„Черен петък”: От финансова катастрофа до мания за пазаруване

Експерти съветват от какво да се пазим

„Черен петък”: От финансова катастрофа до мания за пазаруване

Снимка: Красимир Свраков

Симона Димитрова Автор: Симона Димитрова

Вече поредно десетилетие последният петък от месец ноември – точно след Деня на благодарността – се смята за началото на празничния сезон в САЩ. Тази традиция е приета още през 19 век по времето на президента Ейбрахам Линкълн и съпровожда голямото коледно пазаруване. Името „Черен петък” обаче се ражда впоследствие. 

За първи път той е наречен така на 24 септември 1869 г., когато американските инвеститори Джей Гулд и Джим Фиск предизвикват борсов крах, след като повишават цената на златото. В онзи ден фондовият пазар се срива с 20% и спира външната търговия, а земеделските производители отчитат 50% спад в стойността на реколтите си от пшеница и царевица.

Затова този ден остава белязан в историята като „черен петък” за пазарите. 

С времето обаче той изменя значението си. Полицията във Филаделфия например използва названието, за да илюстрира случилото се след един Ден на благодарността. Историята помни как тогава в града пристигнали хиляди туристи, за да гледат ежегодния мач между флота и армията, а след играта щурмували магазините в предпразнично пазаруване. 

Местни търговци споделят, че онзи ден е бил исторически за магазините и е поставил началото на „Черния петък” – в светлината, в която го познаваме днес. С времето той се превръща в един от най-печелившите през цялата година за търговците. 

Черен петък (от англ. Black Friday) е и денят, в който потребителите могат да се възползват от намаления при покупката на различни артикули – от електрически уреди до обувки. Анализаторите споделят, че в последните 10 години пазаруването в последния петък от ноември дори достига притеснително високи стойности. Сумите, похарчени в сезона на празничното пазаруване от ноември до декември, са в размер на милиарди долари. През 2002 г. купувачите са похарчили общо 416.4 милиарда долара, а през 2019 г. – 730.2 млрд. долара, пише The Balance

„Черен петък” по света

Великобритания

През 2010 г. американските гиганти Amazon и Asda (собственост на Walmart) стартират рекламна онлайн кампния за „Черен петък”. И Великобритания бързо се подхлъзва по този тренд. През 2014 г. повечето британски търговци вече прилагат маркетинговия трик на двата гиганта.

Към днешна дата денят на Острова се радва на голям успех и мнозина търговци споделят, че с приходите от празничното пазаруване могат да си позволят да не работят до следващия зимен сезон.

Румъния

Flanco и eMAG са първите, които прокарват идеята за „Черен петък” в Румъния през 2011 г. Двете компании отчитат най-големите си приходи през 2014 г., когато eMAG реализира продажби на стойност 37 млн. евро, а Flanco за 22 милиона евро.

Според проучване през 2015 г. 11 милиона от общо 15 милиона анкетирани румънци казват, че са чували за „Черния петък”. Това означава, че 73% таргет групата знае за какво става дума.

Франция

Френският бизнес по-бавно налага идеята за „Черен петък” в страната, но го прави качествено. Намаленията в страната достигат 90% при някои артикули. Любопитно е, че гиганти като Apple и Amazon често предлагат по-големи отстъпки в страната, отколкото в други държави.

Германия

В Германия „Черен петък” не е просто един ден или уикенд, а цяла седмица. Страната предприе този подход преди 7 години, когато бизнесите съобщиха, че не могат да се справят с наплива от клиенти и имат нужда от по-голям празничен период за пазаруване.

За първи път германските клиенти са похарчили над 1 милиард евро през 2016 г.

Експертни съвети за „Черен петък” 2020, който ще бъде виртуален на много места.

Проверете надеждността на сайта

По време на „Черен петък” и на цялата седмица преди това в социалните мрежи излизат хиляди реклами, които агресивно таргетират масовия потребител. Трябва обаче да се има предвид, че голяма част от тях може да са фалшиви.

Експертите съветват преди да направите онлайн поръчка да проверите историята на сайта, реалния му адрес, както и методите за плащане. Ако някой от тези компоненти ви се стори съмнителен, за предпочитане е да не поръчвате от този сайт. Ако все пак се решите на тази стъпка, изберете наложен платеж, за да имате възможност да проверите стоката навреме.

Дребният шрифт

Търговските експерти са категорични, че не бива да се подценява или пренебрегва дребният шрифт, който в повечето случаи крие много уловки за потребителя. Веднъж, след като е натиснат бутона „плати”, потребителят автоматично се съгласява с общите условия на търговеца. Именно заради това се информирайте предварително за политиките на сайта.

Рекламация

Големите вериги имат стриктна политика относно рекламациите и най-вероятно няма да е проблем, ако ви се наложи да върнете даден артикул в случай на нередност. Проблемът идва, когато търговецът не предлага опция за връщане или замяна. Експертите съветват предварително да се провери дали магазинът има т. нар. „прозорец”, който да им дава възможност за рекламация.

 

Коментари: 0