпрецедентната пандемия, пред която е изправена цяла Европа, без да знаем размера на щетите, Европейският парламент продължава законодателния процес на пакет „Мобилност ”, бързо придвижвайки се към процедурата на второ четене. Това ясно пренебрегва икономическата реалност, в която се намира целият ЕС“, се казва още в отвореното писмо.
В подписаното и от БСК писмо се изтъква, че бизнеса е сериозно обезпокоен от въпросния пакет, защото „подобни разпоредби могат сериозно да подкопаят единния пазар от непропорционално ограничаване на достъпа до тези централни центрове за транспортните компании, особено за МСП от периферни държави членки на ЕС, включително и островните региони“.
Европейският бизнес е твърдо убеден, че по всяко време законите на ЕС, включително пакет „Мобилност“, трябва да се основават на предварително подготвени и прецизни оценки относно въздействието, последователното отстояване на правните принципи и водещите политически амбиции.
„Ситуацията в Европа се промени драстично поради пандемията COVID-19, което ни принуди да реагираме бързо, да се адаптираме и заедно да разработим дългосрочна визия за успешно устойчиво възстановяване. Транспортният сектор е от решаващо значение за смекчаване на последиците от настоящата криза, както и за бъдещето на индустриите и благосъстоянието ни като граждани на Европа“, пише още в отвореното писмо.
Вследствие на това бизнесът призовава лицата, които взимат решения в ЕС, да не пренебрегват тези безпрецедентни обстоятелства и да избегнат одобряването на противоречивите разпоредби. Пакет „Мобилност“ трябва да бъде внимателно преоценен и да бъде направен последователен, балансиран и законосъобразен, без да пречи на икономическото възстановяване след пандемията COVID-19 и историческия преход, необходим за устойчива мобилност и икономически растеж във всички части на Европа.