4 фирми искат да ремонтират площада около „Александър Невски“
Столична община се бори с този проект вече близо 4 години, а според критиците реален ефект за пространството няма да има

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Четири фирми и обединения са подали документи в обществената поръчка за ремонта на пространството около площад "Св. Александър Невски" и Народното събрание. Те се борят за бюджет на стойност 14.2 млн. лв. без ДДС, който е осигурен от оперативна програма "Региони в растеж" 2014 - 2020.
Ремонтът на Зона 2 и Зона 4 от центъра на София не може да бъде завършен вече близо 4 години, а конкретно тази поръчка се отлага на няколко пъти. Първоначално от Столична община бяха обявили, че ще приемат оферти на фирми до 20 септември. Впоследствие обаче срокът бе удължен до 7 октомври, а после и до 14 октомври.
Сега, след изтичането на поредния краен срок, са избрани:
- "Трейс Груп Холд" АД;
- ДЗЗД "Ахрида Билдинг", в което участват "Парсек груп" ЕООД и "Рамстер-Юг"ООД;
- ДЗЗД "Сердика 2021", състоящо се от "Фармвил" ЕАД и БКС "Озаленяване" ЕООД;
- ДЗЗД "Интербул", в чийто състав влиза "Булстрой - монтажи" ЕООД.
Един от тези кандидати ще трябва да довърши започнатият от "ПСТ груп" ремонт, но прекратен от общината заради некачествено изпълнение на работите. Сега ще се работи по нов проект, който беше променен с препоръки от главния архитект Здравко Здравков в началото на 2020 г. Срокът за изпълнение на поръчката е 300 календарни дни.
Според общинския съветник Борисов Бонев ремонтът е напълно излишен във формата, в който ще бъде осъществен.
На практика, без да има каквато и да е функционална промяна на пространството, ще бъдат хвърлени 14 млн. лв. на вятъра, буквално, за да се подменят няколко плочки“, каза той пред Economic.bg.
Той напомни, че първоначалната идея за ремонта е била да бъдат преосмислени пространствата, които в момента са паркинги. „С този проект дори това нещо не е направено. Паркингът около храм-паметника „Александър Невски“ в голямата си част остава. Вместо да бъде достъпен за гражданите, един от символите на нашия град ще продължи да бъде заобиколен от парирали автомобили. Освен това парламентът прие да си направи зони за сигурност около парламента и там се паркират служебни автомобили. На практика паркингите в центъра на София, завладяното от коли пространство около най-знаковите и красивите места, ще си останат“, обясни Бонев.
Той също така има съмнение относно способността на подалите документи фирми да се справят с ремонта. С изключение на "Трейс", останалите фирми не са много известни, а според Бонев те са с твърде малък капитал, за да имат претенции за такава голяма поръчка и такъв обем от дейности.
Фирмите, които в момента кандидатстват за изпълнение на поръчката, с изключение на една, са неособено известни в публичното пространство. Част от тях са с изключително нисък капитал. Говоря за 1000 лв. капитал на фирма, която има претенциите да изпълни проект за 14 млн. Няма да назова, коя фирма ще спечели тази поръчка. Мисля, че всеки, който някога е имал сблъсък със строителните фирми в София, му е ясно фирмата, която ще спечели“, сподели Бонев.
Зам.-кметът на София по строителството инж. Ангел Джоргов, който е и възложител по търга, отказа коментар.