„Водеща софтуерна компания в Европа“: Българската „Сирма“ атакува върха през Франкфурт
Холдингът се цели в новия придобивания и удвояване на приходите до 100 млн. евро до три години

© ECONOMIC.BG / Sirma Group
Цветан Алексиев, изпълнителен директор на Sirma Group
Удвояване на приходите до 100 млн. евро до три години, още придобивания на компании, пазарна експанзия, а в края на краищата – превръщане в един от най-значимите софтуерни играчи в Европа. Така накратко звучат плановете за развитие на българската софтуерна компания „Сирма Груп“ към днешна дата. Пътят към амбициозните цели ще премине през стратегическо листването на Франкфуртската фондова борса, което ще направи българската компания едва втората (б.а. – след Shelly), търгувана на най-големия пазар на акции на Стария континент.
Целта ни е да станем една от най-значимите европейски софтуерни компании“, каза изпълнителният директор на „Сирма“ Цветан Алексиев по време на среща с журналисти.
Пътят към Франкфурт и прагът от 100 млн. лева
За софтуерната индустрия, като цяло, 2024 г. остана в графата турбулентна и несигурна, но за „Сирма“ се оказа успешна и това очевидно павира пътя към Франкфурт. В преследване тази цел компанията предприе няколко стратегически хода, един от които е консолидирането ѝ чрез сливането на шест от дъщерните ѝ дружества в по-голямата холдингова структура. Тази реорганизация, обясни Цветан Алексиев, цели оптимизиране на вътрешните процеси, премахване на административни пречки и по-ефективно обслужване на клиентите по индустриални вертикали – финансова индустрия, транспорт и логистика, хотелиерство и здравеопазване.
Въпреки предизвикателната икономическа обстановка „Сирма“ отчете 24% ръст на приходите през 2024 г., преминавайки за първи път знаковия праг от 100 милиона лева.
Компанията реализира и печалба, което за миналата година е рядкост сред софтуерните фирми с нашия мащаб в Европа“, коментира Йордан Недев, финансов директор.
По думите му това се дължи както на органичен растеж, така и на трите стратегически придобивания през годината.
На фона положителните резултати компанията обяви решението за листване на Франкфуртската фондова борса. Тази стъпка ще повиши доверието сред международни клиенти и партньори, ще осигури по-голяма ликвидност на акциите и ще отвори врати за бъдещо набиране на капитал. Въпреки че не очакват мигновен скок в цената на акциите, от компанията вярват, че листването ще привлече вниманието на германската инвестиционна общност в рамките на година – две.
Очаква се „Сирма Груп“ да стъпи на Франкфуртската фондова борса в началото на 2026 г. Компанията ще се листне на сегмента EuroBridge, който е създаден в сътрудничество между Българската фондова борса и Deutsche Börse. Този сегмент позволява на компаниите да бъдат листвани и да търсят капитал едновременно и на двата пазара. Консултант по процедурата по двойното листване е „Експат Капитал“ АД.
Целта за 2025 г.: Повече приходи и още придобивания
Миналогодишните придобивания на „Сирма“ не са притъпили апетита ѝ и тя продължава да се оглежда за нови такива. В месеците досега е водила разговори с повече от 10 потенциални компании, но без успех.
Феномен е, че в момента имаме възможност да придобиваме компании, но на пазара не можем да достигнем до подходящи таргети“, посочи Цветан Алексиев.
Иначе за придобиване се търсят печеливши компании с приходи между 5 и 20 милиона евро и между 100 и 300 служители, работещи в стратегически за компанията сектори.
Въпреки трудностите при намирането на подходящи таргети в настоящата пазарна конюнктура българската фирма остава фокусирана върху своята експанзионна стратегия. В глобален мащаб продукти на „Сирма“ се използват в над 150 държави. Освен силните си позиции в България и местния финансов сектор, компанията има над 20-годишно присъствие в САЩ. Сред важните ѝ пазари са Великобритания и Скандинавия.
Ключов е и германският пазар, чийто потенциал се очаква да бъде развит с листването на Франкфуртската борса. Амбицията на софтуерната компания е да утвърди присъствието си там и активно търси възможности за навлизане на нови пазари, като придобива компании в Европа, включително в Югоизточна, Централна и Западна Европа.