Бюджет 2018: 4 млрд. лв. повече разходи
Полицаите няма да получат исканите 15% увеличение на заплатите

Консолидираните приходи на държавата през следващата година би трябвало да достигнат рекордно ниво. Рекордни обаче ще са и разходите, а като резултат се очаква в бюджетът на държавата да бъде на дефицит от 1.1 млрд. лв. Сумата изглежда значителна, особено на фона на прогнозата, че тази година „дупка“ няма да има, а през 2016 г. бе едва 36 млн. лв.
Повече разходи
Министерството на финансите публикува за обществено обсъждане днес Законопроекта за държавния бюджет за 2018 г., както и актуализираната Средносрочна бюджетна прогноза 2018 – 2020 г. От двата документа се вижда, че проектът на общите консолидирани държавни разходи предвижда те да бъдат над 38 млрд. лв. Сумата е с 2.7 млрд. лв. по-голяма, отколкото е заложената в бюджета за 2017 г. Заради неизпълнението на капиталовата програма на правителството разходите тази година се очаква да не бъдат изпълнени по план, т.е. разликата между плана за следващата година и изпълнението през тази, ще бъде 4 млрд. лв.
Най-много пари и през следващите три години ще получи Министерството на вътрешните работи (МВР). Проектобюджетът предвижда вътрешното ведомство да получи около 65 млн. лв. повече. От размера на увеличението става ясно, че искането на полицаите за 15-процентно увеличение на заплатите няма да бъде удовлетворено. Работещите в системата протестираха в неделя с искане за повече средства. По-рано на протест излязоха и пожарникарите, които показа окаяното състояние на работното си облекло. Служителите и в двете служби купуват сами униформите си, стана ясно от техните изказвания. Полицаите дори обещаха още протести по време на Председателството на Съвета на ЕС, ако исканията им не бъдат удовлетворени.
Министерството с втория най-голям бюджет е военното. Там увеличението обаче ще бъде със 100 млн. лв. Освен това правителството е предвидило да плати близо 1.2 млрд. лв. през следващите три години. За замяна на наличните МиГ-29 с нов тип изтребител са предвидени 678 млн. лв. Разчетени са по 226 млн. лв. за всяка година от 3-годишния период. С тези средства ще се осигури достатъчно количество самолети, което ще гарантира изпълнението на поставените задачи по осигуряване на въздушния суверенитет на България и на дежурството по Air Policing, достатъчно изправна авиационна техника, изпълнението на мисията по оказването на помощ на населението при бедствия и аварии, пише в мотивите.
Другите 513 млн. лв. са за придобиване на многофункционални модулни патрулни кораби за Военноморските сили, като са разчетени по 171 млн. лв. за всяка година от периода. Това ще способства за придобиване на съвременни кораби, с които ще се постигне пълна оперативна съвместимост с военноморските структури на НАТО, независимост на доставките на резервни части, свързани с ремонта и поддръжката на корабите, защита на колективната сигурност в Черноморския регион, възможност за пълноценно участие в постоянните корабни групи на НАТО, операциите и ученията на Алианса, принос в ранното откриване и реагиране на нелегалната имиграция, незаконния трафик, контрабанда на море и замърсяването на морската среда, пише в проектобюджета.
С Бюджет 2018 се осигурява подкрепа за педагогическите специалисти и привличане на млади хора в професията. Продължава стартиралото през 2017 г. увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал в системата на средното образование с цел постигане двойно увеличение на размера на средствата за възнаграждения до 2021 г., предвидено в управленската програма на правителството. С цел обвързване на финансирането с качеството на образованието от 2018 г. ще се извърши промяна в системата на делегираните бюджети, като финансирането няма да зависи само от броя на децата и учениците, а и от броя на паралелките, от спецификата на региона, в който се намира училището, а в по-дългосрочен период и от качеството на образователния процес.
