Covid-19 може да роди нов технологичен пазар за милиарди
Едно от големите предизвикателства пред фирмите сега е да осигурят максимална безопасност на работното място

© ECONOMIC.BG / Unsplash
~ 3 мин.
Технологичните компании – от големите до стартиращите – изграждат приложения, даващи възможност на бизнеса да проследява и спира разпространението на коронавирус сред служителите на работното място. Анализатори прогнозират, че тази нова ниша може да се развие до мултимилиарден пазар, пише CNBC.
Става дума за инструменти за дигитално проследяване на контактите, каквито се разпространиха покрай пандемията с Covid-19. Сега те може да влязат в още по-широка употреба при повторното отваряне на офисите. Подобна стъпка ще е новост за предприятията и би им коствала милиарди, но някой вероятно ще е направят, търсейки начин как да гарантират безопасността на служителите си.
Според Лаура Бекер, анализатор в IDC, потенциално този пазар може да достигне 4.3 млрд. долара.
Apple и Google вече се обединиха в безпрецедентно партньорство, създавайки инструмент за проследяване на контактите. Тяхната система обаче е насочена към обществеността и целта е да помогне за създаването на безплатни приложения, които да работят в национален мащаб. Софтуерът на Apple и Google няма да се купува и продава, което прави приложенията за проследяване в предприятията потенциален пазар за печелене на пари от тази технология, пише CNBC.
Колкото повече хора използват приложенията, толкова по-ефективни са те. PwC, която изгражда приложение за проследяване на контакти, казва, че близо една четвърт от финансовите директори, които те са анкетирали, заявяват, че планират да причислят технологията като част от стратегията си за възобновяване на офисната работа.
Остават някои въпроси – дали служителите действително ще се чувстват по-безопасно с тези инструменти и дали те са законни и целесъобразни, както и в какъв мащаб функционират.
„Електронното проследяване и тестване на контакти е полезно. Те са необходими, но недостатъчни условия за контрол на това на работното място“, смята Марк Барнс, партньор в кантората Ropes and Grey. По думите му подобна стъпка крие усложнения.
Корпоративното проследяване на контакти може да дешифрира къде е бил даден служител и с кого е контактувал, което позволява на компаниите, в случай на риск, да му кажат да си остане вкъщи и да се изолира. Според Барнс частни работодатели в САЩ може и да изискат използването на такива приложения като условие за заетост. Част от големите въпросителни обаче са свързани с това дали софтуерът извършва денонощно следене и дали служителите ще признаят, ако по-рано са били тествани положително.
Пренареждане на съществуващите технологии
Много компании се фокусираха върху технологии за проследяване на коронавирус. Пример е немският технологичен играч Kinexon, който разработва ултра широколентови сензори за събиране на данни за спортисти – например, за проследяването на траекторията на футболна топка. Сега компанията се е пренастроила и продава продукт, който може да осигури социално дистанциране и проследяване на инфекции чрез използването на същите тези сензори, обяснява Мехди Бентанфус, управляващ директор за САЩ в Kinexon.
„Когато дойдете на работа, вие поставяте своя сензор в гривната си или в джоба ви“, каза Бентанфус. На първо място технологията следи за това хората да стоят на дистанция – когато два сензора се доближат твърде много, тя сигнализира в червено.
Kinexon продава сензорите за между 140 и 200 долара, заедно с 1-2 долара абонамент за софтуер за обслужване на датчик. Компанията очаква нейният продукт „SafeZone“ да се използва от настоящи клиенти, а също и от един от основните автомобилни производители в Германия, както и от производител на храни в САЩ.
Чикагската стартираща компания Proxfinity също продава продукт за проследяване на Covid-19. Интелигентната значка Rescue дава възможност за предоставяне на „високо специфична информация за взаимодействието между хора, без зависимост от приложения, телефон, GPS или изискване на лични данни“, каза изпълнителният директор на Proxfinity Лиза Каррел.
ESRI, частна технологична компания от Калифорния, е поредният доставчик на проследяващи технологии, който е внедрил тази допълнителна функционалност в своите интегрални карти за вътрешни пространства. Идеята е да се създаде карта в реално време, включително чрез използване на Wi-Fi и Bluetooth сигнали. Целеви клиенти са големи институции като болници и летища, както и всички компании, опитващи се сега да отворят отново офисите си.
Въпросът за поверителността е основен в разговорите с компаниите, обмислящи внедряването на подобни проследяващи инструменти. Според адвоката Марк Барнс най-добрият дизайн от гледна точка на поверителност е този на системата Apple-Google, която бива възприета в сферата на общественото здравеопазване.
„Оптималният дизайн от гледна точка на поверителност на тези приложения би бил мобилни телефони и смартфони, които си говорят помежду си с Bluetooth технология, а работодателят да няма достъп до сървъра, който съхранява тази информация“, каза Барнс.