В социалната сфера от 1 януари 2018 г. е предвидено увеличение на обезщетенията за отглеждане на малко дете от една до две годишна възраст, за отглеждане на дете по чл. 7, ал. 1 от Закона за семейни помощи за деца и на минималния дневен размер на паричното обезщетение за безработица. През 2018 г. се предвижда продължаване на финансирането на социалните услуги „Личен асистент“, „Социален асистент“ и „Домашен помощник“ за подобряване качеството на живот на хората с увреждания, както и на деца, които се нуждаят от постоянна грижа в ежедневието си. Предвидено е и увеличение на средствата за персонал за социалните работници, за да бъде запазен административният капацитет и нормалното функциониране на структурите към министъра на труда и социалната политика.
В сферата на здравеопазването за 2018 г. е предвидено допълнително право на разходи в размер на 400 млн. лв. по бюджета на НЗОК. Като приоритетни направления и дейности остават спешната медицинска помощ, електронното здравеопазване, майчиното и детско здравеопазване, асистираната репродукция, лечебните заведения за болнична помощ, както и лекарствената политика. Ще се създадат предпоставки за контрол и ефективност на разходите в системата на здравното осигуряване и за осигуряване на качество на лечението и достъп до медицинска помощ. Допълнителни разходи са предвидени и в подкрепа на приетата от Министерския съвет Концепция за развитие на системата за спешна медицинска помощ в Република България 2014-2020 г.
Повече приходи
Политиката по приходите е ориентирана към поддържане на икономическия растеж, подобряване на бизнес средата и насърчаване на инвестициите, чрез запазване на ниски нива на данъчните ставки на корпоративните данъци и данъците върху доходите на физическите лица, ограничаване на данъчните измами и повишаване на макроикономическата и фискална устойчивост в дългосрочен план. Приходната част на бюджета в средносрочен план е с тенденция на намаление от 36.2% от БВП за 2018 г. до 35.5% от БВП през 2020 г.
В средносрочен план не се предвиждат значителни промени при данъците, които са един от основните инструменти на фискалната политика. С цел достигане на минималните нива на акцизните ставки в ЕС и в съответствие с договорения преходен период, е прието поетапно увеличаване на акцизната ставка на цигарите за достигане на минималния акциз от 177 лв. на 1000 къса към 1 януари 2018 г.
Дългова политика
Управлението на държавния дълг ще бъде в съответствие с основните цели и правила на фискалната политика и ще отчита състоянието и прогнозите в тригодишен хоризонт на основните макроикономически показатели. Към края на първото полугодие на 2017 г. номиналният размер на държавния дълг намалява до 25.2 млрд. лв. в сравнение с нивото от 25.75 млрд. лв., отчетено в края на 2016 г., а към края на деветмесечието на 2017 г. номиналният размер на държавния дълг възлиза вече на 23.5 млрд. лв. като въз основа на очакваното изпълнение на дълговите параметри към края на бюджетната година се предвижда до достигне ниво от 23.6 млрд. лв. или под прага на предвиденото в закона за държавния бюджет за 2017 г. дългово ограничение от 23.9 млрд. лв.
През 2018 г. се планира поемането на нов вътрешен държавен дълг под формата на ДЦК в размер до 1,0 млрд. лв. за частично покриване на предстоящите погашения по дълга на обща стойност от 1,6 млрд. лв., в т.ч. 1,2 млрд. лв. падежи на държавни ценни книжа на вътрешния пазар и 0,4 млрд. лв. погашения по външни държавни заеми. Останалата част от 0,6 млрд. лв. ще бъде покрита със средства, спестени от осигуреното финансиране на планирания дефицит за 2017 г. поради очакванията за балансирано бюджетно салдо към края на годината. Реализирането на отрицателно нетно дългово финансиране се очаква да доведе до намаление на държавния дълг до 23,5 млрд. лв. към края на 2018 г. или 22,3 % от прогнозното ниво на БВП.
При намаляващо съотношение на държавния дълг към прогнозния БВП през тригодишния период се очаква към края на 2020 г. дългът да възлезе на 23,8 млрд. лв. или 20,0 % от БВП, което се обуславя от подобрената бюджетна позиция на страната.